Gå til innhold

Infeksjon i tannkjøttet


Gjest emme69

Anbefalte innlegg

Gjest emme69

For tre år siden oppdaget jeg at den ene fortanna mi var død og hadde fått betennelse rundt roten. Tanna ble rotfylt etter flere runder med bakteriedrepende innlegg og antibiotikakurer, samme prosedyre to ganger. Til slutt var tanna sprukket og måtte trekkes. Infeksjonen ser imidlertid ut til å fortsatt henge i, nummen følelse fra området der tannrota var og opp til nesen. En påfølgende antibiotikakur så ut til å ta knekken på infeksjonen, men nå har den blusset opp igjen etter to-tre uker. Tannlegens råd er nok en antibiotikakur. Jeg føler vel at behandlingen ikke har vært helt adekvat til nå og er redd vi ikke får tatt bukt med den underliggende infeksjonen. Totalt har jeg vært igjennom ca. 8 kurer med antibiotika (Amoxillin siden jeg har vært gravid/ammer). Det bør også nevnes at jeg i denne tiden har vært gravid 3 ganger, hvorav to barn ble født prematurt (antatt pga infeksjon) og en senabort (også antatt pga infeksjon). Vet at forskning viser at det er en mulig sammenheng mellom infeksjoner i tannkjøtt og premature fødsler/senaborter. Nå vil jeg for alt i verden bli kvitt denne infeksjonen som jeg synes tannlegen ikke tar særlig tak i. Jeg vil gjerne ha gode råd om hva jeg kan gjøre videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 7 måneder senere...
Lillian P. Hajdu, tannlege

Dette høres spesielt ut. Du bør absolutt undersøkes videre.

En infeksjon i kroppen forsvinner av segselv når man fjerner årsaken til infeksjonen.

Du har gjennomgått flere antibiotikakurer,trukket aktuell tann og det er fortsatt infeksiøst.

Da synes det meg at det er en nabotann som er årsaken. Den må da også rotfylles. Dette tester tannlegen ved å teste om noen av de omkringliggende tenner er døde.

Du kan også ha en infeksjon av type bakterier som ikke krever oksygen og må da ta en spesiell type antibiotika noe som tannlegen din da vurderte som farlig for babyen? Betennelsen kan også i sjeldne alvorlige tilfeller spre seg til kjevebenet.

Det kan absolutt være mulig å abortere eller prematurfødsel ved infeksjon i kroppen ,men da er man, og føler man seg KJEMPESYK,høy feber, fryser ,høy senkning ved blodprøve,og veldig nedsatt almentilstand,slapp,apatisk.Da bør man oppsøke lege.

Det er jo naturligvis mange grunner til abort/prematurfødsel, så man må vurdere sannsynlighet for annen årsak enn en lokal tanninfeksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...