Gå til innhold

Nye krav til nye boliger

Gjest livsløpsstandard er vel ok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Staten burde ligge unna en lovregulering av dette i første omgang. Når de har fått på plass enkel adgang til kommunale og statlige bygg, DA kan de begynne å tenke på hvordan private boliger skal utformest. Men først må de feie for egen dør!

Livsløpsstandard er flott det! Istedet for å skyve regninga over på private, burde det stimuleres til slik bygging ved hjelp av tilskudd. Å bygge på en slik måte -er- dyrere enn å bygge tradisjonelt. (Det vet "alle" funksjonshemmede som har planlagt å bygge eget hus og fått prisoverslag på det)

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg synes det er fint at alle boliger skal ha livsløpsstandard, da får funksjonshemmede flere muligheter for å velge bolig, og muligheter for å dra og besøke andre folk, det hjelper funksjonshemmede til å kunne ha en mer variert sosial omgang.

Og det er slett ikke sikkert at alle mennesker fortsetter å ha sin fulle førlighet hele livet, da slipper de å måtte bygge om boligen eller å måtte flytte.

Det er veldig mye dyrere å måtte bygge om en bolig slik den blir handikapvennlig, enn å tilpasse boligen mens den ennå er på tegnebrettet. Og det er ikke sikkert at boligen blir dyrere for om planløsningen blir utformet litt annerledes enn den som er standard i dag.

Boliger med livsløpsstandard, trenger ikke å installere handikaptoalett før det er noen som trenger det, som flytter inn.

Btw alle nye boliger må ha toalett og der er bare et par tusenlapper dyrere å kjøpe et toalett tilpasset handikappede enn et vanlig toalett. Arnmstøtter kan monteres direkte på toalettet, og trenger ikke å være slikt store og stygge saker, som avbildet avisartikkelen.

Gjest Megler Smekk
Skrevet

Staten burde ligge unna en lovregulering av dette i første omgang. Når de har fått på plass enkel adgang til kommunale og statlige bygg, DA kan de begynne å tenke på hvordan private boliger skal utformest. Men først må de feie for egen dør!

Livsløpsstandard er flott det! Istedet for å skyve regninga over på private, burde det stimuleres til slik bygging ved hjelp av tilskudd. Å bygge på en slik måte -er- dyrere enn å bygge tradisjonelt. (Det vet "alle" funksjonshemmede som har planlagt å bygge eget hus og fått prisoverslag på det)

''Istedet for å skyve regninga over på private, burde det stimuleres til slik bygging ved hjelp av tilskudd.''

Morsomt. Hvor tror du egentlig regningen for disse "tilskuddene" sendes da?

Gjest Megler Smekk
Skrevet

Jeg synes det er fint at alle boliger skal ha livsløpsstandard, da får funksjonshemmede flere muligheter for å velge bolig, og muligheter for å dra og besøke andre folk, det hjelper funksjonshemmede til å kunne ha en mer variert sosial omgang.

Og det er slett ikke sikkert at alle mennesker fortsetter å ha sin fulle førlighet hele livet, da slipper de å måtte bygge om boligen eller å måtte flytte.

Det er veldig mye dyrere å måtte bygge om en bolig slik den blir handikapvennlig, enn å tilpasse boligen mens den ennå er på tegnebrettet. Og det er ikke sikkert at boligen blir dyrere for om planløsningen blir utformet litt annerledes enn den som er standard i dag.

Boliger med livsløpsstandard, trenger ikke å installere handikaptoalett før det er noen som trenger det, som flytter inn.

Btw alle nye boliger må ha toalett og der er bare et par tusenlapper dyrere å kjøpe et toalett tilpasset handikappede enn et vanlig toalett. Arnmstøtter kan monteres direkte på toalettet, og trenger ikke å være slikt store og stygge saker, som avbildet avisartikkelen.

''Og det er slett ikke sikkert at alle mennesker fortsetter å ha sin fulle førlighet hele livet, da slipper de å måtte bygge om boligen eller å måtte flytte.''

Hvis, og når, dette skal bygges må være opp til den enkelte å bestemme seg. Det får være måte på for statlig innblanding.

Gjest Megler Smekk
Skrevet

Og en skole for Frp'ere.

Med vennlig hilsen

Akkurat det vil vel vært totalt bortkastede penger.

Gjest høstløv
Skrevet

''Og det er slett ikke sikkert at alle mennesker fortsetter å ha sin fulle førlighet hele livet, da slipper de å måtte bygge om boligen eller å måtte flytte.''

Hvis, og når, dette skal bygges må være opp til den enkelte å bestemme seg. Det får være måte på for statlig innblanding.

''Hvis, og når, dette skal bygges må være opp til den enkelte å bestemme seg. Det får være måte på for statlig innblanding.''

Det er jo lett å si når du aldri har hatt problemer med å finne egnet bolig selv.

Eller ikke har kunnet besøke slektninger, fordi toalettet ligger i 2. etasje.

Gjest Megler Smekk
Skrevet

''Hvis, og når, dette skal bygges må være opp til den enkelte å bestemme seg. Det får være måte på for statlig innblanding.''

Det er jo lett å si når du aldri har hatt problemer med å finne egnet bolig selv.

Eller ikke har kunnet besøke slektninger, fordi toalettet ligger i 2. etasje.

''Det er jo lett å si når du aldri har hatt problemer med å finne egnet bolig selv.''

Da får du påkoste dette selv når du kjøper bolig.

''Eller ikke har kunnet besøke slektninger, fordi toalettet ligger i 2. etasje.''

Det er utelukkende et problem mellom deg og dine sektninger.

Gjest togli
Skrevet

Jeg er ikke sikker, men jeg tror mitt bad er rundt 6 kvm og det er godkjent for endel av leilighetene her er klausulerte for funsksjonhemmede og badene våre er akkurat like store.

Ok, takk for svar:)

Da tror jeg faktisk badet vårt i 1.etasje har plass til rullestol :)

Skrevet

Jeg tror de badeboksene er rundt 4 kvm og de er akkurat for små for man kommer ikke mellom toalettet og vasken.

4 kvm er jo ikke så lite, da. Det er jo 2x2m det.

Badet vårt på hytta er ca 4,2 kvm, og det vil jeg nesten betegne som romslig når man snakker om hytter.

Skrevet

Høres ut som et av statens innsparingsforsøk. Ved at alle boliger er tilpasset funksjonshemmede fra byggefasen av, så slipper de å gå inn med sponsing for ombygging, kostnaden blir heller lagt på boligkjøperen.

Dersom dette forslaget går igjennom håper jeg de har vett til å sette et minimum antall kvadratmeter for at påbudet skal gjelde. Jeg bor på så få kvadrat at det er umulig å bo her med rullestol uansett, og om baderomsveggen skal flyttes for å gjøre plass så blir det -iallfall- ikke plass til noen rullestol ;)

''håper jeg de har vett til å sette et minimum antall kvadratmeter for at påbudet skal gjelde''

Enig.

Skrevet

4 kvm er jo ikke så lite, da. Det er jo 2x2m det.

Badet vårt på hytta er ca 4,2 kvm, og det vil jeg nesten betegne som romslig når man snakker om hytter.

Det kommer helt an på hvordan man innreder det, tror jeg. Hvis man kommer inn gjennom døra og doen er på den ene siden og vasken på den andre veggen så kommer man i hvert fall ikke mellom. Og så skal man ha inn vaskemaskin og dusj og da blir det ikke så god plass. Jeg kommer ikke mellom doen og vasken og jeg har en stol med utvendig bredde på 58 cm og det er faktisk en barne/ungdomsstol.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...