Gå til innhold

Nye krav til nye boliger

Gjest livsløpsstandard er vel ok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ingen har vel noe i mot et litt større baderom, håper jeg :o)

Gjest prust
Skrevet

Da vi bygde i 1997 valgte vi livsløpsstandard, og har da 1. etasje innredet slik at en rullestolbruker kan bo her. Vi har nok litt dårlig tilpasset kjøkken, - men bad, kjøkken, stue og to soverom er i første etasje, og alle steder er så brede at en kan snu med rullestol.

Mary Poppins
Skrevet

Hva vil det si at et bad er tilrettelagt for rullestolbrukere da? Mener de at man i et hvert hjem skal ha bad med sånne håndtak?? Det er i så fall helt sykt spør du meg.

Skrevet

Hva vil det si at et bad er tilrettelagt for rullestolbrukere da? Mener de at man i et hvert hjem skal ha bad med sånne håndtak?? Det er i så fall helt sykt spør du meg.

Neppe, men det skal vel være en viss plass rundt toalettskåla og vasken og plass til rullestol på badet kanskje?

Skrevet

Problemet er vel at de nye standardene (ikke bare baderommet, da) gjør det ganske mye dyrere å bygge - og det er sannelig dyrt nok fra før... Jeg er glad vi er ferdige med sånt :-)

Mary Poppins
Skrevet

Neppe, men det skal vel være en viss plass rundt toalettskåla og vasken og plass til rullestol på badet kanskje?

Da regner jeg med at dette kravet vil i så fall kun gjelde for eneboliger og ikke leiligheter? Evnt gjelde for bosteder over en viss antall kvm

Skrevet

Problemet er vel at de nye standardene (ikke bare baderommet, da) gjør det ganske mye dyrere å bygge - og det er sannelig dyrt nok fra før... Jeg er glad vi er ferdige med sånt :-)

Hvis man bygger med livsløpsstandard så fikk man i hvert fall før et avdrags- og rentefrittlån fra Husbanken på 20%

.

Det har blitt en trend i Oslo med at man bygger med badebokser som er laget i Polen som er fryktelig små, toalett hvor man har knærne omtrent oppi vasken og så dusj ved siden av. Jeg har ikke noe spesielt stort bad, de fleste eneboliger har bad som er minst like stort som mitt. Ikke har jeg noe bredere dører enn andre heller.

Gjest prust
Skrevet

Hvis man bygger med livsløpsstandard så fikk man i hvert fall før et avdrags- og rentefrittlån fra Husbanken på 20%

.

Det har blitt en trend i Oslo med at man bygger med badebokser som er laget i Polen som er fryktelig små, toalett hvor man har knærne omtrent oppi vasken og så dusj ved siden av. Jeg har ikke noe spesielt stort bad, de fleste eneboliger har bad som er minst like stort som mitt. Ikke har jeg noe bredere dører enn andre heller.

Badebokser!

Godt ord :-)

Skrevet

.

Dusj og baderom som er så små at når du har dusjet ryggen, så må du helt ut på gangen for å snu deg rundt, så du kan dusje foran også?

;-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

.

Synes jeg hørte at den nye bad-standarden skulle koste 90.000 ekstra....men det er jo mulig at det er diff'en i forhold til den badeboksen du beskriver :)

Badet vårt er ikke så smått, men jeg er ikke sikker på om det holder til en rullestol for det...

Skrevet

Badebokser!

Godt ord :-)

Det heter faktisk det og det er et passende ord :o)

Gjest mullify
Skrevet

Over 400 000.- i økte utgifter på en liten 2-roms er virkelig ikke ok. Boligmarkedet vil bli stengt for enda flere.

Gjest prust
Skrevet

Det heter faktisk det og det er et passende ord :o)

Trodde du bare var ekstra kreativ selv :-)

Gjest togli
Skrevet

Vet du hvor stort baderommet må være for å være rullestolvennlig?

Huset vårt har to etasjer og alle soverom er på loftet, men vi kan lage soverom av en del av stua dersom det trengs en gang. Ellers har vi både kjøkken, bad, stue og vaskerom i 1.etasje, så sånn sett er det livsløpsstandard på huset.

Skrevet

Trodde du bare var ekstra kreativ selv :-)

Jeg tror de badeboksene er rundt 4 kvm og de er akkurat for små for man kommer ikke mellom toalettet og vasken.

Skrevet

Vet du hvor stort baderommet må være for å være rullestolvennlig?

Huset vårt har to etasjer og alle soverom er på loftet, men vi kan lage soverom av en del av stua dersom det trengs en gang. Ellers har vi både kjøkken, bad, stue og vaskerom i 1.etasje, så sånn sett er det livsløpsstandard på huset.

Jeg er ikke sikker, men jeg tror mitt bad er rundt 6 kvm og det er godkjent for endel av leilighetene her er klausulerte for funsksjonhemmede og badene våre er akkurat like store.

Gjest Megler Smekk
Skrevet

Over 400 000.- i økte utgifter på en liten 2-roms er virkelig ikke ok. Boligmarkedet vil bli stengt for enda flere.

Sosialistene fornekter seg ikke. Det neste blir vel krav om fengsel på loftet (fengslene er fulle, nå kan alle sone hjemme) og asylmottak i kjelleren (slik kan vi ta i mot langt flere asylsøkere). I tillegg bør dører gjøres bredere slik at det blir lettere for overvektige, og alle håndtak og vasker bør senkes til 40cm over gulvet så det blir mer bekvemt for dverger. Og hus i to etasjer må forbud hvis det ikke installeres heis.

Skrevet

Sosialistene fornekter seg ikke. Det neste blir vel krav om fengsel på loftet (fengslene er fulle, nå kan alle sone hjemme) og asylmottak i kjelleren (slik kan vi ta i mot langt flere asylsøkere). I tillegg bør dører gjøres bredere slik at det blir lettere for overvektige, og alle håndtak og vasker bør senkes til 40cm over gulvet så det blir mer bekvemt for dverger. Og hus i to etasjer må forbud hvis det ikke installeres heis.

Og en skole for Frp'ere.

Med vennlig hilsen

Caloni Makaroni
Skrevet

Høres ut som et av statens innsparingsforsøk. Ved at alle boliger er tilpasset funksjonshemmede fra byggefasen av, så slipper de å gå inn med sponsing for ombygging, kostnaden blir heller lagt på boligkjøperen.

Dersom dette forslaget går igjennom håper jeg de har vett til å sette et minimum antall kvadratmeter for at påbudet skal gjelde. Jeg bor på så få kvadrat at det er umulig å bo her med rullestol uansett, og om baderomsveggen skal flyttes for å gjøre plass så blir det -iallfall- ikke plass til noen rullestol ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...