lillli Skrevet 24. mars 2010 Skrevet 24. mars 2010 Det er mangel på benmargsdonorer og jeg vil oppfordre alle som kan å melde seg som benmargsdonor. Det kan redde liv.. http://www.blodbanken-oslo.no/fakta/benmargsregisteret.html'>http://www.blodbanken-oslo.no/fakta/benmargsregisteret.html '' BENMARGSGIVERREGISTERET Er du villig til å gi stamceller? ◦Tenk at du selv eller en av dine nærmeste rammes av leukemi eller en annen alvorlig blodsykdom. Sjansen for å overleve ut over noen få år er liten. Transplantasjon med stamceller høstet fra benmargen eller blodet kan redde liv. ◦Tenk å kunne gi friske stamceller til en pasient og derved redde pasientens liv. ◦Jo flere som er villige til å gi stamceller, jo flere pasienter kan få en egnet giver og bli transplantert. ◦Som frivillig i Benmargsgiverregisteret kan du bli spurt om å gi stamceller til en pasient. Vil du verve deg til Det Norske Benmargsgiverregisteret? ◦Bare blodgivere kan verves. Kontakt din egen blodbank. ◦Som frivillig giver blir du først vevstypet. Det skjer med vanlig blodprøve. ◦Når du er vevstypet, blir opplysningene dine lagt inn i databasen i Benmargsregisteret. ◦Når en pasient trenger transplantasjon, prøver vi å finne en giver som har de samme vevstypene som pasienten. ◦Først i forbindelse med selve transplantasjonen høstes stamcellene fra giveren. '' Det er også behov for blodgivere http://www.blodbanken-oslo.no/ 0 Siter
Rith Skrevet 24. mars 2010 Skrevet 24. mars 2010 Med dette startet vi en diskusjon om hvordan det å gi benmarg fungerer. Så hvordan fungerer det? Hvor på kroppen tar de den fra og hvor setter de den inn? 0 Siter
lillli Skrevet 24. mars 2010 Forfatter Skrevet 24. mars 2010 Med dette startet vi en diskusjon om hvordan det å gi benmarg fungerer. Så hvordan fungerer det? Hvor på kroppen tar de den fra og hvor setter de den inn? '''Hvordan gir jeg stamceller fra benmarg? Hvordan høstes benmargen? Høstingen av benmarg skjer på et sykehus med god erfaring i høsting av benmarg. Benmargsgiveren får full narkose. Deretter stikkes en nål inn i bakre del av hoftebenskammen på begge sider. Benmargen, som ser ut som blod, suges opp i en sprøyte og samles i en blodpose. Bare en liten del av giveres benmarg tas ut, og den fornyes i løpet av få uker. Høstingen tar om lag én time. Giveren kan reise hjem dagen etter. Skal en benmargsgiver forbehandles? Nei, det er ingen spesiell forbehandling. Giveren skal bare faste fra midnatt kvelden før høstingen. Gjør det vondt å gi benmarg? Alle kjenner noe smerte og ømhet øverst i setet noen dager etter høstingen. En bør være litt forsiktig med tunge løft og stor fysisk aktivitet en ukes tid. Det blir ingen eller kun små arr etterpå. Er det noen fare med å gi benmarg? Dersom man på forhånd er frisk er det meget liten risiko forbundet med benmargshøstingen, og komplikasjoner er sjeldne. Giverne vil alltid gjennomgå en grundig helsesjekk før høstingen samt ha en inngående samtale om alle sider ved å gi benmarg. '' Man kan også i noen tilfeller gi stamceller via blodet ''Hvordan gir jeg stamceller fra blod? Hvordan kan stamcellene finnes i blodet? Normalt finnes stamcellene i benmargen, men i gitte situasjoner kan stamcellene også finnes i blodet etter en spesiell behandling. Giveren får da en sprøyte med en såkalt stamcelle-vekstfaktor hver morgen i 4-5 dager, og dette fører til at noen av stamcellene strømmer ut i blodet. For tiden brukes en stamcelle-vekstfaktor som heter G-CSF. G-CSF er et stoff som normalt finnes i kroppen og som stimulerer stamcellene. Når nok stamceller er strømmet ut i blodet etter behandlingen med G-CSF, starter høstingen av stamcellene. Stamcellene går tilbake til benmargen kort tid etter at behandlingen med G-CSF er avsluttet. Hvordan høstes stamcellene fra blod? Stamceller fra blod høstes ved hjelp av en såkalt aferese-maskin. Prosedyren skjer på et sykehus med god erfaring i bruk av slike maskiner. Blodet tappes omtrent som ved en blodtapping. Deretter sentrifugeres det i aferese-maskinen slik at en kan ta ut stamcellene. Giveren får tilbake resten av blodet. Prosedyren tar noen timer, og må evt gjentas dagen etter for å få nok stamceller. Bare en liten andel av stamcellene tas ut, og disse fornyes etter kort tid. Er det vondt eller farlig å gi stamceller fra blod? Det er ikke særlig mer ubehagelig enn å gi blod, og risikoen er meget liten. Da prosedyren tar noen timer, kan en bli litt sliten. Blodsirkulasjonen og blodverdien overvåkes nøye, og aferesen avsluttes hvis giveren blir uvel. Er det ubehag eller fare forbundet med å få G-CSF? Det er liten risiko forbundet med daglige sprøyter med G-CSF. Omstrent alle får bivirkninger i form av skjelettsmerter. Mange blir slappe, og noen får også lett feber og/eller hodepine. Plagene kan lindres med Paracet eller kraftigere medisiner. De fleste kan være i arbeid under G-CSF-behandlingen, mens andre er borte fra jobben noen få dager. Alle gjennomgår en grundig helsesjekk og samtale før behandlingen. Hvordan blir jeg stamcellegiver? På blodbanken kan du melde deg til Benmargsgiverregisteret dersom du er 18-40 år. Du blir i Benmargsgiverregisteret til du er 55 år. For å vevstype deg må vi ta en blodprøve, for eksempel i forbindelse med en blodtapping. Personalia og vevstypene lagres i Benmargsgiverregisteret. Benmargsgiverregisteret har Datatilsynets konsesjon. '' 0 Siter
Rith Skrevet 24. mars 2010 Skrevet 24. mars 2010 '''Hvordan gir jeg stamceller fra benmarg? Hvordan høstes benmargen? Høstingen av benmarg skjer på et sykehus med god erfaring i høsting av benmarg. Benmargsgiveren får full narkose. Deretter stikkes en nål inn i bakre del av hoftebenskammen på begge sider. Benmargen, som ser ut som blod, suges opp i en sprøyte og samles i en blodpose. Bare en liten del av giveres benmarg tas ut, og den fornyes i løpet av få uker. Høstingen tar om lag én time. Giveren kan reise hjem dagen etter. Skal en benmargsgiver forbehandles? Nei, det er ingen spesiell forbehandling. Giveren skal bare faste fra midnatt kvelden før høstingen. Gjør det vondt å gi benmarg? Alle kjenner noe smerte og ømhet øverst i setet noen dager etter høstingen. En bør være litt forsiktig med tunge løft og stor fysisk aktivitet en ukes tid. Det blir ingen eller kun små arr etterpå. Er det noen fare med å gi benmarg? Dersom man på forhånd er frisk er det meget liten risiko forbundet med benmargshøstingen, og komplikasjoner er sjeldne. Giverne vil alltid gjennomgå en grundig helsesjekk før høstingen samt ha en inngående samtale om alle sider ved å gi benmarg. '' Man kan også i noen tilfeller gi stamceller via blodet ''Hvordan gir jeg stamceller fra blod? Hvordan kan stamcellene finnes i blodet? Normalt finnes stamcellene i benmargen, men i gitte situasjoner kan stamcellene også finnes i blodet etter en spesiell behandling. Giveren får da en sprøyte med en såkalt stamcelle-vekstfaktor hver morgen i 4-5 dager, og dette fører til at noen av stamcellene strømmer ut i blodet. For tiden brukes en stamcelle-vekstfaktor som heter G-CSF. G-CSF er et stoff som normalt finnes i kroppen og som stimulerer stamcellene. Når nok stamceller er strømmet ut i blodet etter behandlingen med G-CSF, starter høstingen av stamcellene. Stamcellene går tilbake til benmargen kort tid etter at behandlingen med G-CSF er avsluttet. Hvordan høstes stamcellene fra blod? Stamceller fra blod høstes ved hjelp av en såkalt aferese-maskin. Prosedyren skjer på et sykehus med god erfaring i bruk av slike maskiner. Blodet tappes omtrent som ved en blodtapping. Deretter sentrifugeres det i aferese-maskinen slik at en kan ta ut stamcellene. Giveren får tilbake resten av blodet. Prosedyren tar noen timer, og må evt gjentas dagen etter for å få nok stamceller. Bare en liten andel av stamcellene tas ut, og disse fornyes etter kort tid. Er det vondt eller farlig å gi stamceller fra blod? Det er ikke særlig mer ubehagelig enn å gi blod, og risikoen er meget liten. Da prosedyren tar noen timer, kan en bli litt sliten. Blodsirkulasjonen og blodverdien overvåkes nøye, og aferesen avsluttes hvis giveren blir uvel. Er det ubehag eller fare forbundet med å få G-CSF? Det er liten risiko forbundet med daglige sprøyter med G-CSF. Omstrent alle får bivirkninger i form av skjelettsmerter. Mange blir slappe, og noen får også lett feber og/eller hodepine. Plagene kan lindres med Paracet eller kraftigere medisiner. De fleste kan være i arbeid under G-CSF-behandlingen, mens andre er borte fra jobben noen få dager. Alle gjennomgår en grundig helsesjekk og samtale før behandlingen. Hvordan blir jeg stamcellegiver? På blodbanken kan du melde deg til Benmargsgiverregisteret dersom du er 18-40 år. Du blir i Benmargsgiverregisteret til du er 55 år. For å vevstype deg må vi ta en blodprøve, for eksempel i forbindelse med en blodtapping. Personalia og vevstypene lagres i Benmargsgiverregisteret. Benmargsgiverregisteret har Datatilsynets konsesjon. '' Tusen takk 0 Siter
Spirello Skrevet 25. mars 2010 Skrevet 25. mars 2010 Det skulle jeg gjerne gjort hadde jeg kunnet. Men pga en sykdom jeg har er jeg full av antistoffer ingen vil eller kan få.. Synes alle friske personer burde gi blod og ha donor-kort på seg. 0 Siter
Rith Skrevet 25. mars 2010 Skrevet 25. mars 2010 Det skulle jeg gjerne gjort hadde jeg kunnet. Men pga en sykdom jeg har er jeg full av antistoffer ingen vil eller kan få.. Synes alle friske personer burde gi blod og ha donor-kort på seg. Kan heller dessverre ikke gi blod eller være benmargsdonor. Skulle gjerne ønske det, men bærer donorkort og er enig i at om man kan bør man bidra. 0 Siter
caprice Skrevet 25. mars 2010 Skrevet 25. mars 2010 Kan heller dessverre ikke gi blod eller være benmargsdonor. Skulle gjerne ønske det, men bærer donorkort og er enig i at om man kan bør man bidra. Jeg skulle så veldig gjerne vært både blodgiver og benmargsdonor. Oppfattet meg selv som den friskeste av de friske, sunn og normalvektig som ikke går på noen medisiner, men neida - den hornhinnetransplantasjonen (organ uten blod) som jeg gikk gjennom for 5 år siden satte en effektiv stopper for det :-( 0 Siter
Speak Skrevet 25. mars 2010 Skrevet 25. mars 2010 Ja, ja, jeg har i hvert fall startet som blodgiver. Det er jo første trinn på et vis. Så får jeg spørre dem neste gang jeg skal inn:-) 0 Siter
Gjest det hjelper Skrevet 25. mars 2010 Skrevet 25. mars 2010 En benmargdonor i England reddet vår datter da hun hadde leukemi for noen år siden... Tusen takk! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.