Gå til innhold

Hvem skal betale?

Gjest Sååå.... hvem er det som skal betale husleigen?

Anbefalte innlegg

Gjest Sååå.... hvem er det som skal betale husleigen?
Skrevet

Jeg leier en leilighet der jeg har bodd sammen med en bekjent av meg.

Hun har nå flyttet ut og nekter å betale husleige.

Denne kvinnen flyttet inn til meg midten av desember og skulle bo der til hun var ferdig med studiene sine i juni. Eventuelt ut sommeren om hun fikk seg sommerjobb i nærheten.

Før hun flyttet inn ble vi enige om at skulle det skjere seg, og hun ønsket å flytte ut før tiden, skulle hun si i fra i god samtidig som hun skulle være behjelpelig med å finne en ny leigetaker slik at ikke jeg blir sittende igjen med hele beløpet aleine.

Dette var noe hun godtok. Vi laget ingen kontrakt på dette.

Hun har vært pliktoppfyllende og betalte leige og strøm som avtalt.

Tiden ville jo vise at vi var veldig forskjellige, og jeg vurderte strekt på å be henne finne seg ett annet sted å bo. Denne samtalen fikk vi aldri. Lørdag 6.mars ringer vedkommende å forteller at hun har funnet seg en ny leilighet og at hun er ferdig utflytta søndag 7.mars. Altså dagen etterpå. Dette kom veldig brått og jeg hadde ingen anelse om at hun hadde planer om å flytte ut. Jeg spør henne i telefonen om hun vet om noen andre som kan tenkte seg å flytte inn. Dette svarer hun nei på. Jeg spør også hvordan det blir med husleigen den 15. Da svarer hun at det skal jeg ikke tenke på.

Den 16.mars kommer eigeren av leiligheten å sier at hun har ikke fått inn betaling fra X.

Jeg snakker med X ang husleigen, og da får jeg til svar at hun har jo allerede betalt fram til 15.mars. (vi betaler 1 månde forskud) Hun hadde ikke tenkt eller råd til å betale to husleiger.

Jeg på min side mener at dette er hennes problem, og at det er hennes ansvar å betale leigen frem til det flytter inn en ny person. (Men ikke mer en èn husleige etter at hun har flyttet ut.)

Dette er jo avtalen vi hadde før hun flyttet inn. Men dette blånekter hun for at er blitt sagt, og at dette er bare noe jeg har finne på i ettetid.

Det er jo urimelig at jeg skal greie å finne noen til å flytte inn på så kort varsel. Og uansett om jeg har sagt det ene eller det andre, så har vi avtalt at hun skal bo der fram til sommeren. Bare det i seg selv sier jo at hun må finne noen andre til å overta etter henne hvis hun skulle flytte ut før.

Har dere noen formeninger om det ene eller det andre?

Jeg vet at det aller beste er en skriftlig kontrakt. Men det har vi ikke i dette tilfelle. En muntlig avtale skal uansett telle like mye som en skriftlig...

Gjest høstløv
Skrevet

Den som har underskrevet kontrakten med huseieren.

Etterpå kan du sette frem krav mot denne medboer. Hvis hun ikke betaler, kan du fremme krav om at hun skal betale for det tidsrommet, dere er blitt enige om.

Skrevet

Hvis du er leietaker må du betale til huseier. Hvis begge står som leiere er det huseier som må kreve inn husleie fra din venninne.

Gjest Fioletta
Skrevet

Den som har underskrevet kontrakten med huseieren.

Etterpå kan du sette frem krav mot denne medboer. Hvis hun ikke betaler, kan du fremme krav om at hun skal betale for det tidsrommet, dere er blitt enige om.

''Den som har underskrevet kontrakten med huseieren.

Etterpå kan du sette frem krav mot denne medboer. Hvis hun ikke betaler, kan du fremme krav om at hun skal betale for det tidsrommet, dere er blitt enige om.''

Kontrakten til huseigeren står på meg. Jeg vet det er mitt ansvar at den blir betalt. Og det har jeg gjort, (både min del og hennes)

Vi ble enige om at hun skal bo her frem til sommeren. Mener du at jeg skal fremme krav fram til sommeren? Det blir vel litt urimelig? Men jeg har rett til å stille krav fra da hun flyttet ut til det kommer inn en my person?

Gjest Fioletta
Skrevet

Hvis du er leietaker må du betale til huseier. Hvis begge står som leiere er det huseier som må kreve inn husleie fra din venninne.

Leiekontrakten står på meg.

Gjest høstløv
Skrevet

''Den som har underskrevet kontrakten med huseieren.

Etterpå kan du sette frem krav mot denne medboer. Hvis hun ikke betaler, kan du fremme krav om at hun skal betale for det tidsrommet, dere er blitt enige om.''

Kontrakten til huseigeren står på meg. Jeg vet det er mitt ansvar at den blir betalt. Og det har jeg gjort, (både min del og hennes)

Vi ble enige om at hun skal bo her frem til sommeren. Mener du at jeg skal fremme krav fram til sommeren? Det blir vel litt urimelig? Men jeg har rett til å stille krav fra da hun flyttet ut til det kommer inn en my person?

''Vi ble enige om at hun skal bo her frem til sommeren. Mener du at jeg skal fremme krav fram til sommeren? Det blir vel litt urimelig? Men jeg har rett til å stille krav fra da hun flyttet ut til det kommer inn en my person?''

Du kan fremsette krav inntil det kommer inn en ny person, eller frem til sommeren, hvis ingen andre flytter inn.

Send kravet skriftlig, rekommandert i posten.

Hvis hun ikke betaler, kan du fremme saken i Forliksrådet.

Gjest Fioletta
Skrevet

''Vi ble enige om at hun skal bo her frem til sommeren. Mener du at jeg skal fremme krav fram til sommeren? Det blir vel litt urimelig? Men jeg har rett til å stille krav fra da hun flyttet ut til det kommer inn en my person?''

Du kan fremsette krav inntil det kommer inn en ny person, eller frem til sommeren, hvis ingen andre flytter inn.

Send kravet skriftlig, rekommandert i posten.

Hvis hun ikke betaler, kan du fremme saken i Forliksrådet.

Så det har jeg rett til, selve om vi ikke har en skriftlig avtale?

Skrevet

Du betaler husleia til huseieren, siden det er du som er dennes leietager.

Du hadde en avtale med X at h*n skulle betale så og så mye, og denne avtalen er jo gyldig, men siden du ikke har det skriftlig får du nok problemer med å inndrive det. Det eneste du egentlig kan gjøre er å spille på samvittigheten til X.

Husleieloven sier " Er oppsigelsesfristens lengde ikke avtalt, gjelder lovens frist på 3 måneder"

" For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned."

Og: Man har som hovedregel ikke anledning til tidsbestemt kontrakt på under tre års varighet.

(Dermed vil en avtale om tidsbestemt avtale på 9 måneder være ugyldig)

Slik jeg tolker det du skriver, sett i sammenheng med husleielovens bestemmelser. har X én måneds oppsigelsesfrist hos deg.

Det er selvsagt ikke annet enn en tolkning fra min side - jeg er ikke jurist.

Gjest Fioletta
Skrevet

Du betaler husleia til huseieren, siden det er du som er dennes leietager.

Du hadde en avtale med X at h*n skulle betale så og så mye, og denne avtalen er jo gyldig, men siden du ikke har det skriftlig får du nok problemer med å inndrive det. Det eneste du egentlig kan gjøre er å spille på samvittigheten til X.

Husleieloven sier " Er oppsigelsesfristens lengde ikke avtalt, gjelder lovens frist på 3 måneder"

" For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned."

Og: Man har som hovedregel ikke anledning til tidsbestemt kontrakt på under tre års varighet.

(Dermed vil en avtale om tidsbestemt avtale på 9 måneder være ugyldig)

Slik jeg tolker det du skriver, sett i sammenheng med husleielovens bestemmelser. har X én måneds oppsigelsesfrist hos deg.

Det er selvsagt ikke annet enn en tolkning fra min side - jeg er ikke jurist.

''Slik jeg tolker det du skriver, sett i sammenheng med husleielovens bestemmelser. har X én måneds oppsigelsesfrist hos deg.''

Slik ville jeg også ha tolket det. Er det noen jurister her som kan bekrefte/avkrefte dette?

Gjest høstløv
Skrevet

Så det har jeg rett til, selve om vi ikke har en skriftlig avtale?

Ja, du kan jo prøve.

Gjest Fioletta
Skrevet

''Egne oppsigelsesregler for leie av et enkeltrom i utleiers bolig

Leier du et enkeltrom og har rett til å benytte rom i utleiers bolig, for eksempel

at dere deler kjøkken, bad eller wc, er oppsigelsestiden én måned, hvis det

ikke er avtalt noe annet. Oppsigelsestiden regnes fra dato til dato. For eksempel:

Sier du opp leieavtalen 16. januar, avsluttes leieforholdet 16. februar.

Med et enkeltrom menes leie av ett eneste rom. Det vil si at du ikke kan ha

f.eks. eget kjøkken i tillegg til rommet du leier.''

Fant dette her:

http://www.regjeringen.no/upload/KRD/Vedlegg/BOBY/veiledninger_og_brosjyrer/ti_jeg_leier_og_vil_si_opp_leieavtalen.pdf

Men spiller det noen rolle om hun leier av meg eller av huseigeren?

Gjest høstløv
Skrevet

''Egne oppsigelsesregler for leie av et enkeltrom i utleiers bolig

Leier du et enkeltrom og har rett til å benytte rom i utleiers bolig, for eksempel

at dere deler kjøkken, bad eller wc, er oppsigelsestiden én måned, hvis det

ikke er avtalt noe annet. Oppsigelsestiden regnes fra dato til dato. For eksempel:

Sier du opp leieavtalen 16. januar, avsluttes leieforholdet 16. februar.

Med et enkeltrom menes leie av ett eneste rom. Det vil si at du ikke kan ha

f.eks. eget kjøkken i tillegg til rommet du leier.''

Fant dette her:

http://www.regjeringen.no/upload/KRD/Vedlegg/BOBY/veiledninger_og_brosjyrer/ti_jeg_leier_og_vil_si_opp_leieavtalen.pdf

Men spiller det noen rolle om hun leier av meg eller av huseigeren?

Ja, det er du som har kontrakt med huseieren og derfor er det deg som utleier eller fremleier rom videre til en bekjent.

Skrevet

Dere har en avtale hvor hun leier rom i din leilighet. Avtalen dere imellom er gyldig selv om den ikke er skrifltig, men det er vanskelig å føre bevis for en muntlig avtale.

Uansett - dersom man ikke finner bevis for denne avtalen:

Av husleieloven følger at hun skal ha 1 mnds oppsigelsesfrist dersom ikke annet er avtalt. Hun ga deg beskjed 6. mars (husker ikke datoen eksakt), da skal hun betale leie til deg til 6. april.

Skrevet

Dere har en avtale hvor hun leier rom i din leilighet. Avtalen dere imellom er gyldig selv om den ikke er skrifltig, men det er vanskelig å føre bevis for en muntlig avtale.

Av husleieloven følger at hun skal ha 1 mnds oppsigelsesfrist dersom ikke annet er avtalt. Hun ga deg beskjed 6. mars (husker ikke datoen eksakt), da skal hun betale leie til deg til 6. april.

og ja - jeg er jurist

Gjest Istapp
Skrevet

Vet ikke jeg,men det første som slo meg var Judge Judy :-D

Gjest Fioletta
Skrevet

Vet ikke jeg,men det første som slo meg var Judge Judy :-D

Haha, ja :P

peppermyntete
Skrevet

Dette er riktig.

Likevel er det trådstarter (fremleier) og ikke huseier som må inndrive husleien fra X. (Og det er jo det vanskelige her)

Det er trådstarter som er ansvarlig for leien overfor huseier.

Det hjelper ikke alltid så veldig mye å har rett dessverre.

Gjest Fioletta
Skrevet

Dette er riktig.

Likevel er det trådstarter (fremleier) og ikke huseier som må inndrive husleien fra X. (Og det er jo det vanskelige her)

Men her blir det jeg som er utleier. Og da gjelder vel husleierloven på meg? Og jeg har jo bevis for at hun har bodd her i nesten tre månder (husleige), og har skriftelig bevis for når hun flyttet ut, og nektet å betale leige.. Noe hun skrev til meg på mail...

Skrevet

Dette er riktig.

Jo men de imellom foreligger det en avtale. Om man ikke kan bevise at det foreligger avtale som avviker fra husleieloven så faller man tilbake på reglene i husleieloven, hvor det minste hun kan kreve er 1 mnd oppsigelsestid.

peppermyntete
Skrevet

Men her blir det jeg som er utleier. Og da gjelder vel husleierloven på meg? Og jeg har jo bevis for at hun har bodd her i nesten tre månder (husleige), og har skriftelig bevis for når hun flyttet ut, og nektet å betale leige.. Noe hun skrev til meg på mail...

Det stemmer alt det du sier. Du har rett til å kreve penger fra X for en måneds husleie til.

Problemet er at det er ganske klønete for en privatperson å inndrive krav fra andre privatpersoner. Når det er snakk om så lite penger (uten at jeg vet hva husleien deres er på) vil nok utgiftene ved inndrivelsen overskride husleiens verdi. Det er viktig å få X til å samarbeide.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...