Gå til innhold

noen som har sett på "klasse 10B"?

Anbefalte innlegg

Gjest CableDrop
Skrevet

Jeg lurer på hvordan det føles for de opprinnelige lærerne som ble byttet ut med superlærere. Sikkert gøy å høre elevene si på tv at " før lærte vi ingenting, nå har vi lært dødsmasse på tre uker".

Det kan jo være andre ting enn dårlige lærere som gjorde at elevene presterte lavt faglig. å være på Tv kan jo få opp motivasjonen for alle og enhver.

Gjest anonymfortiden
Skrevet

Og programmet kan jo hjelpe lærerne til å få motivasjon til å bli bedre lærere, også?

Mrs. Wallace
Skrevet

De gamle lærerne til klasse 10b ble flyttet over til klasse 10a, slik at 10a fikk flere lærere. Resultatet var at klasse 10a faktisk fikk større fremgang enn klasse 10b.

Synes det er en rimelig grei pekepinn om at klassestørrelse/lærertetthet pr elev har mye å si for skoleresultatene - selv om enkelte krefter på høyresiden iherdig prøver å påstå noe annet.

Skrevet

De gamle lærerne til klasse 10b ble flyttet over til klasse 10a, slik at 10a fikk flere lærere. Resultatet var at klasse 10a faktisk fikk større fremgang enn klasse 10b.

Synes det er en rimelig grei pekepinn om at klassestørrelse/lærertetthet pr elev har mye å si for skoleresultatene - selv om enkelte krefter på høyresiden iherdig prøver å påstå noe annet.

For en del år tilbake, så gjorde en av professorene ved UiO en gjennomgang av all forskning vedr. lærertetthet og prestasjoner, og han hevdet at det ikke kunne påvises bedre resultater ved få større lærertetthet. Er en stund siden jeg har fulgt med på dette temaet, men vi var svært overrasket over det han hadde funnet da de fleste av oss intuitivt antar at høy lærertetthet vil gi bedre prestasjoner. (Han var forøvrig alt annet enn konservativ.) Slik sett synes jeg resultatene du nå forteller om stemmer bedre med det man ville anta var tilfellet.

Gjest togli
Skrevet

Interessant - og jeg er ikke i tvil om at det stemmer!

Mrs. Wallace
Skrevet

For en del år tilbake, så gjorde en av professorene ved UiO en gjennomgang av all forskning vedr. lærertetthet og prestasjoner, og han hevdet at det ikke kunne påvises bedre resultater ved få større lærertetthet. Er en stund siden jeg har fulgt med på dette temaet, men vi var svært overrasket over det han hadde funnet da de fleste av oss intuitivt antar at høy lærertetthet vil gi bedre prestasjoner. (Han var forøvrig alt annet enn konservativ.) Slik sett synes jeg resultatene du nå forteller om stemmer bedre med det man ville anta var tilfellet.

Det finnes en del studier på dette, og nyere som tyder på at lærertetthet absolutt har noe å si (leste om det for ikke så lenge siden, men orker ikke finne det fram akkurat nå). Men det er en del variabler i disse studiene - og selvsagt har kvaliteten på selve læreren noe å si, ikke bare hvor mange det er av dem. ;)

Men det sier seg selv at det er lettere å følge opp 15 elever tett og godt enn å følge opp 30 elever tett og godt. Og at to gode lærere er bedre enn én god lærer, for å si det sånn. Jeg ser selv at jeg kan gi adskillig mer tilpasset oppfølging i mindre elevgrupper.

Skrevet

Det finnes en del studier på dette, og nyere som tyder på at lærertetthet absolutt har noe å si (leste om det for ikke så lenge siden, men orker ikke finne det fram akkurat nå). Men det er en del variabler i disse studiene - og selvsagt har kvaliteten på selve læreren noe å si, ikke bare hvor mange det er av dem. ;)

Men det sier seg selv at det er lettere å følge opp 15 elever tett og godt enn å følge opp 30 elever tett og godt. Og at to gode lærere er bedre enn én god lærer, for å si det sånn. Jeg ser selv at jeg kan gi adskillig mer tilpasset oppfølging i mindre elevgrupper.

Det var nettopp fordi dette virker nærmest selvinnlysende at hans funn var så overraskende. Men det er snart 10 år siden han gjorde den gjennomgangen, så det er bra om man har fortsatt å forske på dette.

Kanskje kan enkelte studier blitt misvisende fordi man ikke har kontrollert for ulikt kompetansenivå hos lærerne.

mariaflyfly
Skrevet

''Synes det er en rimelig grei pekepinn om at klassestørrelse/lærertetthet pr elev har mye å si for skoleresultatene ''

Tviler ikke.

Jeg har akkurat avslutta noen ukers praksis på ungdomstrinnet, og etter å ha lest gjennom evalueringsskjemaene våre, er det sikkert 75 % av elevene som sier noe om at det beste med å ha studentene der er at de får fortere og mer hjelp når de rekker opp hånda. ;)

Gjest Statistisk
Skrevet

''og han hevdet at det ikke kunne påvises bedre resultater ved få større lærertetthet''

Ikke overrasket over at noen greier å få det ut av et tallmateriale. Du vet, det er jo gjort undersøkelser som viser at folk i Finnmark ikke dør selv om de må ligge timesvis i ambulanse på vei til sykehus også.

:-/

Mrs. Wallace
Skrevet

Det var nettopp fordi dette virker nærmest selvinnlysende at hans funn var så overraskende. Men det er snart 10 år siden han gjorde den gjennomgangen, så det er bra om man har fortsatt å forske på dette.

Kanskje kan enkelte studier blitt misvisende fordi man ikke har kontrollert for ulikt kompetansenivå hos lærerne.

''Kanskje kan enkelte studier blitt misvisende fordi man ikke har kontrollert for ulikt kompetansenivå hos lærerne.''

Nemlig. Og forskjellig sosiokulturell bagrunn blant elevene, tidligere læringsopplevelser....det er mange variabler.

Skrevet

Hvordan gikk det med klasse 10b til slutt? Jeg fikk ikke med meg siste program.

Skrevet

Hvordan gikk det med klasse 10b til slutt? Jeg fikk ikke med meg siste program.

Det kommer på nett-TV etter hvert, hvis det ikke er lagt ut allerede.

Men de gikk da ut av skolen, alle begynte på vgs og ingen sluttet der ennå, sto det i etterteksten. De aller fleste hadde stor framgang karaktermessig, og lærerne skrøt fælt av innsatsen de hadde gjort. Men målet om at klassen skulle bli blant de tre beste i landet eller hva det nå var, ble ikke nådd. (Det var da også en idiotisk målsetting etter min mening.)

Skrevet

Det kommer på nett-TV etter hvert, hvis det ikke er lagt ut allerede.

Men de gikk da ut av skolen, alle begynte på vgs og ingen sluttet der ennå, sto det i etterteksten. De aller fleste hadde stor framgang karaktermessig, og lærerne skrøt fælt av innsatsen de hadde gjort. Men målet om at klassen skulle bli blant de tre beste i landet eller hva det nå var, ble ikke nådd. (Det var da også en idiotisk målsetting etter min mening.)

Det var bra. Var det noe om han som begynte med yoga i gymmen? Jeg hadde tro på han. Han brukte å tegne i timen.

Skrevet

Det var bra. Var det noe om han som begynte med yoga i gymmen? Jeg hadde tro på han. Han brukte å tegne i timen.

Han fikk 6 i K & H i hvert fall.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...