Gå til innhold

Tillitsvalgt

Anbefalte innlegg

Gjest prust
Skrevet

En virksomhet har en daglig leder, to avdelingsledere, en del ansatte som rapporterer til avdelingsledere, og noen få innleide ressurser.

Hvem av disse kan IKKE være tillitsvalgt, og hvorfor?

Gjest harikkenickfortiden
Skrevet

"En virksomhet har en daglig leder, to avdelingsledere, en del ansatte som rapporterer til avdelingsledere, og noen få innleide ressurser.

Hvem av disse kan IKKE være tillitsvalgt, og hvorfor?"

daglig leder vil som regel kun være ute etter å tjene bedriften, og dens eiere. avd. ledere likeså. de er for redde for sin posisjon. innleide bør heller ikke være tillitsvalgt pga de er ikke faste, og får ikke hele "bildet". En av de vanlig ansatte, som ikke er redd for å rapportere til ledere, både gode og vonde ting, bør være tillitsvalgt.

Gjest prust
Skrevet

"En virksomhet har en daglig leder, to avdelingsledere, en del ansatte som rapporterer til avdelingsledere, og noen få innleide ressurser.

daglig leder vil som regel kun være ute etter å tjene bedriften, og dens eiere. avd. ledere likeså. de er for redde for sin posisjon. innleide bør heller ikke være tillitsvalgt pga de er ikke faste, og får ikke hele "bildet". En av de vanlig ansatte, som ikke er redd for å rapportere til ledere, både gode og vonde ting, bør være tillitsvalgt.

Hva mener du med at avdelingslederne er redde for sin posisjon? At de ikke tør å gi hele bildet til daglig leder i redsel for å bli kastet som avdelingsledere?

Vet du om det er noe i lov eller forskrift som hindrer avdelingsledere og innleide i å være tillitsvalgt?

Skrevet

Hva mener du med at avdelingslederne er redde for sin posisjon? At de ikke tør å gi hele bildet til daglig leder i redsel for å bli kastet som avdelingsledere?

Vet du om det er noe i lov eller forskrift som hindrer avdelingsledere og innleide i å være tillitsvalgt?

Nei, det vet jeg ikke. Men ser av egen erfaring at det er personer som er gode til å stå på krava som blir tillitsvalgte, som er gode å ordlegge seg, og finne ut lover og regler, og det er aldri en avdelingsleder som står for det.

Gjest prust
Skrevet

Nei, det vet jeg ikke. Men ser av egen erfaring at det er personer som er gode til å stå på krava som blir tillitsvalgte, som er gode å ordlegge seg, og finne ut lover og regler, og det er aldri en avdelingsleder som står for det.

Dersom det ikke finnes noen i organisasjonen som innehar dette, og som ikke er med blant de du nevnte i første svar (som ikke kunne bli tillitsvalgt) - er det da bedre å ikke ha tillitsvalgt - eller å ha en av de innleide, eller en av avdelingslederne?

Skrevet

Dersom det ikke finnes noen i organisasjonen som innehar dette, og som ikke er med blant de du nevnte i første svar (som ikke kunne bli tillitsvalgt) - er det da bedre å ikke ha tillitsvalgt - eller å ha en av de innleide, eller en av avdelingslederne?

Hvis den innleide er der for en lengre periode, ser ikke jeg i veien for at vedkommende kan være tillitsvalgt.

Men, bare dersom ingen av de andre faste ansatte ikke vil/kan.

Og av faste ansatte synes jeg at alle ledere, uansett nivå, ikke er aktuelle som tillitsvalgte.

Om det er noen formelle regler på dette vet jeg ikke.

Skrevet

Det finnes vel vanlige ansatte i alle bedrifter? Hvis det kun er ledere og innleide, så bør selvfølgelig en innleid ha vervet. Aldri en leder, pga den vil kun se på bedriftens beste, ikke de ansattes.

Gjest anna72
Skrevet

Ikke daglig leder eller avdelingsleder til slike verv.

Skrevet

Jeg er ikke fast annsatt, men mener at jeg ser "hele bildet" på jobb. Hovedproblemet hvis jeg skulle vært tillitsvalgt hadde vært at jeg aldri vet hvor lenge jeg har jobb.

Gjest prust
Skrevet

Ikke daglig leder eller avdelingsleder til slike verv.

Vet du om dette er nedfelt i lov eller forskrift? Eller er det bare normal "attitude"?

Gjest prust
Skrevet

Det finnes vel vanlige ansatte i alle bedrifter? Hvis det kun er ledere og innleide, så bør selvfølgelig en innleid ha vervet. Aldri en leder, pga den vil kun se på bedriftens beste, ikke de ansattes.

OK. Takk for svar!

Gjest prust
Skrevet

Hvis den innleide er der for en lengre periode, ser ikke jeg i veien for at vedkommende kan være tillitsvalgt.

Men, bare dersom ingen av de andre faste ansatte ikke vil/kan.

Og av faste ansatte synes jeg at alle ledere, uansett nivå, ikke er aktuelle som tillitsvalgte.

Om det er noen formelle regler på dette vet jeg ikke.

Takk for innspill :-)

Gjest prust
Skrevet

Jeg er ikke fast annsatt, men mener at jeg ser "hele bildet" på jobb. Hovedproblemet hvis jeg skulle vært tillitsvalgt hadde vært at jeg aldri vet hvor lenge jeg har jobb.

''Jeg er ikke fast annsatt, men mener at jeg ser "hele bildet" på jobb. Hovedproblemet hvis jeg skulle vært tillitsvalgt hadde vært at jeg aldri vet hvor lenge jeg har jobb.''

Ser det poenget. Takk for svar!

Gjest mallet
Skrevet

Jeg finner ikke regelverket for dette akkurat nå, men etter hukommelsen tror jeg det er slik at daglig leder ikke kan være tillitsvalgt, men både mellomledere og midlertidig ansatte kan det.

I de fleste tilfeller er det vel best å unngå at mellomledere har slike tillitsverv, på grunn av mulige interessekonflikter i forhold til ansatte som rapporterer til denne mellomlederen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...