Gjest Egil b Skrevet 23. mars 2010 Skrevet 23. mars 2010 Hvem får skylda? egentlig er det vikeplikt fra den veien den ene bilen kom fra, men ikke skiltet og vanskelig for ukjente å vite om det er parkeringsplass/gatetun osv... et av tvilstilfellene. Men bilen som kommer fra denne veien har alt kommet ut i krysset og er på vei frem, men kommer for langt over på feil side på vegen, bilen som kommer imot har bremset opp i god tid før krysset, men får denne bilen inn i støtfangeren. Hvem får skylden? 0 Siter
mrxx Skrevet 23. mars 2010 Skrevet 23. mars 2010 I dette tilfelle mener jeg at det ikke betyr noe at bilen kommer i fra veg med vikeplikt, men at den kommer over i feil kjørebane. Derfor får den bilen som kommer over i feil kjørebane skylda, hvis jeg forsto dette riktig da. 0 Siter
Spirello Skrevet 24. mars 2010 Skrevet 24. mars 2010 I dette tilfelle mener jeg at det ikke betyr noe at bilen kommer i fra veg med vikeplikt, men at den kommer over i feil kjørebane. Derfor får den bilen som kommer over i feil kjørebane skylda, hvis jeg forsto dette riktig da. Enig med du! Feil kjørebane = hans feil.. 0 Siter
Humatus Skrevet 25. mars 2010 Skrevet 25. mars 2010 For meg, eller hadde dette skjedd meg, hadde jeg påstått at det var vedkommende som var i feil kjørebane sin feil. Men en gylden regel når man er på ukjente plasser/byer/tettsteder er at man ALLTID har vikeplikt fra høyre. Så slipper man å tenke noe mere på det;) man skal uansett ha liten fart i byggefelter så farten skal ikke være så stor at det er fare for å ta feil pga man ikke vet vikepliktsreglene 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.