Gå til innhold

Hvite pigmentflekker på ryggen

Anbefalte innlegg

Gjest Aldaa

Hei. Jeg har et spørsmål ang. noen hvite pigmentflekker jeg har fått på ryggen. Disse ble oppdaget for et par uker siden, dette fordi vi for øyeblikket er i California og jeg har vært ute i solen og blitt litt brunere. Flekkene er glatte (helt lik resten av huden som jeg kan se) noen er store (10 cm) og mange er små. De er spredt over nesten hele ryggen, den største langsmed ryggraden og mange samlet om denne. Jeg har ikke sett sola siden vi var i Italia i fjor og før der igjen en ferietur året før (mener bestemt jeg ikke hadde dem da). På turen i Italia syklet vi og var ofte klamme/svette. Har lest om pigmentflekker som skyldes soppinfeksjon, kan det være dette? Jeg kommer ikke hjem før i mai og er usikker på om jeg bør oppsøke lege her eller om det rekker å gjøre det når jeg kommer hjem? Kan jeg kjøpe noen kremer som vil hjelpe? Og vil det være skadelig å være i sola med ryggen? Kan godt sende bilder om det vil hjelpe.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/344680-hvite-pigmentflekker-p%C3%A5-ryggen/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Når det dukker opp hvite flekker i solen som dem du beskriver, tenker vi gjerne på 3 forskjellige muligheter avhengig av litt forskjellige tilleggsfaktorer. Den ene varianten kalles vitiligo og er et reelt pigmenttap, men manifesterer seg gjerne over lengre tid , ofte symmetrisk på kroppen og ekstremiteter med flekker av varierende størrelse, og som er helt glatte uten tegn til flassing, øker gjerne gradvis og flekkene holder seg. Den andre typen er noe som oftest kommer på skuldre og kanskje ansikt med veldig lett antydet opphevete hvite flekker ofte etter sol og vind og kan holde seg utover sommeren hos personer som har hatt barneeksem, astma eller høysnue. Dette kalles pityriasis alba og er en slags eksem som fluktuerer og går tilbake igjen, mest hos barn og ungdommer. Den tredje varianten, som du tenker på er noe som kalles pityriasis versicolor, dvs motsatt farge, fordi det pga en sopp fremkommer lyse litt tørre variable flekker, under soleksponering , mens det om vinteren når man er blek kan bli mørkere flekker. Utlsettet skyldes kolonisering på huden av en sopp som heter pityrosporum ovale eller Malazessia furfur og finnes normalt i talgkjertlene. Ved opphold i varme strøk og mye svetting, kan soppen formere seg slik at den kommer opp på hudoverflaten og danner utgangspunktet for hudforandringene. Soppvarianten er ikke smittsom, men går ikke nødvendigvis tilbake uten behandling. Det er en god mulighet for at det er pityriasis versicolor du har og da kan du kjøpe Fungoral eller Ketoconazole shampo på drugstore, ta litt i hånden og blande med vann ifm dusjing. Smør det som en krem på overkroppen og la det sitte i 5 min før avskylling/dusjing, til å begynne med daglig , deretter 2-3 ganger pr uke. Etterhvert kan tørrheten forsvinne og du kan begynne å pigmentere normalt igjen . I hardnakkete tilfeller benyttes også ketoconazole/Fungoral tabl i 10 dager evt en gang i uken neon uker deretter, men da må det forskrives av lege. Shampoen kan du ordne selv, så greit å starte med det . Med hilsen fra Hudlegen .

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...