Gå til innhold

Fjerne mandlene

Anbefalte innlegg

Gjest mandelen
Skrevet

Kan jeg selv gå til legen og kreve å få mandlene fjernet? Eller må det ligge en form grunn til det?

Skrevet

Hvis du vil ha dem fjernet har du vel en grunn for det?

Det er 5,5 år siden jeg fjernet mine og jeg hadde da i årevis vært plaget med gjentatte halsbetennelser og masse verkepropper i mandlene og legen min sa at begge de to delene hver for seg kvalifiserte til å få fjernet mandlene. Har du ingen plager er det vel heller ingen grunn til å fjerne dem?

Gjest mandelen
Skrevet

Hvis du vil ha dem fjernet har du vel en grunn for det?

Det er 5,5 år siden jeg fjernet mine og jeg hadde da i årevis vært plaget med gjentatte halsbetennelser og masse verkepropper i mandlene og legen min sa at begge de to delene hver for seg kvalifiserte til å få fjernet mandlene. Har du ingen plager er det vel heller ingen grunn til å fjerne dem?

Plages med halsbetennelse ja,men usikker på om jeg plages ofte nok til å få fjernet de.Åsså føler jeg meg konstant "tett" i halsen.

Skrevet

Plages med halsbetennelse ja,men usikker på om jeg plages ofte nok til å få fjernet de.Åsså føler jeg meg konstant "tett" i halsen.

Hør med legen din du. Jeg hadde sikkert 4-5 halsbetennelser på ett år på det verste tror jeg. Og de ble stadig vanskeligere å ta knekken på, den siste måtte jeg ha to antibiotikakurer på for den første ble utskrevet av en vikar som ikke kjente meg og ga meg en kur som var fort kort og for svak.

Skrevet

Jeg mener at kriteriene er at man har hatt to streptokokk infeksjoner pr år.

Eller at man har vedvarende pusspropper i mandlene.

Jeg fjernet mine for 1,5 måned siden, og kan trygt si at hvis du ikke har betydlige plager, så bør du tenke godt igjennom om du trenger inngrepet. For det innebærer mye ubehag og for de fleste voksne mye smerter.

Nå er smerter i to uker overkommelig hvis man er sterkt plaget med halsinfeksjoner eller illeluktende pusspropper, og jeg angrer ikke på operasjonen nå, men de to ukene de sto på, bannet og gråt jeg og ønsket at jeg aldri hadde tatt operasjonen.

Skrevet

Jeg mener at kriteriene er at man har hatt to streptokokk infeksjoner pr år.

Eller at man har vedvarende pusspropper i mandlene.

Jeg fjernet mine for 1,5 måned siden, og kan trygt si at hvis du ikke har betydlige plager, så bør du tenke godt igjennom om du trenger inngrepet. For det innebærer mye ubehag og for de fleste voksne mye smerter.

Nå er smerter i to uker overkommelig hvis man er sterkt plaget med halsinfeksjoner eller illeluktende pusspropper, og jeg angrer ikke på operasjonen nå, men de to ukene de sto på, bannet og gråt jeg og ønsket at jeg aldri hadde tatt operasjonen.

''Nå er smerter i to uker overkommelig hvis man er sterkt plaget med halsinfeksjoner eller illeluktende pusspropper, og jeg angrer ikke på operasjonen nå, men de to ukene de sto på, bannet og gråt jeg og ønsket at jeg aldri hadde tatt operasjonen.''

Da vil jeg tro at du enten ikke fikk resept på nok smertestillende eller at du ikke var flink nok til å ta dem. Jeg fikk resept på tilsammen 100 smertestillende tabletter (voltaren, bextra og paralgin forte) tror jeg, jeg brukte bare en brøkdel av dette og var absolutt ikke noe særlig plaget med smerter. De første dagene tok jeg vel 3-4-5 smertestillende i døgnet, men etter det tok jeg en om morgenen (voltaren) og en om kvelden (bextra), mener jeg å huske og evt. en paralgin forte på dagtid om nødvendig. Etter rundt 10-12 dager kuttet jeg dem ut og hadde ikke smerter uten dem heller.

Men det er klart - man må passe på hva man spiser! Jeg kunne ikke spise eller drikke noe varmt på 3 uker for da gjorde det vondt. Men myk og kjølig mat og drikke gikk helt fint.

Skrevet

''Nå er smerter i to uker overkommelig hvis man er sterkt plaget med halsinfeksjoner eller illeluktende pusspropper, og jeg angrer ikke på operasjonen nå, men de to ukene de sto på, bannet og gråt jeg og ønsket at jeg aldri hadde tatt operasjonen.''

Da vil jeg tro at du enten ikke fikk resept på nok smertestillende eller at du ikke var flink nok til å ta dem. Jeg fikk resept på tilsammen 100 smertestillende tabletter (voltaren, bextra og paralgin forte) tror jeg, jeg brukte bare en brøkdel av dette og var absolutt ikke noe særlig plaget med smerter. De første dagene tok jeg vel 3-4-5 smertestillende i døgnet, men etter det tok jeg en om morgenen (voltaren) og en om kvelden (bextra), mener jeg å huske og evt. en paralgin forte på dagtid om nødvendig. Etter rundt 10-12 dager kuttet jeg dem ut og hadde ikke smerter uten dem heller.

Men det er klart - man må passe på hva man spiser! Jeg kunne ikke spise eller drikke noe varmt på 3 uker for da gjorde det vondt. Men myk og kjølig mat og drikke gikk helt fint.

Fikk smertestillende av sykehuset(paralgin forte og celebra), men måtte suppelere med mine egne(aporex), da det jeg fikk ikke hjalp det spøtt Brukte så mye som det var mulig å ta, men hadde allikevel store smerter.

Var også svært forsiktig med mat og drikke. Klarte uansett ikke å spise noe særlig de 5 første dagene. Fikk kun i meg noe når de smertestillende var på topp.

Det er nok ikke så uvanlig å ha store smerter når man tar mandlene som voksen, og det bekreftet også øre-nese-hals legen min. Han sa også at denne operasjonen skal man virkelig være plaget for å ta, da den medfører mye smerter og ubehag.

Men er man svært plaget er det jo ikke noe å tenke på. Da tar man operasjonen uavhengig av ubehaget denne medfører.

Hvis du hadde lite smerter, er du nok en av de heldige. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...