Gjest arbeid og helse Skrevet 19. mars 2010 Skrevet 19. mars 2010 Jeg jobbet mye av min oppvekst hos min far som drev egen bensinstasjon.Dette var på 80 og 90 -tallet. I begynnelsen var det i sommerferier for det meste og noen helger. Det ble etterhvert mye jobbing der, og istedet for å begynne på høyere utdanning da jeg var ferdig i militæret i 1991, valgte jeg å fortsette å jobbe på fars bensinstasjon.Det var ingen som pushet på for at jeg skulle ta en utdanning. Det ble veldig mye jobbing, jeg kunne stå bak kassen i 12 timer på det meste. Dette på gikk fram til august 1994, da begynte jeg å bli dårlig, begynte å høre stemmer. Ett år senere ble jeg innlagt,etter å ha skulle prøvd meg på folkehøgskole, med alvorlige psykiske problemer. Jeg fikk behandlig og ble etterhvert bedre. Begynte å jobbe et annet sted, på et sagbruk. Etter en tid med jobbing på sagbruket og jevnlige timer hos psykolog, begynte jeg som smått og ta utdanning. Det ble til at jeg jobbet i over 17 år på denne bensinstasjonen.Det hadde holdt lenge med 8 til 10 år. Jeg går ikke til psykolog lengre, men jeg måtte gå der ganske lenge, fra 1995 til 2009. Det jeg gjentatte ganger ser idag,uansett hvor jeg befinner meg, og hva jeg gjør, er at det er det sosiale jeg faller igjennom på. Jeg tenker mye på hvordan den tiden på bensinstasjonen har påvirket meg mht å fungere sosialt? 0 Siter
Orio Skrevet 21. mars 2010 Skrevet 21. mars 2010 Jeg kan ikke skjønne at det å jobbe så lenge på bensinstasjonen kan ha påvirket deg negativt i forhold til å fungere sosialt. Jeg ville heller tro det motsatte har vært tilfelle, du har jo vært nødt til å ha kontakt med andre mennesker, noe som er bra for den sosiale fungeringen. Hva ser du for deg at alternativet skulle vært? På meg virker det nesten som du klandrer dine foreldre fordi de ikke pushet deg til å ta høyere utdanning. Det synes jeg ikke det er grunn til. Etter at du var ferdig med militæret var du i aller høyeste grad voksen nok til å ta den vurderingen selv. 0 Siter
Gjest segunda Skrevet 21. mars 2010 Skrevet 21. mars 2010 Det er ingen grunn til at jobb på bensinstasjon har skadet deg mer enn andre jobber. Hvis du har fått problemer må du ta tak i dem, og ikke lete etter syndebukker. 0 Siter
Mandolaika Skrevet 21. mars 2010 Skrevet 21. mars 2010 Jeg tror ikke det at du har jobbet på bensinstasjon har noe med saken å gjøre. Det er mange som ikke har høyere utdanning som fungerer utmerket sosialt, og omvendt. 0 Siter
Onsdag1365380628 Skrevet 21. mars 2010 Skrevet 21. mars 2010 Jeg tror ikke dine problemer har noe med at du har jobbet mye på bensinstasjon. Tvert imot. Det har alltid vært sunt å bruke kroppen sin. Det sosiale spiller også en rolle, og det å jobbe med og sammen med folk er et stort pluss. Psykiske problemer kan ramme alle, og tidligere trodde man at slikt kom fra ting som skjedde i barndommen og under oppveksten. Nå vet man heldigvis bedre, kanskje fordi det er mer åpenhet rundt dette. Uansett livet går bare en vei, og det er forover. Det som har skjedd tidligere kan ingen forandre eller gjøre noe med. Det er i fremtiden vi skal tilbringe resten av vårt liv. 0 Siter
Gjest arbeid og helse Skrevet 21. mars 2010 Skrevet 21. mars 2010 Takker for svar til alle.Det er vel ingen vits i å lete etter problemer i fortiden uten at en må bare la det gå sin gang. Det som har vært har vært. 0 Siter
tjohei Skrevet 22. mars 2010 Skrevet 22. mars 2010 Man får psykiske lidelser av belastninger og stress over lengre tid, både de i nåtiden (overarbeid) og traumatiske opplevelser i fortiden eller negative opplevelser. Sannsynligvis ville det samme skjedd neste gang du ble utsatt for mye stress og belastninger. Det er ikke hensiktsmessig å skylde på andre hvis det da ikke er veldig åpenbart at de har vært skyld i lidelsen du i dag har som f.eks. overgrep. 0 Siter
Gjest arbeid og helse Skrevet 22. mars 2010 Skrevet 22. mars 2010 Man får psykiske lidelser av belastninger og stress over lengre tid, både de i nåtiden (overarbeid) og traumatiske opplevelser i fortiden eller negative opplevelser. Sannsynligvis ville det samme skjedd neste gang du ble utsatt for mye stress og belastninger. Det er ikke hensiktsmessig å skylde på andre hvis det da ikke er veldig åpenbart at de har vært skyld i lidelsen du i dag har som f.eks. overgrep. Jeg tar dette til etterretning. Takk for svar. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.