Gå til innhold

Medisiner for angst og depresjon

Anbefalte innlegg

Gjest Nøttteknøtt
Skrevet

Kjære Nils Håvard Dahl. Har noen spørsmål jeg håper du har tid til å svare på. Jeg er en jente, akkurat passert 40, midlertidig ufør. Diagnose: Sosial angst, unnvikende pf. Har siden tidlig, voksen alder slitt med angst (sosial og panikk), samt depresjon/nedstemthet i mange år. I noen år også generell angst. Skal sies at jeg lenge ikke har oppfattet meg som spes. deprimert, men sett i etterpåklokskapens lys har vel stemningsleie og energi vært generelt lavt så lenge jeg kan huske. Psykdommen og livssituasjonen (midl. ufør) gjør meg irritabel, trist og motløs. I tillegg har jeg slitt med følelser ang. avvisning. Er ekstremt kritisk og analyserende av natur, og dette grubleriet har i de senere år tatt helt overhånd. Sliter en del med flashbacks og utmattende tankekjør. Dette sammen med slitsom angst og noe jeg tror er mild OCD (må gjøre noen ting på en bestemt måte, i bestemt rekkefølge), har gjort meg nær psykotisk tidvis vil jeg si. Føler iallefall at jeg er på et helt annet bevissthetsnivå når dette skjer, for jeg tolker alt rundt meg som truende og farlig. Ikke at jeg mister meg selv helt, men nesten. Har også raske svingninger i stemningsleie. (Blitt raskere med årene). "Faller ned i dype, sorte hull" og har 0 energi. Er som regel mer lei meg på kveldene også, da kan jeg ofte føle meg forlatt, tom, og ensom. Har ikke hatt manier uten medisin, men på Paroxetin blir jeg av og til "mildt manisk" til meg å være og mer ukritisk. Får ikke dette til å stemme med en bipolar lidelse, fordi det svinger så fort. Derfor har jeg tenkt at dette bare er "naturlige svingninger". I dag har jeg tatt en tablett Lyrica, og stemningsleie og energien er mye høyere. (Alle gjøremål går unna på en brøkdel av tiden). Men jeg vet jeg ikke kan ta Lyrica hver dag, for det er jo vanedannende. Har forsøkt mange AD, og Wellbutrin hjalp veldig godt på depresjonen og energien. Men det var ikke gunstig på angst. Så nå står jeg på 20 mg Paroxetin, og det hjelper litt. Forsøkt høyere doseringer av Paroxetin og også andre SSRI, men tolererer det dårlig. I tillegg er jeg jo hypokonder, noe som ikke gjør det lettere ;) Har gode venner heldigvis, men savner å jobbe og følelsen av å mestre noe. Vet bare ikke helt hvordan jeg skal komme dit uten å falle sammen og bli dårligere igjen. Som sagt hjelper Lyrica, men jeg vil ikke bli avhengig av vanedannende, og får bare en Lyrica maks pr. uke. Altså er medisineringen: 20 mg Paroxetin/dag 1 x 75 mg Lyrica (maks. pr uke) Phenergan ved behov for søvn Har noen spørsmål ang. medisinering jeg håper du kan svare på: 1 a) Er det sannsynlig at disse raske svingningene i humøret vil tilsi at jeg burde hatt stemningsstabiliserende? B) Hvilke medisiner kan isåfall være aktuelle? 2. Jeg vil ut i jobb, men tror jeg må bli kvitt mer av angsten jeg beskriver. a) Er det sannsynlig at et tillegg av antipsykotisk medisin vil kunne hjelpe? B) Kan du isåfall nevne et par preparater og eventuelt forslag til dosering? c) Hvor lang tid tar det ca. før effekt? d) Mener å ha hørt at man kan få alvorlige bivirkninger ved å bruke antipsykotisk medisin over tid, stemmer dette? 3. Jeg har generelt liten energi, fokus og motivasjon. (Når jeg ikke tar Lyrica). Er det sannsynlig at stemningsstabliserende eller antipsykotiske medisiner kan hjelpe,direkte eller indirekte, mot det? Veldig takknemlig for svar :)) (Beklager, men linjeskift virker visst ikke)

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1 a) Er det sannsynlig at disse raske svingningene i humøret vil tilsi at jeg burde hatt stemningsstabiliserende?

B) Hvilke medisiner kan isåfall være aktuelle?

S: Både effekten av paroxetin samt kombinasjonen av lidelser gjør at jeg tror du har en bipolar spektrumlidelse. Derfor synes jeg at du bør prøve ut Lamictal. Et alternativ kan være Seroquel (helst depot).

2. Jeg vil ut i jobb, men tror jeg må bli kvitt mer av angsten jeg beskriver. a) Er det sannsynlig at et tillegg av antipsykotisk medisin vil kunne hjelpe?

S: Den sosiale angsten + ocd-symptomene påvirkes best ved en serotoninpåvirker som paroxetin. Derfor synes jeg du skal førsøke den. Om du skal forsøke at AP, er Seroquel depot 300 mg det soleklare førstevalg.

B) Kan du isåfall nevne et par preparater og eventuelt forslag til dosering? c) Hvor lang tid tar det ca. før effekt?

S: Se 2b. Det tar fra en uke til tre.

d) Mener å ha hørt at man kan få alvorlige bivirkninger ved å bruke antipsykotisk medisin over tid, stemmer dette?

S: Nei. I hovedsak ikke. Når i snakker om slikt, finnes det alltid unntak. Det er vanligvis ikke farlig å ta fly heller, men også her finnes det eksempler på det motsatte.

3. Jeg har generelt liten energi, fokus og motivasjon. (Når jeg ikke tar Lyrica). Er det sannsynlig at stemningsstabliserende eller antipsykotiske medisiner kan hjelpe,direkte eller indirekte, mot det?

S: Ja, det er det klart håp om. Skulle det ikke virke, er tillegg av Wellbutrin absolutt verdt et forsøk

Nøtteknøtt
Skrevet

1 a) Er det sannsynlig at disse raske svingningene i humøret vil tilsi at jeg burde hatt stemningsstabiliserende?

B) Hvilke medisiner kan isåfall være aktuelle?

S: Både effekten av paroxetin samt kombinasjonen av lidelser gjør at jeg tror du har en bipolar spektrumlidelse. Derfor synes jeg at du bør prøve ut Lamictal. Et alternativ kan være Seroquel (helst depot).

2. Jeg vil ut i jobb, men tror jeg må bli kvitt mer av angsten jeg beskriver. a) Er det sannsynlig at et tillegg av antipsykotisk medisin vil kunne hjelpe?

S: Den sosiale angsten + ocd-symptomene påvirkes best ved en serotoninpåvirker som paroxetin. Derfor synes jeg du skal førsøke den. Om du skal forsøke at AP, er Seroquel depot 300 mg det soleklare førstevalg.

B) Kan du isåfall nevne et par preparater og eventuelt forslag til dosering? c) Hvor lang tid tar det ca. før effekt?

S: Se 2b. Det tar fra en uke til tre.

d) Mener å ha hørt at man kan få alvorlige bivirkninger ved å bruke antipsykotisk medisin over tid, stemmer dette?

S: Nei. I hovedsak ikke. Når i snakker om slikt, finnes det alltid unntak. Det er vanligvis ikke farlig å ta fly heller, men også her finnes det eksempler på det motsatte.

3. Jeg har generelt liten energi, fokus og motivasjon. (Når jeg ikke tar Lyrica). Er det sannsynlig at stemningsstabliserende eller antipsykotiske medisiner kan hjelpe,direkte eller indirekte, mot det?

S: Ja, det er det klart håp om. Skulle det ikke virke, er tillegg av Wellbutrin absolutt verdt et forsøk

Da skal jeg få utredet det nærmere. Tusen takk for superraskt svar :)) Ha en fortsatt fin kveld!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...