Gå til innhold

Å gå "tiggerunde"

Anbefalte innlegg

Gjest Jobbsøker
Skrevet

Jeg har vært uten jobb en stund nå, og har nå fått klarsignal om lønnstilskudd fra NAV. Jeg har i den forbindelse blitt rådet til å møte personlig opp på alle arbeidsplasser jeg kunne tenke meg, og snakke med sjefen. Jeg hadde tenkt å gjøre det, men nå er jeg blitt litt betenkt.

Jeg ser for meg at jeg tropper opp ut av det blå, og sjefen har kanskje ikke tid til å snakke med meg der og da. Burde jeg ikke ringe først eller sende en epost å gjøre en avtale?

Jeg er en beskjeden person, og dette syns jeg høres pinlig ut!!

Jeg har fått høre at det vil være lettere å avvise meg hvis jeg bare ringer. Jeg burde "vise meg fram" og...

Hva burde jeg gjøre?? Bare møte opp uten noen avtale, men hvis jeg ringer først, er det godt mulig at jeg blir avvist, og ikke får noen avtale.

Huff, dette er bare ikke noe moro!!

brilleslangen
Skrevet

en jeg kjenner fikk seg iallfall jobb ved å møte opp å hilse på og samtidig fortelle at han skulle på arbeid for trygd(som det het den gang), så de hadde ikke noe å tape på å la han prøve seg. Litt motvillig gikk bedriften med på å ta han inn på prøve.

Når perioden var over hadde han egentlig ikke noen jobb å gå til, men fortsatte å møte opp på den arbeidsplassen likevel. Han syntes det var bedre å ha noe å gjøre enn bare sitte hjemme, så for å slippe å sitte hjemme møtte han opp vel vitende om at han jobbet uten lønn. Tre dager etter ble han fast ansatt.

Så jeg vil råde deg til å ta sjansen på en bomtur eller to, eller tre. Det å møte opp personlig øker dine sjanser betraktelig. Lykke til.

Skrevet

Jeg kommer fra et lite sted. Det er en stund siden, men da jeg ikke gadd mere av gymnaset så ville jeg jobbe et år i stedet for. Jeg gikk på NAV kontoret, men de hadde ingenting å tilby. Det fantes ingen jobber, ganske enkelt.

Så spaserte jeg ned på den lokale fabrikken der jeg hadde hørt at de trengte folk. Gikk inn på kontoret til en av avdelingssjefene og 10 minutter senere så var jeg ansatt. Det var en drittjobb som gjorde meg godt på to måter. Den betalte meg en (dårlig) lønn og den gjorde at jeg innså at utdanning var veien videre.

Hadde jeg vært en sjef som trengte å ansette noen, og det dukket opp en kvalifisert søker på kontoret mitt, så hadde jeg ansatt vedkommende på flekken.

Det er kanskje greit å finne ut om de skal ha folk før du banker på døra?

Skrevet

Gå runden, og regn med at det er flere som ikke har tid til å møte deg. Prøv å få til et nytt møte i så fall.

Du må bare "kvinne deg opp" og stålsette deg litt. Ikke ta det personlig hvis du blir avvist.

Gjest fattigmor
Skrevet

Kjære deg da! Er sikker på at de fleste vil synes det er flott at du gjør denne runden. Du kan ikke få mere enn ja eller nei og bedre enn å sitte hjemme...der skjer det i hvertfall ingenting!

Skrevet

Både jeg og min mann har fått jobb på den måten.

Tenk positivt!

Du kan ikke få værre enn et nei, så det er egentlig ikke så mye å være nervøs for.

Den gang jeg fikk jobb ved hjelp av tiggerunde-metoden, hadde jeg vært der flere ganger før, og fått avslag. Jeg tror sjefen der syntes det var positivt at jeg ikke ga opp, men prøvde flere ganger.

Lykke til!

Skrevet

Her i "bygda" har vi en sjef som kun ansetter på den måten.

Han sier at det viser initiativ, og slike mennesker er det alltid noen som vil ansette.

Om han ikke har noe å tilby der å da, tar han vare på brevene (presantasjonsbrevet) og ringer dem når han får noe ledig.

Det er ikke enklet å komme å si " her er jeg, ansett meg fordi jeg er dyktig" men det nytter å vise at man tørr.

Gjest bedriftseiern
Skrevet

For å øke sjansene dine for napp, bør du finne ut eksakt hva bedriften driver med. Og så stille spørsmålet om hva du kan bidra med og tilby. Trenger de hjelp har du en sjans... kan du bidra med noe som hever bedriften videre er sjansene større.

Jeg har drevet en bedrift selv, og det som var problemet i "de gode tidene" var å få tak i folk som gadd å yte en høy fysisk innsats for en "middelmådig" jobb. Løsningen ble polakker, for ingen ungdommer eller nordmenn gadd.

Gjest Jobbsøker
Skrevet

Jaja, det ble litt lettere å gå og spørre om jobb etter å ha fått høre at det var så kurant.

Første arbeidsgiver jeg var hos var faktisk ganske så positiv, til min store overraskelse... Det kan være muligheter der, og vi skulle snakkes nærmere etter påske når det hadde vært litt møtevirksomhet rundt å ta inn meg.

Du verden! Så nå ser ting litt lysere ut!

Takk til alle som svarte meg! =)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...