Gå til innhold

Råd mot kynnere?


Glimtipper

Anbefalte innlegg

Jeg har utrolig mye kynnere og begynner å bli sliten. Hver eneste dag må jeg gå ganske mye, i tillegg til handling og husarbeid. Dette fordi jeg må følge sønnen på skolen. Kynnerene starter da på morgenen etter den første gåturen og fortsetter resten av dagen. De er ganske vonde, som sterke menssmerter som stråler nedover hoftene.

Jeg har nesten seks uker igjen og kjenner jeg kommer til å bli sliten.

Så langt har jeg forsøkt med magnesiumtilskudd, drikke masse vann, varme dusjer og hvile når jeg kan (legge meg ned). Men ingenting nytter.

Jeg hadde samme problem i første svangerskap, men da startet ikke kynnerene skikkelig før en uke før termin, så det gjorde jo ikke så mye.

Noen som har funnet noe som hjelper (sånn rent bortsett fra fødsel)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må ta det mer med ro! Ellers ender du opp på sykehuset med sengeleie og Bricanyl-drypp - ikke morsomt - bare spør meg!

Husarbeide delegerer du videre nå.

Er det muligheter for at du ikke behøver å følge gutten til skolen? Kan noen andre gjøre det?

Handling delegerer du også.

Din jobb nå er å ruge, og du vet hvordan hønene ruger - de sitter helt stille og passer på egget :)

Lykke til videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Det eneste som hjelper er å ta det med ro - enten du vil eller ei ;)

Jeg hadde kynnere så og si hele tiden i alle tre svangerskap og ble sykemeldt fra uke 26 i de to siste svangerskapene. Rastløs som jeg er var det vanskelig å ta det rolig, men jeg måtte lære meg å ta en hvil flere ganger hver dag, og da var det snakk om å legge seg ned for å sove osv. Da slapper man best av. Du har bare seks uker igjen, men det beste er at babyen får være i magen i minst tre uker til, så jeg ville roa kraftig ned de neste tre ukene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ta det mer med ro! Ellers ender du opp på sykehuset med sengeleie og Bricanyl-drypp - ikke morsomt - bare spør meg!

Husarbeide delegerer du videre nå.

Er det muligheter for at du ikke behøver å følge gutten til skolen? Kan noen andre gjøre det?

Handling delegerer du også.

Din jobb nå er å ruge, og du vet hvordan hønene ruger - de sitter helt stille og passer på egget :)

Lykke til videre :)

Takk for svar, men jordmor sier det ikke er noen fare for at fødselen begynner for tidlig "bare" på grunn av kynnere. Så det er heller smertene/ubehaget det handler om for meg, tror jeg.

Sambo hjelper en del til med husarbeid, men man vil jo ha alt rent til babyen kommer... Klarer ikke helt å slippe det ;) I forhold til guttungen så er det dessverre kun jeg som kan bringe og hente, han er på skolen fra 9-3. Samboer kan selvfølgelig ikke ta fri for å hjelpe til der, vi er tross alt avhengige av inntekten hans :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som hjelper er å ta det med ro - enten du vil eller ei ;)

Jeg hadde kynnere så og si hele tiden i alle tre svangerskap og ble sykemeldt fra uke 26 i de to siste svangerskapene. Rastløs som jeg er var det vanskelig å ta det rolig, men jeg måtte lære meg å ta en hvil flere ganger hver dag, og da var det snakk om å legge seg ned for å sove osv. Da slapper man best av. Du har bare seks uker igjen, men det beste er at babyen får være i magen i minst tre uker til, så jeg ville roa kraftig ned de neste tre ukene!

Takk for svar :)

Ok, skal gjøre mitt beste for å roe ned så mye jeg kan :) Men jeg tror ikke det er noe fare for tidlig fødsel, jeg er bare sliten av ubehaget og smertene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Takk for svar :)

Ok, skal gjøre mitt beste for å roe ned så mye jeg kan :) Men jeg tror ikke det er noe fare for tidlig fødsel, jeg er bare sliten av ubehaget og smertene.

Da er det godt å tenke på at de kynnere, du har nå, er med på å gjøre arbeidet sitt, og slik vil de gjøre selve fødselen lettere.

Det er min erfaring, og jeg har født 5 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Takk for svar :)

Ok, skal gjøre mitt beste for å roe ned så mye jeg kan :) Men jeg tror ikke det er noe fare for tidlig fødsel, jeg er bare sliten av ubehaget og smertene.

Jeg fikk beskjed om at dersom kynnerne var veldig smertefulle og langvarige, så kunne de føre til ekte rier, så du skal være obs uansett.

Selv hadde jeg svært kjappe fødsler - den kjappeste var over på tyve minutter. Kraftige kynnere kan gjøre at fødselen går fortere enn normalt. Bare så du er forberedt på det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det godt å tenke på at de kynnere, du har nå, er med på å gjøre arbeidet sitt, og slik vil de gjøre selve fødselen lettere.

Det er min erfaring, og jeg har født 5 barn.

Ja, jeg fikk høre det sist gang. Hadde kynnere/maserier i en uke, før riene endelig startet. Fra første ri tok det 42 timer uten en sjanse til søvn før sønnen var ute. Jeg hadde en cm åpning etter -24- timer. Jeg var nær-psykotisk innen det var over.

Så jeg tror hva jeg vil om at kynnere hjelper for noe som helst ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Takk for svar, men jordmor sier det ikke er noen fare for at fødselen begynner for tidlig "bare" på grunn av kynnere. Så det er heller smertene/ubehaget det handler om for meg, tror jeg.

Sambo hjelper en del til med husarbeid, men man vil jo ha alt rent til babyen kommer... Klarer ikke helt å slippe det ;) I forhold til guttungen så er det dessverre kun jeg som kan bringe og hente, han er på skolen fra 9-3. Samboer kan selvfølgelig ikke ta fri for å hjelpe til der, vi er tross alt avhengige av inntekten hans :)

''jordmor sier det ikke er noen fare for at fødselen begynner for tidlig "bare" på grunn av kynnere.''

Jeg fikk hele tiden høre at jeg sto i fare for å føde for tidlig pga sterke, hyppige og tildels langvarige kynnere. Grunnen er at de kan gå over til ekte rier. Nå fødte jeg rundt termin alle tre gangene, men fikk vite at det var fordi jeg hadde sørget for mye hvile og alltid la meg ned når jeg fikk de kraftigste kynnerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om at dersom kynnerne var veldig smertefulle og langvarige, så kunne de føre til ekte rier, så du skal være obs uansett.

Selv hadde jeg svært kjappe fødsler - den kjappeste var over på tyve minutter. Kraftige kynnere kan gjøre at fødselen går fortere enn normalt. Bare så du er forberedt på det ;)

Jeg håper virkelig det, men det stemte ikke sist gang ;) Jeg er nok bare litt uheldig som får både masse kynnere og lange fødsler. En av de sjeldne kvinnekroppene som faktisk IKKE er skapt til å føde? ;)

Og takk for advarselen. Jeg passer selvfølgelig på og merker nok fort om det går over til rier - det gjorde jeg i alle fall sist gang som førstegangsfødende. Får noen skikkelig vonde kynnere en gang i blant hvor jeg ikke orker å bli tatt på og jeg må puste meg igjennom de, men det blir alltid med den ene. Så tror nok babyen holder seg der den skal fram til termin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Ja, jeg fikk høre det sist gang. Hadde kynnere/maserier i en uke, før riene endelig startet. Fra første ri tok det 42 timer uten en sjanse til søvn før sønnen var ute. Jeg hadde en cm åpning etter -24- timer. Jeg var nær-psykotisk innen det var over.

Så jeg tror hva jeg vil om at kynnere hjelper for noe som helst ;)

Jeg tror man skal ha hatt kynnere i flere måneder før det kan hjelpe på for å få kjappe fødsler. Noen uker er sikkert ikke nok? Det er vel slik at de fleste kjenner på kynnere iallefall de siste ukene, men så har du de som starter med kynnere alt i andre trimester. Det virker jo som du har relativt kraftige og hyppige kynnere nå, men tror ikke jeg ville vært veldig bekymra siden du ikke har mange ukene igjen uansett. Synes det var "igår" du fortalte at du var gravid, så dette har gått fort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg håper virkelig det, men det stemte ikke sist gang ;) Jeg er nok bare litt uheldig som får både masse kynnere og lange fødsler. En av de sjeldne kvinnekroppene som faktisk IKKE er skapt til å føde? ;)

Og takk for advarselen. Jeg passer selvfølgelig på og merker nok fort om det går over til rier - det gjorde jeg i alle fall sist gang som førstegangsfødende. Får noen skikkelig vonde kynnere en gang i blant hvor jeg ikke orker å bli tatt på og jeg må puste meg igjennom de, men det blir alltid med den ene. Så tror nok babyen holder seg der den skal fram til termin :)

;-)

Svigerfamilien min er av den litt kraftige typen, så jeg har i alle år fått høre at jeg spiser som ei mus og er tynn som en stilk osv (selv om jeg spiser ganske normalt og har ganske normal kroppsstørrelse ;-)). Svigermora mi var oppriktig bekymra for meg når jeg skulle føde. Kunne liksom ikke skjønne at jeg kunne få ut en baby *hehe*

Vel, jeg har nok hatt de enkleste og kjappeste fødslene i hele slekta, så svigermor mener jeg må være "skapt til å føde" til tross for kroppssizen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror man skal ha hatt kynnere i flere måneder før det kan hjelpe på for å få kjappe fødsler. Noen uker er sikkert ikke nok? Det er vel slik at de fleste kjenner på kynnere iallefall de siste ukene, men så har du de som starter med kynnere alt i andre trimester. Det virker jo som du har relativt kraftige og hyppige kynnere nå, men tror ikke jeg ville vært veldig bekymra siden du ikke har mange ukene igjen uansett. Synes det var "igår" du fortalte at du var gravid, så dette har gått fort :)

Det har det! Jeg har knapt hengt med denne graviditeten selv. Synes ukene flyr fremdeles og har nesten behov for å trykke på bremsa, slik at jeg kan føle meg litt mer klar mentalt.

Samboer føler det har gått saaaakte, men han er jo førstegangs ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Det har det! Jeg har knapt hengt med denne graviditeten selv. Synes ukene flyr fremdeles og har nesten behov for å trykke på bremsa, slik at jeg kan føle meg litt mer klar mentalt.

Samboer føler det har gått saaaakte, men han er jo førstegangs ;)

Husker selv hvor utålmodig jeg var i første svangerskap. Andre- og tredje gang gikk det nesten for fort ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Jeg håper virkelig det, men det stemte ikke sist gang ;) Jeg er nok bare litt uheldig som får både masse kynnere og lange fødsler. En av de sjeldne kvinnekroppene som faktisk IKKE er skapt til å føde? ;)

Og takk for advarselen. Jeg passer selvfølgelig på og merker nok fort om det går over til rier - det gjorde jeg i alle fall sist gang som førstegangsfødende. Får noen skikkelig vonde kynnere en gang i blant hvor jeg ikke orker å bli tatt på og jeg må puste meg igjennom de, men det blir alltid med den ene. Så tror nok babyen holder seg der den skal fram til termin :)

'' Får noen skikkelig vonde kynnere en gang i blant hvor jeg ikke orker å bli tatt på og jeg må puste meg igjennom de, men det blir alltid med den ene. Så tror nok babyen holder seg der den skal fram til termin :)''

Har du forklart jordmoren hvor kraftige kynnere du kan ha? Jeg synes det er rart at hun ikke ber deg ta det mer med ro. Fødsel 6 uker før tiden er ikke bare-bare. Du forteller sist at du bare hadde så kraftige kynnere en uke før første fødsel. Hvorfor tror du da at kynnerne skal vare så lenge som 6 uker denne gangen? Jeg synes det høres ut som forvarsel på fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Får noen skikkelig vonde kynnere en gang i blant hvor jeg ikke orker å bli tatt på og jeg må puste meg igjennom de, men det blir alltid med den ene. Så tror nok babyen holder seg der den skal fram til termin :)''

Har du forklart jordmoren hvor kraftige kynnere du kan ha? Jeg synes det er rart at hun ikke ber deg ta det mer med ro. Fødsel 6 uker før tiden er ikke bare-bare. Du forteller sist at du bare hadde så kraftige kynnere en uke før første fødsel. Hvorfor tror du da at kynnerne skal vare så lenge som 6 uker denne gangen? Jeg synes det høres ut som forvarsel på fødsel.

Takk for svar :)

Ja, jeg har forklart styrken på kynnerene. Hun sier at så lenge det bare er snakk om en eller to på rad, så trenger vi ikke bekymre oss. Jeg har hatt ganske kraftige kynnere siden uke 28, noe hun sier er vanlig for fleregangsfødende. I hennes erfaring er det bare slik for noen, uten at det betyr fare på ferde.

Men det er kanskje forskjellige meninger angående dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, men jordmor sier det ikke er noen fare for at fødselen begynner for tidlig "bare" på grunn av kynnere. Så det er heller smertene/ubehaget det handler om for meg, tror jeg.

Sambo hjelper en del til med husarbeid, men man vil jo ha alt rent til babyen kommer... Klarer ikke helt å slippe det ;) I forhold til guttungen så er det dessverre kun jeg som kan bringe og hente, han er på skolen fra 9-3. Samboer kan selvfølgelig ikke ta fri for å hjelpe til der, vi er tross alt avhengige av inntekten hans :)

"Bare" kynnere kan føre til premature rier. Skjønner at det ikke er så lett å gi slipp på dagliglivet, men prøv, Glimtipper. Babyen din har så veldig godt av å få ro i magen noen uker til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper virkelig det, men det stemte ikke sist gang ;) Jeg er nok bare litt uheldig som får både masse kynnere og lange fødsler. En av de sjeldne kvinnekroppene som faktisk IKKE er skapt til å føde? ;)

Og takk for advarselen. Jeg passer selvfølgelig på og merker nok fort om det går over til rier - det gjorde jeg i alle fall sist gang som førstegangsfødende. Får noen skikkelig vonde kynnere en gang i blant hvor jeg ikke orker å bli tatt på og jeg må puste meg igjennom de, men det blir alltid med den ene. Så tror nok babyen holder seg der den skal fram til termin :)

Jeg hadde masse kynnere og en lang fødsel første gang. Man skulle tro at alle kynnerene hadde gjort livmoren godt rustet til fødselen, men jeg hadde veldig ineffektive rier da det satt i gang og brukte 36 timer.

I andre svangerskap hadde jeg også mye kynnere. Da gikk fødselen myye greiere. Det var vondere, men mye raskere. Satser på at det går greiere for deg også denne gangen:-)

Men som de andre sier, jeg tror du bør prøve å ta det mer med ro. Hvis du må følge til skolen, så må du legge deg nedpå en god stund etterpå. Handling får pappaen ta seg av.

Det er snakk om seks uker av livet ditt, du får heller tåle litt mer rot og litt mindre rent hus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som kynnere er helt normalt, altså:

http://www.barnimagen.com/forum/thread/141633738

Jeg har også inntrykk av at det er helt normalt med kynnere. Men etter din beskrivelse virker det som om du har hyppigere og vondere kynnere enn gjennomsnittet. Dessuten sier du at du blir veldig sliten av det. Det er ingen som er tjent med at du er utslitt når ungen kommer. Fødselen blir tyngre og barseltiden blir tyngre og du får mindre overskudd til storebroren. Jeg tror du bør hvile så mye som overhodet mulig nå, det kan fort bli lite hvile etter fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...