Gå til innhold

Stressproblemer

Anbefalte innlegg

Gjest superstressa
Skrevet

Hei, jeg er ei jente på 18 år som føler jeg sliter veldig med stress. Jeg kan til tider "kollapse" helt uten grunn fordi jeg føler jeg ikke strekker til, eller at det er for mye som skal gjøres og jeg har ikke tid, eller overskudd til alt. Når dette skjer begynner jeg å gråte og klarer ikke slutte igjen før etter en stund når jeg har fått roet meg ned igjen. På tidspunktene hvor dette skjer føler jeg selv at hele verden skal ramle ned i hodet på meg og at alt er håpløst, men etterpå klarer jeg å se ting på en litt annerledes måte. Dette går igjen veldig ut over humøret mitt. Jeg kan oppleves som veldig humørsyk, irritabel og sint. Dette er jo selvfølgelig ikke noe jeg synes er greit. Jeg føler meg også veldig ofte sliten og utmattet. Jeg er en person som gjerne vil hjelpe til og stiller opp på jobb når det trengs i tillegg til å jobbe hardt med skole. Jeg kan også bli fort stresset over tanken på "nye ting" eller scenarioer jeg er redd at skal skje. Jeg er livredd for at noen skal tro jeg har ment noe vondt med noe jeg har sagt og får kraftig hjertebank osv om noen vil "snakke med meg om noe". "Voksne" personer forteller meg hele tiden at det er hormonene i kroppen min som gjør alt dette, men jeg har likevel mine tvil selv om det selvfølgelig er en realistisk grunn. Så det jeg lurer på da er egentlig om jeg har et problem (for det føles nemlig som et problem for meg), eller om dette bare er hormoner på sitt værste og som vil gå over etter hvert? Både kjæresten min og familien min har merket seg at jeg stresser meg lett opp for ting, og begynner å gråte når det blir for mye for meg. Jeg er alså bare usikker på om dette er noe som vil gå over eller om jeg kanskje trenger litt hjelp til å takle stress bedre, rett og slett. mvh

Videoannonse
Annonse
Gjest Nerda
Skrevet

Det er ikke godt å ha det sånn, uansett hva som forårsaker det. Men jeg leser et intenst ønske om hjelp i innlegget ditt. Høres kanskje drastisk ut, men jeg synes du skal kontakte fastlegen din - som igjen kan henvise deg til en psykolog, event. psykiater. Tror det som er viktig for deg er å sortere tanker, finne ut hva som gjør deg stressa og hvordan du kan takle det på en måte som ikke medfører mye stress. Jeg tror det er viktig at du søker hjelp nå, fordi sånt bør ikke få tid til å "sette seg."

Skrevet

Har ikke lest hele innlegget men det kan hjelpe med avspenning, meditasjon og yoga for å få indre ro. Kjøp deg boken Stress av Kroese. Den koster bare 100 kr og har med cd med avspenning. Regelmessig avspennig, meditasjon eller yoga skal gjøre deg bedre. Det er fint å ta en avspennigsøkt før du legger deg. Da sover du bedre og lettere inn. Ellers så er generelle råd å redusere kravene til deg selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...