Gjest sleepygonzales Skrevet 23. mars 2010 Skrevet 23. mars 2010 Har siden jeg var liten hatt episoder med søvnparalyse, jeg har ikke hatt det så ofte, men flere ganger i året, dette har avtatt senere åra heldigvis. Jeg visste ikke hva dette var i starten før jeg siste åra så noe på tv og leste om det på nettet, og det var litt betryggende å vite at dette var helt "normalt". Jeg fant en artikkel her: http://sinnetshelse.no/artikler/soevnparalyse.html her kjenner jeg igjen de fleste symptomene. Det med liggestilling og, jeg får dette som regel når jeg ligger på rygg. En annen ting jeg har merket er at jeg får det i perioder hvor jeg har vært stressa eller sliten, hvor jeg har spist lite og hatt lavt blodsukker før jeg legger meg. Det er en forferdelig ubehagelig tilstand, heldigvis varer den som oftest bare noen sekunder til få minutter, men det føles som en evighet. det kjennes som en fremmed og ond kraft prøver å suge ut sjelen min... Hvordan disse episodene utarter seg varierer, av og til har jeg skumle hallusinasjoner, av folk som er i rommet, at jeg svever over meg selv, en gang var jeg "bortført" av en ufo og kunne se ned på jorden og fikk panikk og "ramlet" ned i sengen... alt føltes veldig virkelig. I starten trodde jeg dette var mareritt, mistenkte også ufo-bortførelse men nå har jeg forstått at dette er pga søvnparalyse. En er liksom i sovetilstand, men kroppen har ikke våknet, det føles som en kjemper om å våkne, men føler drømmeland tar over... og en blir redd, kjennes ut som en ikke klarer våkne igjen. En klarer ikke bevege seg eller snakke og blir desperat etter å våkne, en enser at partneren ligger der, og prøver desperat å få kontakt slik at han kan vekke meg... til slutt klarer jeg å snu meg over på siden og sover normalt. Disse episodene får jeg mest ved innsovningsfasen. Er det flere her inne som har hatt søvnparalyse? Hvordan takler dere det om dere får disse anfallene? Har dere spesielle triks? Som sagt har jeg ikke dette så ofte lenger, og prøver å ligge på siden, da får jeg det sjeldent. 0 Siter
Gjest Istapp Skrevet 24. mars 2010 Skrevet 24. mars 2010 Jeg har hatt det endel,og liker det sletts ikke. Mister jo all kontroll :-( Det er veldig anstrengene å lee noe,klarer til slutt å lee en finger eller en tå,da kommer jeg ut av det. Kan komme flere ganger etter hverandre,så det er skummelt å slappe av igjen. Da jeg tok AP fikk jeg det ikke,det er det eneste som har holdt det borte. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.