Gå til innhold

Tvangstanker?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker
Skrevet

Hei! Jeg er en jente på 20 år som har vært i et fast forhold i 5 år. Dette er et forhold jeg har det godt i og han betyr alt for meg. Jeg har i perioder de siste årene (ca. en eller to perioder hvert år) hatt tanker som gjør meg svært urolig, redd og deprimert. Tankene som kommer dreier seg om mine følelser overfor han og forholdet. At de ikke er tilstrekkelige lenger og at jeg svikter han ved å fortsette å være i forholdet uten å si dette. Dette tærer mye på livskvaliteten min forøvrig. Disse tankene kommer spesielt om natten når jeg prøver å sove. Ofte prøver jeg så godt jeg kan å fokusere på vanlige ting på dagen for å ikke få disse tankene. Men de kommer ofte fordet og da blir jeg helt nummen i kroppen, ofte varm i ansiktet, og resten av verden betyr ikke så mye lenger. Og den indre uroen forsvinner ikke. Vanligvis går det gradvis over etter en periode. Når disse tankene gir seg, får jeg en enorm skyldfølelse for å ha tenkt og følt slik jeg har. En følelse av svik ovenfor kjæresten min. Jeg har har hatt perioder med depresjon og lettere angst. Jeg lurer på om disse tankene kan være tvangstanker som oppstår fordi jeg egentlig har angst for å miste en person som er så viktig i livet mitt. Jeg har fortalt han om dette før, og prøver å være så åpen som mulig, ettersom dette som regel gjør det bedre, men han synes det er for belastende å høre disse tankene, og orker ikke dette lenger. Det jeg virkelig ønsker å vite, er om dette er en tvangslidelse. Hvis det viste seg at dette er en lidelse jeg ikke kan styre selv, ville jeg kanskje klare å slå meg til ro med disse tankene, og lettere håndtert dem. Tror du dette er en psykisk lidelse, eller tror du det rett og slett er tanker jeg bare må håndtere? har du noen råd? Vennlig Hilsen jente20

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette oppfatter jeg som en form for depressive tvangstanker. Husk at hans oppfatning av deg avhenger av hva du gjør - ikke hva du føler.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...