Gjest fortvilet_pårørende.8 Skrevet 19. mars 2010 Skrevet 19. mars 2010 Jeg er veldig fortvilet nå fordi jeg har en nær slektning som jeg ser forfalle så til de grader. Han bor hos sin eldre skrøpelig far og lever som en boms. Han gjør ikke noe husarbeid og rommet hans ser ut som en søppelplass. Gamle skitne tallerkener og uåpnet post. Når han søler så tørker han det ikke bort. Han sitter på pcen hele tiden og går aldri ut omtrent. Stenger alt og alle ute. Så er det blitt en så uheldig dynamikk ved at personen han bor hos er så ekstremt unnvikende og konfliktsky selv. At han kan fortsette å grave seg selv enda lengre ned. Han har hatt noe poliklinisk kontakt men føler at han kanskje hadde trengt å blitt innlagt eller noe. Kommet seg i sin egen bolig og forhåpentligvis til et bedre liv. Han ville aldri tatt imot hjelp da eller blitt innlagt. Nekter også å snakke om situasjonen. Da blir han sint. Har du noen råd nhd?. Denne situasjonen gjør meg så vondt og jeg har selv måtte distansere meg fordi at jeg klarer ikke å bare late som ingenting. Jeg føler også et ansvar for begge to. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 19. mars 2010 Skrevet 19. mars 2010 1. Hvis det er mistanke om at han har en alvorlig sinnslidelse, bør han absolutt tvangsinnlegges for utredning og behandling. Da vil en kunne få til store endringer for begge. 2. Om han ikke er psykotisk, må en ha langt mindre forventninger. Kanskje det er mulig å motivere han for å motta hjemmehelp en gang i uka for å bedre hygienen i huset? 0 Siter
Gjest fortvilet_pårørende8 Skrevet 19. mars 2010 Skrevet 19. mars 2010 1. Hvis det er mistanke om at han har en alvorlig sinnslidelse, bør han absolutt tvangsinnlegges for utredning og behandling. Da vil en kunne få til store endringer for begge. 2. Om han ikke er psykotisk, må en ha langt mindre forventninger. Kanskje det er mulig å motivere han for å motta hjemmehelp en gang i uka for å bedre hygienen i huset? Hvordan går en frem for evt tvangsinnleggelse da?. Som sagt tror jeg at hvis noen kom inn og så hvordan han faktisk levde ville de skjønne at han har en alvorlig psykisk lidelse selv om han ikke er psykotisk. Jeg ville ikke latt katten min bo på det rommet. Så ille er det altså. Går aldri ut og lever foran pcen. Har vel ikke dusjet på mange mange uker. Så ille har det altså blitt. Han kan fungere veldig bra også og har mange ressurser i seg. Så en tvangsinnlegge kunne bryte den vonde sirkelen tror jeg selv om det nok vil være utrolig ydmykende for han, 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 19. mars 2010 Skrevet 19. mars 2010 Hvordan går en frem for evt tvangsinnleggelse da?. Som sagt tror jeg at hvis noen kom inn og så hvordan han faktisk levde ville de skjønne at han har en alvorlig psykisk lidelse selv om han ikke er psykotisk. Jeg ville ikke latt katten min bo på det rommet. Så ille er det altså. Går aldri ut og lever foran pcen. Har vel ikke dusjet på mange mange uker. Så ille har det altså blitt. Han kan fungere veldig bra også og har mange ressurser i seg. Så en tvangsinnlegge kunne bryte den vonde sirkelen tror jeg selv om det nok vil være utrolig ydmykende for han, Du kan be fastlegen hans eller kommunelege I /kommuneoverlege ta initiativet til en undersøkelse for å finne ut om han er alvorlig psykisk syk. 0 Siter
Gjest jada sånn er det Skrevet 19. mars 2010 Skrevet 19. mars 2010 Hvordan går en frem for evt tvangsinnleggelse da?. Som sagt tror jeg at hvis noen kom inn og så hvordan han faktisk levde ville de skjønne at han har en alvorlig psykisk lidelse selv om han ikke er psykotisk. Jeg ville ikke latt katten min bo på det rommet. Så ille er det altså. Går aldri ut og lever foran pcen. Har vel ikke dusjet på mange mange uker. Så ille har det altså blitt. Han kan fungere veldig bra også og har mange ressurser i seg. Så en tvangsinnlegge kunne bryte den vonde sirkelen tror jeg selv om det nok vil være utrolig ydmykende for han, Jeg tror nok dessverre at en slik person KAN være for frisk til å bli påtvunget hjelp. Dette er et problem for mange. Men jeg får krysse fingrene for at han er så syk at du får hjelp. Når man ser på det ryddeprogrammet, spesielt på svenskt tv, så blir jo folk utrolig glad når de har fått ryddet. Men jeg er helt sikkert på at de har blånektet for hjelp når familien har tilbydt seg. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.