Gå til innhold

Hva vil det egentlig si å ha fordommer?

Anbefalte innlegg

Gjest fordomsfull?
Skrevet

Er det å tenke negative tanker om andre inni seg? Er det først når man sier det i det offentlige rom at det er fordomsfullt? Er jeg fordomsfull når jeg ikke ønsker at politiet skal ha på seg religiøse hodeplagg når de er på jobb? Jeg vil heller ikke at helsepersonell skal gå med ansiktsslør, ellers kan de pleie sin religion som de vil.

Er jeg fordomsfull eller rasistisk?

Hva er riktig svar?

• Svar 169
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

58

• hidi, the scorpion

16

• morsan

9

• peppermyntete

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest høstløv
Skrevet

''Er jeg fordomsfull når jeg ikke ønsker at politiet skal ha på seg religiøse hodeplagg når de er på jobb? Jeg vil heller ikke at helsepersonell skal gå med ansiktsslør, ellers kan de pleie sin religion som de vil. ''

Skal den tanken gjennomføres, så må polititjenestefolk og helsepersonell heller ikke ha kors i kjede om halsen. Og jødene må heller ikke bruke kalott.

Gjest fordomsfull?
Skrevet

''Er jeg fordomsfull når jeg ikke ønsker at politiet skal ha på seg religiøse hodeplagg når de er på jobb? Jeg vil heller ikke at helsepersonell skal gå med ansiktsslør, ellers kan de pleie sin religion som de vil. ''

Skal den tanken gjennomføres, så må polititjenestefolk og helsepersonell heller ikke ha kors i kjede om halsen. Og jødene må heller ikke bruke kalott.

hvis jeg er på et sykehus så vil jeg faktisk se ansiktet til den som skal pleie meg, ikke bare et nett der hvor øynene skal være.

Om en politimann har en kalott bak på hodet så det ikke er synlig at han er jøde når han er uniformert, så er det greit for meg. Andre tegn på etnisk tilhørighet eller religion i politiet er jeg sterkt i mot.

Gjest høstløv
Skrevet

hvis jeg er på et sykehus så vil jeg faktisk se ansiktet til den som skal pleie meg, ikke bare et nett der hvor øynene skal være.

Om en politimann har en kalott bak på hodet så det ikke er synlig at han er jøde når han er uniformert, så er det greit for meg. Andre tegn på etnisk tilhørighet eller religion i politiet er jeg sterkt i mot.

Da må du også være imot at de bærer kors om halsen.

Gjest liljana
Skrevet

Herlighhet, det er jo bare et smykke... Man ser vel ansiktene deres likevell. Nå finnes ikke jeg religiøs, men dette mener du vel ikke seriøst?

Gjest fordomsfull?
Skrevet

Hvem da? helsepersonell eller politiet?

hidi, the scorpion
Skrevet

_Må_ man det?

Skrevet

Herlighhet, det er jo bare et smykke... Man ser vel ansiktene deres likevell. Nå finnes ikke jeg religiøs, men dette mener du vel ikke seriøst?

Jeg antar at statistikken for Norge er omtrent lik som for Danmark.

Der fant de 0-3 personer som brukte burka (altså, den lyseblå afghanske "bunaden" med gitter foran øynene, som er langt eldre enn islam).

De fant ca 150 stykker som brukte niqab (svart, som dekker ansiktet, bortsett fra øynene), og mer enn halvdelen av dem var etnisk DANSKE.

De andre brukte et sjal (hijab), hvor hele ansiktet er synlig. Det er kun hijab som enkelte mener er påbudt.

Med vennlig hilsen

Skrevet

_Må_ man det?

Selvsagt. Skal man argumentere for at man ikke skal ha religiøse symboler, så gjelder det selvsagt for alle religiøse symboler, inkl. knappene på politiuniformen.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Til deg også:

Jeg antar at statistikken for Norge er omtrent lik som for Danmark.

Der fant de 0-3 personer som brukte burka (altså, den lyseblå afghanske "bunaden" med gitter foran øynene, som er langt eldre enn islam).

De fant ca 150 stykker som brukte niqab (svart, som dekker ansiktet, bortsett fra øynene), og mer enn halvdelen av dem var etnisk DANSKE.

De andre brukte et sjal (hijab), hvor hele ansiktet er synlig. Det er kun hijab som enkelte mener er påbudt.

Det er INGEN som bærer niqab eller burka verken i politiet eller helsepersonell. Det som det er snakk om er et sjal rundt håret (hijab).

Med vennlig hilsen

Skrevet

Å ha fordommer er å dømme mennesker før du har informasjon om det individet. Altså, at du dømmer folk etter hudfarge, etnisitet, kjønn, legning, osv. FØR du kjenner dem.

INGEN har foreslått at helsepersonell skal gå med ansiktsslør.

Med vennlig hilsen

Gjest fordomsfull
Skrevet

Å ha fordommer er å dømme mennesker før du har informasjon om det individet. Altså, at du dømmer folk etter hudfarge, etnisitet, kjønn, legning, osv. FØR du kjenner dem.

INGEN har foreslått at helsepersonell skal gå med ansiktsslør.

Med vennlig hilsen

Hva om jeg feks har store problemer med at min søster står frem som homofil, men samtidig har mange homofile venner og ikke reagerer noe særlig på det. Har jeg fordommer hvis det bare gjelder_ en_ person som jeg har problemer med?

Må krangle litt på torsdagskvelden..

Gjest fordomsfull
Skrevet

Selvsagt. Skal man argumentere for at man ikke skal ha religiøse symboler, så gjelder det selvsagt for alle religiøse symboler, inkl. knappene på politiuniformen.

Med vennlig hilsen

Mener du også om de er synlige eller ikke? Jeg er imot synlige religiøse symboler i politiet. Hvis de klarer å skjule det bak politilua er det greit for meg. Tilsvarende om de hadde en gammel nazitatovering på kroppen fra tidligere tider de hadde tatt avstand fra.

Gjest mange måter å se ting på
Skrevet

Jeg ville mislikt sterkt om et politi, dommer eller annen yrkesgruppe som skal være nøytral, gikk rundt med kors eller andre religiøse eller politiske tegn.

Jeg syns ikke dette har med fordommer å gjøre.

hidi, the scorpion
Skrevet

Med vennlig hilsen

Det mener jeg er feil. Vi er ikke et muslimsk land, håper aldri vi blir det. Jøder og nordmenn har eksistert sammen i fred, lenge før muslimene kom.

Vil muslimer bo i Norge, så følg norske lover!

Gjest Niccola
Skrevet

Hva om jeg feks har store problemer med at min søster står frem som homofil, men samtidig har mange homofile venner og ikke reagerer noe særlig på det. Har jeg fordommer hvis det bare gjelder_ en_ person som jeg har problemer med?

Må krangle litt på torsdagskvelden..

Jeg tenker det kan være forskjell på å ha venner som "alltid" har vært homofile, hvertfall mens du har kjent dem, i forhold til en søster som man ofte står veldig nær, som plutselig står fram. Kan tenke meg at det dukker fram tanker om at hun kanskje kommer til å forandre seg som person / vise tidligere skjulte sider.

Synes ikke det er fordomsfullt ang din søster, det er nok et sjokk. Men tipper du kommer over det :-)

Skrevet

Jeg ville mislikt sterkt om et politi, dommer eller annen yrkesgruppe som skal være nøytral, gikk rundt med kors eller andre religiøse eller politiske tegn.

Jeg syns ikke dette har med fordommer å gjøre.

Vel, enten vi liker det eller ei, er store deler av befolkningen religiøse. Jeg er ateist, og tenker egentlig mer på om en organisasjon er religiøs, enn om den enkelte er det.

Det er på mange måter langt verre at korset er en del av uniformen for alle, enn at en eller annen politi har på kors, hijab, kippa, osv.

Og tenk også på at man kan ha en forstokket mannlig muslim som politi (helt i tråd med politiuniformforskriftene), men kan kan ikke ha en progressiv kvinne med sjal? Hva er logikken i det?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Mener du også om de er synlige eller ikke? Jeg er imot synlige religiøse symboler i politiet. Hvis de klarer å skjule det bak politilua er det greit for meg. Tilsvarende om de hadde en gammel nazitatovering på kroppen fra tidligere tider de hadde tatt avstand fra.

Knappene på politiuniformen har kors. Det er en del av uniformen, og det er da langt mer alvorlig enn om 1-2 politikvinner ut av alt politi i Norge har sjal på? (Noe som ikke plager andre enn dem selv, og ikke er et hinder på noe vis.)

Så lenge vi ikke har en stat som skiller mellom stat og religion, må vi akseptere religioner uten å diskriminere.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det mener jeg er feil. Vi er ikke et muslimsk land, håper aldri vi blir det. Jøder og nordmenn har eksistert sammen i fred, lenge før muslimene kom.

Vil muslimer bo i Norge, så følg norske lover!

Sånne tåpelige innlegg viser jo bare at du ikke evner å argumentere ordentlig. Les Menneskerettighetskonvensjonen og den norske Grunnloven, og kom tilbake etter det.

Med vennlig hilsen

hidi, the scorpion
Skrevet

Sånne tåpelige innlegg viser jo bare at du ikke evner å argumentere ordentlig. Les Menneskerettighetskonvensjonen og den norske Grunnloven, og kom tilbake etter det.

Med vennlig hilsen

Har ingen betenkligheter med at Norge skal være norsk... Har mange betenkligheter mot muslimer....(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...