Gjest sliten 34 åring Skrevet 19. mars 2010 Skrevet 19. mars 2010 Hei Jeg er en fast bruker av dol,skriver ikke så mye spørsmål her inne og prøver å lete etter tidligere svar før jeg stiller spørsmål . Jeg har tidligere fått diagnosen eupf (i 2000) jeg har også angst og depresjoner og sosial angst med tilfeller av panikk anfall . Jeg har tidligere skrevet en del til deg å bett om råd i kampen mot Nav. Nå ser det imidlertid ut som att de endelig begynner å forstå og det er søkt om 60 % Varig ufør etter anbefaling fra fastlege,Dps og gjennom restarbeidsevne vurdering innen attføring . Det er jo enda mye usikkerhet omkring dette med uførepensjon og nav...De bruker så forferdelig lang tid på alt og jeg vil ikke selge skinnet før bjørnen er skutt liksom. Jeg har en del ting jeg skulle ønske du kunne svare meg på: Når fastlege fyller ut skjema om arbeidsuførhet og skriver antas varig på disse spørsmålene om varighet av funksjonsnedsettelse,lyte og arbeidsevne Mener han da att dette er antatt å vare livet ut ? Jeg er i attføring per i dag og er ute i arbeid 6 timer to ganger om dagen. Har justert arbeidstiden litt opp og ned de siste mnd men har nå ligget stabilt på to dager pr uke en stund nå,men nå de siste ukene har jeg blitt mere sliten en vanlig igjen. Jeg har mye vondt i hodet,vond og stiv i nakke og skuldere,irritabel mot andre og ett evig virrvarr av tanker i hodet. Jeg synes det er vanskelig å tolke de signalene kroppen sender,fordi jeg trodde nå att jeg hadde funnet en arbeidsmengde som fungerte for meg. Samtidig tenker jeg att dette kanskje også har litt med press og alt styret med nav... Men det kan jo enda ta veldig lang tid før dette er endelig avklart og jeg merker jo att jeg har mer eller mindre arbeidet mot dette systemet siden min første periode med attføring i 2001 kun avbrutt av litt arbeid i ett vikarbyrå har det vart frem til i dag. Tror du det vil være lurt av meg å gå enda mere ned i arbeidsmengde ? Har du noen gode råd for hvordan jeg bør gå frem...ønsker jo og jobbe noe,men er redd for att nav og all usikkerheten tar helt knekken på alle mine krefter. (Går til støttesamtaler på dps og de gir opp nav de også) . 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 20. mars 2010 Skrevet 20. mars 2010 Når fastlege fyller ut skjema om arbeidsuførhet og skriver antas varig på disse spørsmålene om varighet av funksjonsnedsettelse,lyte og arbeidsevne Mener han da att dette er antatt å vare livet ut ? S: Han mener vel frem til 67 år eller noe tidligere da det anses for sent med attføring. Tror du det vil være lurt av meg å gå enda mere ned i arbeidsmengde ? S: Jeg tror at en skal være fleksibel. Kanskje er det nok å gå ned litt i en måned eller to for så å gå opp igjen når formen er litt bedre. 0 Siter
frosken Skrevet 22. mars 2010 Skrevet 22. mars 2010 En kommentar til dette med hva som menes med "varig": I trygderettslig sammenheng er det antatt at for at man skal kunne si at noe er varig, så regner man med en tidsramme på minst 5-7 åt. Følgende står på navs nettside: '' Varighetskravet [Endret 11/04] Det fremgår videre av første ledd at sykdommen skal være varig (se også krav om varig funksjonsnedsettelse i § 12-6 tredje ledd og krav om varig nedsatt inntektsevne/arbeidsevne i § § 12-7 og 12-8). Med varig menes ikke livsvarig, men langvarig. I praksis kan det være vanskelig å ha en sikker oppfatning om fremtidig utvikling og mulig bedring, og vurderingen vil derfor i mange tilfeller være skjønnspreget. Det retningsgivende varighetskravet anslått til ca 7 år regnet fra et tenkt uføretidspunkt.'' 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.