Gå til innhold

Er dere enige, damer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, verken bedre eller verre. Jeg kjenner aldri noen kobling mellom bilde av modeller og hvordan jeg selv ser ut, uansett om de er påkledd eller ikke, og uansett hvilken størrelse de er.

Jeg beundrer bilder av flotte modeller, men tenker ikke på meg selv akkurat da. De har med andre ord ingen innvirkning på selvfølelsen min.

Den eneste koblingen er at jeg kan få lyst på det plagget de viser fram.

Skrevet

Jeg føler meg ikke verre når jeg ser modeller med "normale" kropper, men definisjonen av plus-size modeller gjør at jeg føler meg verre. "plus-size modeller, som er modeller som bruker størrelse 40 og oppover" Jeg vil si at en kvinne som bruker størrelse 40 er slank.

Samme opplevelse fikk jeg tidligere i vinter, da jeg leste et ukeblad som skulle vise mote for "store kvinner", den ene brukte størrelse 42/44, ingen av dem trengte klær i store størrelser.

Skrevet

Jeg føler meg ikke verre når jeg ser modeller med "normale" kropper, men definisjonen av plus-size modeller gjør at jeg føler meg verre. "plus-size modeller, som er modeller som bruker størrelse 40 og oppover" Jeg vil si at en kvinne som bruker størrelse 40 er slank.

Samme opplevelse fikk jeg tidligere i vinter, da jeg leste et ukeblad som skulle vise mote for "store kvinner", den ene brukte størrelse 42/44, ingen av dem trengte klær i store størrelser.

Jeg er enig i det du skriver, men alt er relativt. I forhold til de ultraslanke i str. 34-36 er str. 42 "plus".

Men man kan godt se slank ut og bruke str. 40-42, helt klart.

Skrevet

Jeg er enig i det du skriver, men alt er relativt. I forhold til de ultraslanke i str. 34-36 er str. 42 "plus".

En normal norsk kvinne kan fint bruke størrelse 40 eller 42 i klær, for meg blir det helt feil å kalle det "plus", selv om jeg ser forskjellen når det sammenlignes med supertynne modeller. (Kanskje vi skulle kalle dem "minus" i stedet?)

Skrevet

En normal norsk kvinne kan fint bruke størrelse 40 eller 42 i klær, for meg blir det helt feil å kalle det "plus", selv om jeg ser forskjellen når det sammenlignes med supertynne modeller. (Kanskje vi skulle kalle dem "minus" i stedet?)

Jeg er enig i at det er misvisende. Og "pluss" er jo et begrep som indikerer at det er "mer". Når det er sagt, så tror jeg at uansett hvor nøytrale betegnelsene er i utgangspunktet, kan de oppleves sårende av noen.

Da jeg vokste opp, ble vi veid på helsekontroll hos helsesøster, og i kolonnen ved siden av vekta sto det enten ideal minus, ideal eller ideal plus. Men vi oppfattet ikke ideal som den ideelle, det var det ideal minus som var!

Gjest tante nusse
Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i dette, ja.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Tror du de tynne vil like å bli betegnet som "minus" da? Det er ikke noe hyggelig å vite at man blir sett på som en som mangler noe heller.

Mrs. Wallace
Skrevet

Så vidt jeg vet er str 40-42 gjennomsnittsstørrelsen for norske kvinner. Og som kjent er ikke vi den tyngste befolkningen i den vestlige verden.

Det blir litt rart å definere snittstørrelsen som "plus-size", åkkesom.

Mer naturlig da, å bruke "model size" og "regular size". ;)

Mrs. Wallace
Skrevet

Jeg føler svært lite når jeg ser på modeller uansett, må jeg tilstå. Men så er jeg velsignet med et ganske solid selvbilde og en manglende interesse for glossy magasiner.

Så når jeg ser på sånne ting, tenker jeg mer på designen i det de har på seg og på fotografiet.

Skrevet

Så vidt jeg vet er str 40-42 gjennomsnittsstørrelsen for norske kvinner. Og som kjent er ikke vi den tyngste befolkningen i den vestlige verden.

Det blir litt rart å definere snittstørrelsen som "plus-size", åkkesom.

Mer naturlig da, å bruke "model size" og "regular size". ;)

He he, plus er ikke et pluss!

Jeg er enig med deg, men motebransjen har en annen definisjon av hva som er utgangspunktet enn den virkelige verden, ser det ut til.

På salg har jeg lagt merke til at det finnes massevis i xs. Det forundrer meg ikke. Det kan da ikke være mange voksne som bruker den størrelsen?

Gjest Droppet nicket i dag gitt..
Skrevet

Jeg speiler ikke egen kropp gjennom modeller, hverken de små eller store. Kan innimellom tenke at "gudbedre så tynn hun er" om enkelte, men yten at det rokker ved mitt forhold til egen kropp.

Selv syns jeg klær sitter bedre på slanke modeller, og merker også at de tradisjonelle høye og slanke modellene setter meg i shoppingmodus på en helt annen måte enn de lubne, men mer virkelighetsnære modellene gjør.

Gjest tante nusse
Skrevet

Jeg speiler ikke egen kropp gjennom modeller, hverken de små eller store. Kan innimellom tenke at "gudbedre så tynn hun er" om enkelte, men yten at det rokker ved mitt forhold til egen kropp.

Selv syns jeg klær sitter bedre på slanke modeller, og merker også at de tradisjonelle høye og slanke modellene setter meg i shoppingmodus på en helt annen måte enn de lubne, men mer virkelighetsnære modellene gjør.

Akkurat sånn er det for meg også. Det frister ikke å kjøpe tøyet plussmodeller viser fram. Jeg går forbi stativene med plusskolleksjonen selv om kanskje noe i den minste størreslen kunne passet meg. Jeg får mer lyst til å kjøpe når tøyet vises av en slank modell.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jeg er saapass gammel at det er lenge siden jeg saa paa modeller.

Skrevet

He he, plus er ikke et pluss!

Jeg er enig med deg, men motebransjen har en annen definisjon av hva som er utgangspunktet enn den virkelige verden, ser det ut til.

På salg har jeg lagt merke til at det finnes massevis i xs. Det forundrer meg ikke. Det kan da ikke være mange voksne som bruker den størrelsen?

''På salg har jeg lagt merke til at det finnes massevis i xs. Det forundrer meg ikke. Det kan da ikke være mange voksne som bruker den størrelsen?''

Jeg var på Vero Moda for en stund siden og så noen tøffe halvlange skjorter. Det som hang på stativet var xs, s og et par i str. m. Jeg prøvde str m - som du sikkert vet er jeg ikke store kroppen. Jeg fikk den ene på meg, men torte knapt nok røre meg for den var pinetrang over skuldrene! Den andre måtte over hodet for den var ikke åpen hele veien og jeg torte ikke dra den nedover for jeg var redd den skulle revne... Og at en normalbygd liten dame (152 cm / 55 kg) skal sprenge en skjorte i str. M hører ingenstedes hjemme...

Så jeg gikk på KappAhl og kjøpte et par overdeler i str. 36/38 som jeg smatt helt fint inni istedet. :o)

Det må da ringe noen bjeller hos Vero Moda når det som henger igjen på stativene er noe som kunne passet en syltynn 12-åring!? Det er jo ikke en butikk med barneklær!

Gjest Ulvinnen
Skrevet

''På salg har jeg lagt merke til at det finnes massevis i xs. Det forundrer meg ikke. Det kan da ikke være mange voksne som bruker den størrelsen?''

Jeg var på Vero Moda for en stund siden og så noen tøffe halvlange skjorter. Det som hang på stativet var xs, s og et par i str. m. Jeg prøvde str m - som du sikkert vet er jeg ikke store kroppen. Jeg fikk den ene på meg, men torte knapt nok røre meg for den var pinetrang over skuldrene! Den andre måtte over hodet for den var ikke åpen hele veien og jeg torte ikke dra den nedover for jeg var redd den skulle revne... Og at en normalbygd liten dame (152 cm / 55 kg) skal sprenge en skjorte i str. M hører ingenstedes hjemme...

Så jeg gikk på KappAhl og kjøpte et par overdeler i str. 36/38 som jeg smatt helt fint inni istedet. :o)

Det må da ringe noen bjeller hos Vero Moda når det som henger igjen på stativene er noe som kunne passet en syltynn 12-åring!? Det er jo ikke en butikk med barneklær!

Jeg har ikke handlet på Vero Moda. Men i andre butikker har det gått motsatt vei. Før kunne jeg aldri kjøpe noe mindre enn størrelse M, nå er det ofte størrelse S som passer. Så jeg har inntrykk av at størrelsene har blitt større.

Skrevet

Jeg har ikke handlet på Vero Moda. Men i andre butikker har det gått motsatt vei. Før kunne jeg aldri kjøpe noe mindre enn størrelse M, nå er det ofte størrelse S som passer. Så jeg har inntrykk av at størrelsene har blitt større.

Kanskje du tar feil. S betyr stor, og L betyr liten ;-)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Kanskje du tar feil. S betyr stor, og L betyr liten ;-)

He he, da kan jeg sikkert gå over i XS snart ;-)

Skrevet

Det var vel helt vanlige kvinner det der? Ingen av dem var den størrelsen jeg forbinder med pluss i alle fall.

Synes det er topp å se vanlige kvinner som modeller jeg. :o)

Skrevet

Generelt har visst størrelsene blitt større, men det gjelder ikke Vero Moda - det har flere her inne påpekt i en tråd for ikke så lenge siden. :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...