Gå til innhold

Hva er normalt?

Gjest temmelig smågal?

Anbefalte innlegg

Gjest temmelig smågal?
Skrevet

Selvfølgelig er det forskjell på vennskaper og bekjentskaper, men jeg tegner ikke opp bastante sirkler og putter folk inni. Det er glidende overganger, og forandrer seg frem og tilbake etter livssituasjon og andre forhold. I perioder er man nært noen, i andre perioder er det andre jeg har mere kontakt med.

Ja, det er jeg enig i, og i praksis er det nok sånn det fungerer for meg også. De sirklene er mer en talemåte, enn akkurat sånn jeg har det i praksis.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laban

3

• Attekattenoa

2

• Nils Håvard Dahl, psykiater

1

• Mammantil3

1

Gjest kinelle
Skrevet

Å tilby svigerinnen din med familie å bo hos dere 7 uker ville ikke hvemsomhelst gjort. Jeg forstår at det slik at dere ikke kunne forutse det med vaskemaskinen og stiller meg ganske undrende til at svogeren ikke stilte opp dersom dere forklarte viktigheten. Jeg ville nok ikke avsluttet kontakten, men tenkt at jeg nå vet mer hvor jeg har dem og ikke umiddelbart stilt opp dersom de trenger hjelp.

Når det gjelder venner så har jeg også ulike inndelinger, noen er mer perifere, noen bekjente, noen venner, noen veldig nære venner. Dette tror jeg er helt vanlig. Jeg har snakket med mine venner om dette. Vi har vært enige om at når man ikke lenger er tenåring men begynner å stifte familie og få barn så må man prioritere blandt venner også. Man har ikke ubegrenset tid og prioriterer dem man får noe ut av å være sammen med.

Gjest vigdis venneløsa
Skrevet

Jeg er som deg. Har ikke behov for venner som ikke gir meg noe. Enten det gjelder gjentjenester eller kjemi. Derfor har jeg også kun noen ytterst få venner. Det er ikke sosialt akseptabelt med lite venner, så det har tatt meg mange år å godta denne siden ved meg. Er ikke helt i mål med det enda heller.

Men jeg evner ikke å spille skuespill overfor folk jeg ikke har så mye til felles med, da er jeg heller alene. Enkelt og greit. Ulempen er jo at jeg ikke ha noen å ty til dersom jeg skulle ønske å dra på konsert en kveld eller vil ut og ta noen øl, dersom ingen av de få vennene mine kan. Det blir mye å sitte hjemme. Men jeg har familie og barn, og det veier godt opp.

Gjest Kayia
Skrevet

Jeg vet at jeg ikke oppleves som kravstor. Og det ER veldig sjelden vi ber om hjelp til noe som helst, jeg er ikke noen person som går og forventer at alle stiller opp til enhver tid.

Men samtidig har du nok rett i at jeg stiller høye krav - først og fremst til meg selv. Og det er kanskje det å regne med at "alle andre" stiller samme krav til seg selv og handler etter samme prinsipper som vel er unormalt. Det bør jeg sikkert prøve å jobbe meg ut av.

Folk har jo som regel _lyst_ til å hjelpe andre, det er nok tid og anledning det står på - iallefall rundt meg. Har vel egentlig litt tro på at dersom svoger og co hadde fått beskjed litt lengre tid i forhånd så hadde det hele løst seg? ;-)

Ut over det tar jeg av meg hatten for en famile som lar en annen familie bo hos seg i 7 uker - det er meget raust!

God påske til deg og dine! :)

Gjest temmelig smågal?
Skrevet

Folk har jo som regel _lyst_ til å hjelpe andre, det er nok tid og anledning det står på - iallefall rundt meg. Har vel egentlig litt tro på at dersom svoger og co hadde fått beskjed litt lengre tid i forhånd så hadde det hele løst seg? ;-)

Ut over det tar jeg av meg hatten for en famile som lar en annen familie bo hos seg i 7 uker - det er meget raust!

Takk, god påske til dere også!

Det er veldig deilig at folk har svart meg så skikkelig og seriøst i denne tråden. Det er ikke det at jeg absolutt *må* være så normal på alt, men jeg sliter veldig med å finne ut hvordan verden "ser ut". Fint å kunne få testet her inne.

Gjest temmelig smågal?
Skrevet

Nå har mann spurt svoger igjen, om det er mulig å få hjelp til vaskemaskinen en annen dag i påsken -den må jo flyttes selv om den ikke kan kobles til, men i morgen kommer han til å være sliten igjen, tirsdag passer det ikke av en eller annen grunn, og onsdag skal han pakke til vinterferie. I tillegg spurte de om vi kunne passe barna deres i morgen, siden jeg ikke skal jobbe. Dum som jeg var, sa jeg ja.

Vi har i alle fall veldig forskjellig oppfatning av hva man gjør for venner og familie, så jeg må nok endre forventningene dramatisk- og bli mer kynisk når jeg blir bedt om ting. Men ungene våre går godt overens, så akkurat det er nå greit.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nå har mann spurt svoger igjen, om det er mulig å få hjelp til vaskemaskinen en annen dag i påsken -den må jo flyttes selv om den ikke kan kobles til, men i morgen kommer han til å være sliten igjen, tirsdag passer det ikke av en eller annen grunn, og onsdag skal han pakke til vinterferie. I tillegg spurte de om vi kunne passe barna deres i morgen, siden jeg ikke skal jobbe. Dum som jeg var, sa jeg ja.

Vi har i alle fall veldig forskjellig oppfatning av hva man gjør for venner og familie, så jeg må nok endre forventningene dramatisk- og bli mer kynisk når jeg blir bedt om ting. Men ungene våre går godt overens, så akkurat det er nå greit.

Tror spørsmålet er feil. Her er det vanskelig å si hva som er normalt og hva som er unormalt. Vi har bare ulike standarder.

Jeg synes det er nyttig å skille mellom venner og bekjente.

Attekattenoa
Skrevet

Da synes jeg din mann bør spørre sin bror (hvis det er familiekoblingen) om han er syk siden han er konstant sliten.

Gjest kinelle
Skrevet

Må si jeg synes du er i overkant raus når du nå sier ja til å passe barna! Skjønner ikke at de får seg til å spørre jeg men.

Gjest temmelig smågal?
Skrevet

Må si jeg synes du er i overkant raus når du nå sier ja til å passe barna! Skjønner ikke at de får seg til å spørre jeg men.

Ja, jeg kjenner litt på at jeg burde sagt nei, for egen del, men det er jo sant å si ikke barnas feil at foreldrene ikke oppfører seg si henhold til mine standarder:) Og barna våre går godt sammen, så det blir nesten en avlastning for meg ( men bare nesten :))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...