Gå til innhold

Trening for nybegynnere

Anbefalte innlegg

Gjest vertical
Skrevet

Fra å være en real sofagris med et normalt hverdagslig aktivitetsnivå og stillesittende jobb, begynte jeg å trene 2 gg i uken for ca 1,5 mnd siden. Jeg trener spinning, går på tredemølle og tur, og har begynt å løpe bittelitt nå. Det blir også noen timer styrke. Det blir ikke så mye, men alltid 2-3 timer i uken. Men nå forsvinner motivasjonen, for jeg synes ikke jeg får noen gode resultater, derfor lurer jeg på om det er noen vits i. Er det alt for lite til å være nyttig? Dessuten har vekta økt med et par kilo, og jeg tviler på at det er muskler. Tror heller jeg spiser mer enn jeg bør fordi jeg blir så sulten de dagene jeg har trent. Er det noen her som har greie på trening og vet om disse uketimene er nyttig for meg, om jeg bør øke og om hvordan jeg skal kunne gå NED i vekt heller?

Gjest verinoca
Skrevet

Trener du på senter? Jeg vil sterkt anbefale deg å investere i noen timer med personlig trener. Det er det beste jeg har gjort ift til trening. Helt supert!!

Persille1365381127
Skrevet

Dersom du ikke vil investere i personlig trener som verinoca foreslår (og jeg er engi i!) så tilbyr de fleste sentere en time eller to med gratis pt for nybegynnere. Ta dem!

Når det er sagt; trening alene gjør ikke susen dersom du skal slanke deg, da er kostholdet minst like viktig - om ikke viktigere.

Jeg trener 2-4 ganger i uken, hhv spinning og styrke - og det holder i massevis.

Spinning; ta i! Du er ikke på søndagstur, du er der for å trene. Ikke tenk på at du skal holde hele timen ut, tenk at du skal gi det du har hele tiden - det er greit å nesten være "død" når timen er over.

Styrke; ta i! Du tror kanskje du ikke klarer å løfte mer enn 5kg med manualer og 10 med stang? Men det gjør du! Du er ikke der for å leke deg, du skal bli sliten - og det skal gjøre vondt på de siste repetisjonene. Det er helt greit å ikke klare flere enn 8 repetisjoner når de sier du skal ta 12 - forutsatt at du har lagt mer enn du trodde du klarte, og må bite tennene sammen for å klare den 8.

Push deg, utfordre deg selv - det er eneste måten å merke forbedring på.

Når det er sagt; spis fem ganger om dagen. Klarer du ikke det; spis MINST fire ganger om dagen. Forsøk å ha like mange kalorier i hvert måltid, og fokuser på proteiner i all hovedsak. Du skal ha karbohydrater og fett også, men i små mengder. Karbomåltider kan du spise før/etter du skal trene (brødmat, havregrøt, ris, pasta) - de andre måltidene fokuserer du på å unngå karbohydrater. Salater, rent kjøtt og rene grønne grønsaker er fint.

Dersom du MÅ ha mellommåltider (hvilket du ikke burde trenge når du spiser hver tredje/fjerde time), så spis noe sunt. Gulrot, nøtter, sånne ting - ikke yoghurt og banan.

Du trenger ikke ha noe hysterisk forhold til noe av dette, men om du tenker på det - så hjelper det. Og så til spørsmålet ditt; ja, det hjelper om du trenger to ganger i uken - det er bedre enn ingenting :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...