Gjest Caroline, 20 år Skrevet 21. mars 2010 Skrevet 21. mars 2010 Hei! Jeg har et spøsmål jeg ikke har klart å finne noen som har svar på enda, så håper du kan hjelpe meg. Jeg får VELDIG realistiske inntrykk når jeg har REM-søvn. Første gangen det skjedde var jeg liten og ikke viste hva som foregikk. Jeg trudde rett og slett det spøkte i huset. Jeg følte meg lam og så en skikkelse stå ved bein enden til senga. Det var akkurat som noe dro huden på halsen min stramt nedover mot sengen og jeg fikk problemer med å puste. Jeg prøvde å slå etter skikkelsen, men fant ikke krefter til å løfte armene mine. Jeg hadde hunden min på rommet som jeg strevet for å få ropt ut navnet hennes. Jeg hadde ikke stemme eller pust. Jeg husker at jeg så henne ligge på gulvet å sove uten å så mye som se bort på meg men jeg var i denne "drømmen". Til slutt klarte jeg å få presset frem navnet hennes og hun hopppet straks opp i sengen min. Nå, ca 7 år senere, har jeg fått forstålse for hva som egentlig skjer. Men greia jeg ikke skjønner er at dette skjer som oftest ikke lenge etter jeg har lagt meg. Som regel hvis jeg prøver veldig hardt å få sove, eller hvis samboeren min fortsatt er oppe. Men slik jeg har forstått det havner man ikke i denne fasen før det har gått ca 90min? Jeg har også lest at det er mest vanlig å ha slike "episoder" på morgenen. Jeg får det ofte rett etter jeg har lagt meg og da innen max. 1 time. Er det en annen type søvnforstyrrelse jeg har eller er dette vanlig? Om jeg får REM-søvn nå, så er jeg så klar over det i øyeblikket at jeg faktisk prøver å vekke meg selv. Jeg prøver så godt jeg kan å få rørt på meg så jeg lager en lyd eller er borti noe slik at jeg våkner. Dette begynner egentlig å bli ganske slitsomt så jeg må nesten finne ut litt mer om dette. 0 Siter
Dorthe Skrevet 21. mars 2010 Skrevet 21. mars 2010 Skjekk ut søvnparalyse, jeg tror ikke det er så uvanlig som folk tror 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.