Gjest ¨trådstarter Skrevet 25. mars 2010 Skrevet 25. mars 2010 Er det et stort problem for leger? Er under oppfølging av en lege under utdaning på en DPS. Jeg lider av irritabelt tykktarmsyndrom, og har hatt god effekt av å gå på Tolvon tidligere. Jeg spurte han om jeg kunne begynne på det igjen, men han ville ikke skrive det ut, fordi han da måtte skrive det ut på en anne indikasjon enn det det var ment for. Han måtte da skrive at det var depresjon når det i virkeligheten var for mageproblemene mine. Løsningen blir derfor at jeg må be fastlegen skrive det ut for meg. Vet ikke hva han skriver på resepten. er det noe måte man kan vri seg unna dette problemet på? er det ulovlig for en lege å skrive ut et legemiddel som fungerer veldig bra for pasientens migrene mens det er ment for noe helt annet? 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 25. mars 2010 Skrevet 25. mars 2010 Legen på DPS var sikkert bare usikker. Legen har lov til å skrive ut hvilket medikament, han vil, hvis det har god effekt på pasienten. 0 Siter
Gjest trådstarter Skrevet 25. mars 2010 Skrevet 25. mars 2010 Legen på DPS var sikkert bare usikker. Legen har lov til å skrive ut hvilket medikament, han vil, hvis det har god effekt på pasienten. ''Legen har lov til å skrive ut hvilket medikament, han vil, hvis det har god effekt på pasienten'' Er du sikker på det? Jeg trodde det var noen regler for sånt. Jeg kan jo forstå at legen kan havne i trøbbel hvis en pasient får uventede bivirkninger av en medisin som var skrevet ut for noe helt annet enn det pasienten slet med.Om en pasient feks ble bedre av migrene ved å bruke Sarotex så vet man jo ikke nok om sammenhengen mellom plagene og medisinene. Selv om det kanskje ikke ofte skjer så er man jo ille ute som lege hvis pasienten fikk alvorlige bivirkninger i dette tilfellet her. 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 25. mars 2010 Skrevet 25. mars 2010 ''Legen har lov til å skrive ut hvilket medikament, han vil, hvis det har god effekt på pasienten'' Er du sikker på det? Jeg trodde det var noen regler for sånt. Jeg kan jo forstå at legen kan havne i trøbbel hvis en pasient får uventede bivirkninger av en medisin som var skrevet ut for noe helt annet enn det pasienten slet med.Om en pasient feks ble bedre av migrene ved å bruke Sarotex så vet man jo ikke nok om sammenhengen mellom plagene og medisinene. Selv om det kanskje ikke ofte skjer så er man jo ille ute som lege hvis pasienten fikk alvorlige bivirkninger i dette tilfellet her. I pakningsvedlegget står det ofte: "Vær oppmerksom på at legen kan ha foreskrevet legemidlet til en annen bruk og/eller med en annen dosering enn angitt i pakningsvedlegget. Følg alltid legens forskrivning som er angitt på pakningsvedlegget." 0 Siter
Gjest trådstarter Skrevet 25. mars 2010 Skrevet 25. mars 2010 I pakningsvedlegget står det ofte: "Vær oppmerksom på at legen kan ha foreskrevet legemidlet til en annen bruk og/eller med en annen dosering enn angitt i pakningsvedlegget. Følg alltid legens forskrivning som er angitt på pakningsvedlegget." Kan det ha noe med at denne legen som utdanner seg innen psykiatri ikke vil skrive ut medisiner til plager som er utenom hans kompetanseområdet ? 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 25. mars 2010 Skrevet 25. mars 2010 Kan det ha noe med at denne legen som utdanner seg innen psykiatri ikke vil skrive ut medisiner til plager som er utenom hans kompetanseområdet ? Sannsynligvis. 0 Siter
lillli Skrevet 25. mars 2010 Skrevet 25. mars 2010 Så vidt jeg vet skal legen alltid skrive riktig indikasjon på resepten. Noen medisiner er slik at de ved én type indikasjon gir rett til blåresept, mens de ved en annen type indikasjon ikke denne retten og pasienten må da betale. Mange medisiner kan brukes for andre ting enn det står i felleskatalogen. Epilepsimedisin kan fungere som beroligende, antipsykotikum kan fungere som sovemedisin, allergimedisin kan fungere som sovemedisin osv... Det er straffbart for legen å skrive annen indikasjon for at pasienten skal få medisinen på blåresept. 0 Siter
Gjest Trådstarter Skrevet 25. mars 2010 Skrevet 25. mars 2010 Så vidt jeg vet skal legen alltid skrive riktig indikasjon på resepten. Noen medisiner er slik at de ved én type indikasjon gir rett til blåresept, mens de ved en annen type indikasjon ikke denne retten og pasienten må da betale. Mange medisiner kan brukes for andre ting enn det står i felleskatalogen. Epilepsimedisin kan fungere som beroligende, antipsykotikum kan fungere som sovemedisin, allergimedisin kan fungere som sovemedisin osv... Det er straffbart for legen å skrive annen indikasjon for at pasienten skal få medisinen på blåresept. '' Det er straffbart for legen å skrive annen indikasjon for at pasienten skal få medisinen på blåresept.'' Da har min fastlege gjort seg skyldig i noen lovbrudd. Tror han skrev opp Rivotril som epilepsimedisin for at jeg skulle få det på blå resept. Husker ikke helt greia, men jeg tror det var det. Jeg har en pilleeske her på Olanzapin. Her står det ikke hva det er for, bare navnet mitt og "1 tablett daglig". Trenger ikke legen å skrive hva det er for på resepten? 0 Siter
lillli Skrevet 25. mars 2010 Skrevet 25. mars 2010 '' Det er straffbart for legen å skrive annen indikasjon for at pasienten skal få medisinen på blåresept.'' Da har min fastlege gjort seg skyldig i noen lovbrudd. Tror han skrev opp Rivotril som epilepsimedisin for at jeg skulle få det på blå resept. Husker ikke helt greia, men jeg tror det var det. Jeg har en pilleeske her på Olanzapin. Her står det ikke hva det er for, bare navnet mitt og "1 tablett daglig". Trenger ikke legen å skrive hva det er for på resepten? Tror det må stå indikasjon på resepten men er ikke sikker. Det er nok mange leger som har forandret indikasjon slik at pasienten får medisinen på blåresept.Det har vært veldig utbredt. Det er skjerpet tilsyn med legene ifht dette nå og jeg tror derfor at stadig flere leger nå ikke jukser med indikasjonen. Legen din på dps kunne helt klart skrevet ut tolvon (AD) til deg, men ikke med depresjon som indikasjon. 0 Siter
Gjest trådstarter Skrevet 25. mars 2010 Skrevet 25. mars 2010 Tror det må stå indikasjon på resepten men er ikke sikker. Det er nok mange leger som har forandret indikasjon slik at pasienten får medisinen på blåresept.Det har vært veldig utbredt. Det er skjerpet tilsyn med legene ifht dette nå og jeg tror derfor at stadig flere leger nå ikke jukser med indikasjonen. Legen din på dps kunne helt klart skrevet ut tolvon (AD) til deg, men ikke med depresjon som indikasjon. Han er utenlandsk, bodd i Norge siden 2005. Vet ikke om reglene er strengere i Ungarn? Men jeg synes likevel det er litt skummelt hvis en lege bare kan skrive ut en medisin for en annen indikasjon hvis det er pga legens synsing om at det kan hjelpe. Da må det jo være dokumentert på en måte at det har hjulpet andre. Det kan være farlig å bruke en medisin til helt annet bruk, og når man ikke vet nok om virkningen. 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 25. mars 2010 Skrevet 25. mars 2010 Han er utenlandsk, bodd i Norge siden 2005. Vet ikke om reglene er strengere i Ungarn? Men jeg synes likevel det er litt skummelt hvis en lege bare kan skrive ut en medisin for en annen indikasjon hvis det er pga legens synsing om at det kan hjelpe. Da må det jo være dokumentert på en måte at det har hjulpet andre. Det kan være farlig å bruke en medisin til helt annet bruk, og når man ikke vet nok om virkningen. Det gjøres hele tiden. Eks. er epilepsi medisin blitt skrevet ut til bruk for pasienter med fibromyalgi, og min søster sier at det hjelper. På sykehuset fikk jeg en spesiell type giktmedisin, kommer ikke på navnet i farta, for å dempe hevelse i mandlene, de hadde erfaring for at det hjalp hurtig og effektivt. 0 Siter
Gjest trådstarter Skrevet 25. mars 2010 Skrevet 25. mars 2010 Det gjøres hele tiden. Eks. er epilepsi medisin blitt skrevet ut til bruk for pasienter med fibromyalgi, og min søster sier at det hjelper. På sykehuset fikk jeg en spesiell type giktmedisin, kommer ikke på navnet i farta, for å dempe hevelse i mandlene, de hadde erfaring for at det hjalp hurtig og effektivt. Men da har de hatt erfaring med at medisinen kan brukes mot det. Ser for meg litt smågale, kanskje hypomane fastleger som kan finne på mye rart med medisinene hvis det gikk ann. Kanskje de ville anbefalt Efexor mor kronisk diare siden mange opplever forstoppelse med den medisinen? 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 25. mars 2010 Skrevet 25. mars 2010 Men da har de hatt erfaring med at medisinen kan brukes mot det. Ser for meg litt smågale, kanskje hypomane fastleger som kan finne på mye rart med medisinene hvis det gikk ann. Kanskje de ville anbefalt Efexor mor kronisk diare siden mange opplever forstoppelse med den medisinen? Legene har sikkert lest om dette i fagtidsskriftene sine, før de prøver det ut på pasientene. 0 Siter
lillli Skrevet 25. mars 2010 Skrevet 25. mars 2010 Han er utenlandsk, bodd i Norge siden 2005. Vet ikke om reglene er strengere i Ungarn? Men jeg synes likevel det er litt skummelt hvis en lege bare kan skrive ut en medisin for en annen indikasjon hvis det er pga legens synsing om at det kan hjelpe. Da må det jo være dokumentert på en måte at det har hjulpet andre. Det kan være farlig å bruke en medisin til helt annet bruk, og når man ikke vet nok om virkningen. ''hvis det er pga legens synsing om at det kan hjelpe. Da må det jo være dokumentert på en måte at det har hjulpet andre. Det kan være farlig å bruke en medisin til helt annet bruk, og når man ikke vet nok om virkningen.'' Er nok ikke den tilfeldige legens synsing som avgjør. De skriver ikke ut medisiner bare for å skrive ut noe. De har fagtidsskrifter, kollegaer og dokumentert forskning. Det skjer hele tiden at de foreskriver medisiner mot noe annet enn det det står i felleskatalogen. 0 Siter
Gjest trådstarter Skrevet 25. mars 2010 Skrevet 25. mars 2010 ''hvis det er pga legens synsing om at det kan hjelpe. Da må det jo være dokumentert på en måte at det har hjulpet andre. Det kan være farlig å bruke en medisin til helt annet bruk, og når man ikke vet nok om virkningen.'' Er nok ikke den tilfeldige legens synsing som avgjør. De skriver ikke ut medisiner bare for å skrive ut noe. De har fagtidsskrifter, kollegaer og dokumentert forskning. Det skjer hele tiden at de foreskriver medisiner mot noe annet enn det det står i felleskatalogen. Det finnes jo leger som ikke samarbeider med andre leger og som har overdreven tro på sine egne evner og kunnskap. har vært borti noen sånne. Er glad for at de legene ikke har funnet på noe "kreativt" i forhold til mine plager. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 25. mars 2010 Skrevet 25. mars 2010 Jeg tror du blander sammen to forhold. Medisiner er på medisinsk grunnlag godkjent for bruk ved visse lidelser. Dette er det som kalles indikasjon. Refusjon på blåresept er noe annet. Et medikament kan ha godkjent indikasjon for en lidelse uten at den dermed er godkjent for blåresept. Ditt eksempel: Tolvon er medisinsk anerkjent til bruk mot irritabel tarm. Det er entet problem med en slik forskrivning. Derimot får du ikke Tolvon på blå resept om årsaken( indikasjonen) er irritabel tarm. Truxal får du på blå resept om du har en psykoselidelse. Tar du den imidlertid kun som sovemedisin og ikke har en psykoselidelse, skal den skrives på hvit resept. 0 Siter
Gjest trådstarter Skrevet 25. mars 2010 Skrevet 25. mars 2010 Jeg tror du blander sammen to forhold. Medisiner er på medisinsk grunnlag godkjent for bruk ved visse lidelser. Dette er det som kalles indikasjon. Refusjon på blåresept er noe annet. Et medikament kan ha godkjent indikasjon for en lidelse uten at den dermed er godkjent for blåresept. Ditt eksempel: Tolvon er medisinsk anerkjent til bruk mot irritabel tarm. Det er entet problem med en slik forskrivning. Derimot får du ikke Tolvon på blå resept om årsaken( indikasjonen) er irritabel tarm. Truxal får du på blå resept om du har en psykoselidelse. Tar du den imidlertid kun som sovemedisin og ikke har en psykoselidelse, skal den skrives på hvit resept. ok,men hva tror du var grunnen til at han ikke ville skrive ut Tolvon til meg? Er det mulig at han ikke kunne nok om hvilke tilstander Tolvon brukes? Han har bare vært i Norge siden 2005. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 25. mars 2010 Skrevet 25. mars 2010 ok,men hva tror du var grunnen til at han ikke ville skrive ut Tolvon til meg? Er det mulig at han ikke kunne nok om hvilke tilstander Tolvon brukes? Han har bare vært i Norge siden 2005. Jeg tror det skyldes kunnskapsmangel. 0 Siter
frosken Skrevet 25. mars 2010 Skrevet 25. mars 2010 Jeg tror det skyldes kunnskapsmangel. Men kan det ikke også skyldes at psykiateren mener at fastlegen eller evt. annen legespesialist skal ha behandlingsansvaret for tarmproblemene? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 25. mars 2010 Skrevet 25. mars 2010 Men kan det ikke også skyldes at psykiateren mener at fastlegen eller evt. annen legespesialist skal ha behandlingsansvaret for tarmproblemene? I så fall burde han forklart akkurat det. I tillegg også lite serviceminded 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.