Gå til innhold

Enkeltmannsforetak eller AS eller annet?

Anbefalte innlegg

Gjest slik er det ikke
Skrevet

''De 100000 trenger heller ikke være i cash. Det kan være andre verdier, f eks PC-utstyr, kontorutstyr, bil, inventar osv osv. Dette trengs ikke kjøpes nytt, om man har kan det være en del av egenkapitalen du skyter inn.''

Det er direkte feil, de fleste revisorer vil ikke godta slike verdier som innbetalt aksjekapital.

Du kan ikke disponere aksjekapitalen, slik du ønsker, for til enhver tid skal kapitalen forvaltes på en slik måte at det er aktiver i firmaet for halvparte av aksjekapitalen.

Det er bare tull. Jeg har opprettet flere firmaer i mitt lange liv, og har alltid hatt kapital som PC, møbler, biler osv. Det er aldri noen som har sagt noe på det.

Selvfølgelig skal man kunne bruke av aksjekapitalen, noe annet er jo direkte latterlig :o) Ingen som forlanger at du skal ha 100 000 stående på bok og ikke aktivt bidra til å øke omsetning.

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tusseline

16

• Atene

4

• Mrs. Wallace

2

• Speak

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg vet det og sier det ikke bort, men det virket som om at du ikke har klart for deg hvordan de forskjellige begrepene brukes.

Jeg har bare en ting å si - og det er: herregud, er det mulig?!

Det er du som surrer med begrepene her, ikke jeg.

Det opprinnelige utsagnet ditt var feil ("for til enhver tid skal kapitalen forvaltes på en slik måte at det er aktiver i firmaet for halvparte av aksjekapitalen") Lev med det.

Mary Poppins
Skrevet

Svarene dine viser veldig hvor stor eller heller liten innsikt du har i det, du uttaler deg om.

Tusseline har jo helt rett i det hun skriver.

Du utlyser en veldig besservisser holdning her synes jeg, og kritiserer henne for å ikke vite hva hun snakker om når hun helt tydelig gjør det.

Persille1365381127
Skrevet

''Det er selvfølgelig å bruke penger i firmaet jeg snakker om, det trodde jeg da var innlysende når vi snakker om et slikt tema...?''

Det synes jeg slett ikke er innlysende.

Spørsmålet her var hva som lønner seg for en person. Starter h*n et AS vil h*n personlig ikke ha noen glede av den nødvendige aksjekapitalen så lenge den står i firmaet.

Forøvrig er jeg enig med deg i hovedspørsmålet - ingen vits i AS her. Hva slags risiko er det i å selge timer?

''Spørsmålet her var hva som lønner seg for en person. Starter h*n et AS vil h*n personlig ikke ha noen glede av den nødvendige aksjekapitalen så lenge den står i firmaet.''

Nja, det stemmer vel ikke helt (uten at jeg skal være bastant på det).

Da jeg startet AS brukte jeg deler av pengene til å betale advokaten og revisoren jeg brukte for å opprette selskapet, siden kjøpte jeg ting jeg trengte for de pengene.

Pengene har blitt brukt og tjent flere ganger - men jeg har aldri hundre tusen stående reservert på konto til enhver tid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...