leahli Skrevet 25. mars 2010 Skrevet 25. mars 2010 Jeg sliter psykisk. Har vært slik så lenge jeg kan huske. ar i tilegg ADHD diagnose og går på ritalin. De siste mnd har vært et helvette. Jeg har forferdelig tannlege skrekk. De har prøvd å rotfylle tannen min endel gnger nå, men de får ikke ut hele nerva. Så nå går jeg rundt med gjennoppbygget tann med masse betennelse i og verker. HVA SKAL JEG GJØRE? har pratet med både psykologen min og lege om dette, og at det ikke klarer gå til tannlegen en gang til. Jeg har virkelig prøvd, men det nytter jo ikke. Jeg har fått vival og diverse andre smerte stillende, men det gjør forferdelig vondt, og sisst ble jeg holdt fast. Det var rein tortur!!!! Så nå er jeg helt skrekk slagen.. De sier jeg kan ta narkose, men det er ikke alle som får sier de. Og jeg har jo ikke råd til 5000tusen!!! Jeg får jo 9 i mnd. og 4 av dem går til husleie:( jeg er redd for at kulen jeg har fått i tannkjøttet over tanna kan sprekke og hva skjer hvis jeg får betennelsen i blodet? Hvor farlig er det å gå slik? Allt under øyet mitt er vondt, huden og allt... hva i all verden skal jeg gjøre nå?? 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 25. mars 2010 Skrevet 25. mars 2010 http://www.colosseumklinikken.no/tannlegetjenester/tannbehandling Du kan få behandling der du sederes (narkose light) og ikke husker noe som helst etterpå. Det koster noen tusenlapper, men er billigere enn narkose. Ellers har jeg en tannlege der som er snill og raus med dopet (Vival), så jeg klarer å gjennomføre et tannlegebesøk. Jeg har en solid tannlegeskrekk sjøl. Rotfylling har jeg (gudskjelov) ingen erfaring med. Finn deg en tannlege som er snill med dopet, er mitt råd. Og så begynner du å gå en gang i året, da er det begrensa hvor ille det kan bli mellom hver gang og du slipper forhåpentligvis de store operasjonene. Det kommer til å gå bedre for hvert år, det har det ihvertfall gjort med meg. 0 Siter
Gjest Niccola Skrevet 25. mars 2010 Skrevet 25. mars 2010 Du har nok fått en rotbetennelse. Ikke bra å gå slik dessverre. Skjønner at du er redd, men prøv å se det litt i perspektid - i vår del av verden er vi utrolig heldige som hart tilgang på medisinsk hjelp. Andre steder dør folk av de mest banale infeksjoner fordi det ikke finnes medikamenter eller legehjelp. Du er HELDIG som bor her og har muligheten til å gå til tannlege. Tenk nøye over dette. Du kan få beroligende tabletter av tannlegen før behandlingen. :-) 0 Siter
serenity777 Skrevet 25. mars 2010 Skrevet 25. mars 2010 Jeg fikk tannbehandling i narkose innvilget av sosialkontoret i 97. Vet ikke om de gjør det lengre, men du burde spørre. Dersom du ikke kommer noen vei der, kan du prøve NAV, der fikk jeg dekket halvparten av utgiftene når jeg var hos tannlegen 10 ganger i 2006. Har du psykiatrisk sykepleier eller går på dps, så kan det være mulig å få dekket komunal tannlege. Siste utvei, dersom du ikke skulle ha rett på noe av dette, trekk faenskapet. Det tar noen få minutter. Jeg gjorde det engang. Ellers så finnes det en forening for odontofobi, dvs tannleger som spesialiserer seg på slike tilfeller som deg og meg. Og husk kun ibux hjelper på tannpine. 0 Siter
rose23 Skrevet 25. mars 2010 Skrevet 25. mars 2010 Jeg var en gang så redd tannlegen at jeg prøvde å ta selvmord dagen før jeg hadde time da jeg var 15 år.... Prøvde lystgass... og det hjalp. Ellers... har du betennelse i tannkjøttet så må du få penecelin. Det er ikke smertefullt å gå å be om det,,,, 0 Siter
Gjest Nerda Skrevet 25. mars 2010 Skrevet 25. mars 2010 Au da, det hørtes jævlig ut! Tannpine er fælt - sleit max med en visdomstann en gang. Hadde jeg hatt tannlegeskrekk da... Jeg vet hvordan dere har det fordi jeg har en tilsvarende type fobi... Bare i forhold til en annen øtøvergruppe i medisinen. Hvis blemma du har sprekker, renner verken ut og det tror jeg ikke du skal være redd for. Kontakt legevakta om du får feber og føler deg sjuk. Kontakt eventuelt legevakta nå, så kanskje du kan gi deg noe medisin på flekken. Min erfaring er at Paralgin Forte er søppel mot tannpine. Det beste er de i gruppe med Ibux og rett og slett god gammel dispril. Kanskje Tramagetic kunne hjulpet deg... Uansett hvis du frykter du har en infeksjon, så ville jeg mast på fastlegen når kontoret åpner i morgen tidlig. Da får du eventuelt antibiotika. Jeg vil IKKE skremme deg, du blir drit sjuk før det rekker å skje. Om infekjsonen går i blodbanen får du blodforgiftning (eller sepsis som det så fint heter blant legene). Dette er et worst case scenario. Blodforgiftning dør man av om man ikke får intensivbehandling. Men du dør ikke, for du får hjelp i tide. Hvis du i det hele tatt føler deg temmelig redusert, og i alle fall får feber - kontakt lege omgående. Da vil det gå helt bra, fordi du får behandling med IV antibiotika og blir observert. Er du redd, forsøk å ta en telefon til legevakta nå, de kan nok gi mer kvalifiserte svar enn meg. Der vet de hva de skal spørre om, og hva de skal si for å få deg til å få det bedre med deg selv. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.