Gå til innhold

Enkeltmannsforetak eller AS eller annet?

Anbefalte innlegg

Gjest hilsen en rådgiver in spe
Skrevet

Hvis man ønsker å starte en liten (deltids) privatpraksis noen timer i uka, innenfor et felt man er utdannet i, hvordan lønner det seg da å organisere dette? Som et enkeltmannsforetak, AS eller annet?

Noen som har peiling?

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tusseline

16

• Atene

4

• Mrs. Wallace

2

• Speak

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest høstløv
Skrevet

Det avhenger av hvilken økonomisk risiko det er ved foretaket.

Det koster 100.000 kroner å opprette et AS.

Gjest mallet
Skrevet

Hvis dette er noe du skal gjøre ved siden av annen inntekt, og det ikke krever store investeringer, så er nok enkeltmannsforetak å foretrekke.

Skrevet

Du er pliktig til å ha revisor i et AS, og det koster fort litt.

Gubben driver selvstendig. (Håndverker). Jeg har ikke sett noen grunn til å starte et AS for han. Så ha er enkeltmannsforetak.

Gjest hilsen en rådgiver in spe
Skrevet

Hvis dette er noe du skal gjøre ved siden av annen inntekt, og det ikke krever store investeringer, så er nok enkeltmannsforetak å foretrekke.

Koster det noe å registrere seg som enkeltmannsforetak? Evt årlig avgift? Og hva kreves av årlig papirarbeid?

Mrs. Wallace
Skrevet

For "en liten (deltids) privatpraksis noen timer i uka" vil det som regel alltid være greiest å starte et enkeltpersonsforetak. Det koster ikke noe å opprette, og regelverket er enklere.

Ulempen med enkeltpersonsforetak er at du ikke opparbeider deg noe særlig med sosiale rettigheter, f.eks dersom du skulle måtte avslutte firmaet ditt og stå uten inntekt. Men ettersom du snakker om bare noen timer i uka, er vel ikke det noe stort problem uansett her.

Jeg vil altså anbefale enkeltpersonforetak.

Du kan lese mer her: http://www.bedin.no/cwobjekter/Etablerer_kap4.shtml

Mrs. Wallace
Skrevet

Koster det noe å registrere seg som enkeltmannsforetak? Evt årlig avgift? Og hva kreves av årlig papirarbeid?

Det er gratis for enkeltpersonsforetak å registrere seg i enhetsregisteret. Du kan også registrere deg i foretaksregisteret, men det koster penger.

Hva som kreves av regnskap, er litt avhengig av hva slags bransje du driver i, og i hvilken utstrekning. Er du feks momspliktig? Hvis ikke, er det bare forenklet regnskapsplikt, og det er veldig enkelt.

Gjest togli
Skrevet

Jeg har selv et enkeltmannsforetak og kan anbefale dette. Det koster deg ingenting.

Gjest slik er det ikke
Skrevet

Det avhenger av hvilken økonomisk risiko det er ved foretaket.

Det koster 100.000 kroner å opprette et AS.

Det koster ikke 100 000 å starte et AS :o)

Det er nemlig ingen avgift eller noe du må betale inn noe sted. Men du må ha en egenkapital på 100000 for å starte et AS, og det er noe helt annet. Du gir det jo ikke til noen.

De 100000 trenger heller ikke være i cash. Det kan være andre verdier, f eks PC-utstyr, kontorutstyr, bil, inventar osv osv.

Dette trengs ikke kjøpes nytt, om man har kan det være en del av egenkapitalen du skyter inn.

Skrevet

Enkeltmannsforetak er det nok greiest å starte med dag, når du beskriver omfanget som du gjør.

Gjest rådgiver in spe
Skrevet

Takk for svar. Jeg har sjekket og ja det ser ut som enkeltpersonforetak (det heter det nå) er det aktuelle.

Et spørsmål: Er dette en foretaksform som er knyttet opp til et regelverk om at man har en offisiell godkjenning i feltet? Feks en særskilt utdanning innen det man skal drive med?

Vet ikke om jeg får fram hva jeg mener. Spørsmålet mitt går altså på om selve organisasjonsformen versus lovverk vedr. godkjente yrker osv.

Skrevet

Hvis man starter et enkeltmannsforetak, så tar man en sjangse fordi det ikke er noe skille mellom deg som privatperson og foretaket, rent økonomisk. Det betyr at hvis du skulle gå konkurs som enkeltmannsforetak, så er det du personlig som går konkurs, og som står ansvarlig for all gjeld. Du har heller ikke rett til sykepenger fra dag 1 (uten dyre forsikringer), arbeidsledighetstrygd o.l. Det har man som ansatt i sitt eget AS.

Jeg hadde ikke turt å starte enkeltmannsforetak, og utsette meg selv og min egen økonomi for den risiko dette innebærer. Så tenk deg nøye om. Et AS krever mye mer papirarbeid, er mer omfattende i organiseringen, krever at du har revisor og 100 000 i egenkapital. Men allikevel....et AS er så mye tryggere.

Gjest rådgiver in spe
Skrevet

Takk for svar. Jeg har sjekket og ja det ser ut som enkeltpersonforetak (det heter det nå) er det aktuelle.

Et spørsmål: Er dette en foretaksform som er knyttet opp til et regelverk om at man har en offisiell godkjenning i feltet? Feks en særskilt utdanning innen det man skal drive med?

Vet ikke om jeg får fram hva jeg mener. Spørsmålet mitt går altså på om selve organisasjonsformen versus lovverk vedr. godkjente yrker osv.

Et annet eksempel:

Hvis en fysioterapeut, ansatt på et sykehus, ønsker å jobbe noen timer i uken privat på sitt hjemmekontor - er det da som enkeltpersonsforetak han/hun pleier å registrere dette?

Gjest høstløv
Skrevet

Det koster ikke 100 000 å starte et AS :o)

Det er nemlig ingen avgift eller noe du må betale inn noe sted. Men du må ha en egenkapital på 100000 for å starte et AS, og det er noe helt annet. Du gir det jo ikke til noen.

De 100000 trenger heller ikke være i cash. Det kan være andre verdier, f eks PC-utstyr, kontorutstyr, bil, inventar osv osv.

Dette trengs ikke kjøpes nytt, om man har kan det være en del av egenkapitalen du skyter inn.

''De 100000 trenger heller ikke være i cash. Det kan være andre verdier, f eks PC-utstyr, kontorutstyr, bil, inventar osv osv. Dette trengs ikke kjøpes nytt, om man har kan det være en del av egenkapitalen du skyter inn.''

Det er direkte feil, de fleste revisorer vil ikke godta slike verdier som innbetalt aksjekapital.

Du kan ikke disponere aksjekapitalen, slik du ønsker, for til enhver tid skal kapitalen forvaltes på en slik måte at det er aktiver i firmaet for halvparte av aksjekapitalen.

Skrevet

Nei, foretaksformen er ikke knyttet opp mot fagfeltet.

Skrevet

''De 100000 trenger heller ikke være i cash. Det kan være andre verdier, f eks PC-utstyr, kontorutstyr, bil, inventar osv osv. Dette trengs ikke kjøpes nytt, om man har kan det være en del av egenkapitalen du skyter inn.''

Det er direkte feil, de fleste revisorer vil ikke godta slike verdier som innbetalt aksjekapital.

Du kan ikke disponere aksjekapitalen, slik du ønsker, for til enhver tid skal kapitalen forvaltes på en slik måte at det er aktiver i firmaet for halvparte av aksjekapitalen.

høstløv skrev:

"Det er direkte feil, de fleste revisorer vil ikke godta slike verdier som innbetalt aksjekapital."

Dette er tull! Aksjeloven gir adgang til å ha aksjekapital som andre eiendeler enn penger:

"Aksjeloven § 2-7. Innskudd med andre eiendeler enn penger

Eiendeler som ikke kan balanseføres etter regnskapsloven, kan ikke brukes som aksjeinnskudd. En plikt til å utføre et arbeid eller en tjeneste for selskapet kan ikke i noe tilfelle brukes som aksjeinnskudd. Eiendeler som selskapet mottar som aksjeinnskudd, skal vurderes til virkelig verdi på dagen for åpningsbalansen, med mindre det følger av regnskapsloven at innskuddet skal videreføres til balanseførte verdier."

Du kan også lese aksjeloven § 2-6.

Høstløv skrev:

"Du kan ikke disponere aksjekapitalen, slik du ønsker, for til enhver tid skal kapitalen forvaltes på en slik måte at det er aktiver i firmaet for halvparte av aksjekapitalen"

Dette er også bare tull! Man kan disponere aksjekapitalen på hvilken måte man selv vil, dette er ikke bundet kapital på noen måte.

Skrevet

Hvis man starter et enkeltmannsforetak, så tar man en sjangse fordi det ikke er noe skille mellom deg som privatperson og foretaket, rent økonomisk. Det betyr at hvis du skulle gå konkurs som enkeltmannsforetak, så er det du personlig som går konkurs, og som står ansvarlig for all gjeld. Du har heller ikke rett til sykepenger fra dag 1 (uten dyre forsikringer), arbeidsledighetstrygd o.l. Det har man som ansatt i sitt eget AS.

Jeg hadde ikke turt å starte enkeltmannsforetak, og utsette meg selv og min egen økonomi for den risiko dette innebærer. Så tenk deg nøye om. Et AS krever mye mer papirarbeid, er mer omfattende i organiseringen, krever at du har revisor og 100 000 i egenkapital. Men allikevel....et AS er så mye tryggere.

Epf (enkeltpersonsforetak) er en veldig grei måte å registrere seg på til det formålet t.s. har beskrevet.

Generelt sett - for forretningsvirksomhet i større skala - er det riktig det du skriver. Men for personer som vil jobbe noen timer ekstra i uka vil epf være den beste foretaksformen så vidt jeg kan skjønne.

Skrevet

Et annet eksempel:

Hvis en fysioterapeut, ansatt på et sykehus, ønsker å jobbe noen timer i uken privat på sitt hjemmekontor - er det da som enkeltpersonsforetak han/hun pleier å registrere dette?

Ja, det vil jeg tro.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...