Gå til innhold

Alkoholiker?

Anbefalte innlegg

Gjest Ikkje no
Skrevet

Har et nært familiemedlem som drikker mye, vi har allerede en gang fått h*n til legen da vi var bekymret for alkoholbruk og kjøring av bil. Dette er helt ulikt h*n å gjøre. Legen tok blodprøver, sjekket tilstanden av lever og det som måtte være berørt.

Siden hadde vedkommende noen samtaletimer med fastlegen, og så inget mer.

Jeg har visst at h*n drikker mye i helgene, men har tilfeldig fått vite i det siste at h*n drikker i ukedagene også.

Jeg syns det har gått nedover det siste året, med at vedkommende gir blaffen i det meste annet enn jobben sin.

Gidder ikke holde hus og hjem i orden, gidder ikke klippe plen eller måke snø engang.

Jeg har tatt opp alkoholproblemet og bekymringen min, men h*n fnyser det bort, og sier det var vanlig i det miljøet h*n var i før.

(Før samlivsbrudd)

Jeg tror også vedkommende har fått økonomiske problemer, da h*n har fortalt et annet familiemedlem at banken har sagt at Lindorff ønsker å ta over regningene. Men dette er vel et innkassobyrå??

Hva kan man som pårørende til alkoholiker gjøre?

Kan man hjelpe til med å få en alkoholiker til å innse at man har et problem og hvordan?

Videoannonse
Annonse
Gjest Mener nå jeg da...
Skrevet

Så er spørsmålet: Hvorfor drikker h*n?

Det er alltid en årsak til misbruk av alkohol...så hvorfor ikke ta tak i dette i stedet? H*n trenger i hovedsak hjelp til dette...så vil mest sansynelig alkoholmisbruken forsvinne av seg selv...

Gjest Ikkje no
Skrevet

Så er spørsmålet: Hvorfor drikker h*n?

Det er alltid en årsak til misbruk av alkohol...så hvorfor ikke ta tak i dette i stedet? H*n trenger i hovedsak hjelp til dette...så vil mest sansynelig alkoholmisbruken forsvinne av seg selv...

Det mente jeg også, den gangen vi tok det opp hos fastlegen. Derfor gikk h*n i samtaler hos legen en periode, men jeg mener at det ikke holder.

Jeg har null erfaring med alkohol og misbruk så jeg føler jeg trenger mer info før jeg konfronterer mer.

Men jeg er såpass på bølgelengde med h*n at jeg bør få tak i det, problemet har alltid vært å få h*n til å innse, det blir blåst bort som at det ikke er noe problem.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er totalt meningsløst i å spørre hvorfor rusmisbrukeren ruser seg. Nesten alle gjør det fordi de ønsker rusopplevelsen.

Dessverre har jeg ikke noen gode råd å komme med. To faktorer er avgjørende for å komme ut av det: 1) En innser selv at en har et problem. 2) En bestemmer seg for at en skal endre det.

Når en har kommet dit, kan en ha god nytte av hjelp fra profesjonelle.

Gjest Ikkje no
Skrevet

Det er totalt meningsløst i å spørre hvorfor rusmisbrukeren ruser seg. Nesten alle gjør det fordi de ønsker rusopplevelsen.

Dessverre har jeg ikke noen gode råd å komme med. To faktorer er avgjørende for å komme ut av det: 1) En innser selv at en har et problem. 2) En bestemmer seg for at en skal endre det.

Takk for svar.

Lurer litt på hvordan man skal få folk til å innse at de har et alkoholproblem. Det kommer sikkert ann på personen, så det blir individuelt?

Skrevet

Takk for svar.

Lurer litt på hvordan man skal få folk til å innse at de har et alkoholproblem. Det kommer sikkert ann på personen, så det blir individuelt?

Du kan si nøyaktig hva du selv tenker om situasjonen, og så må det være opp til vedkommende hvordan han forholder seg til det du sier.

Skrevet

''Det er totalt meningsløst i å spørre hvorfor rusmisbrukeren ruser seg. Nesten alle gjør det fordi de ønsker rusopplevelsen.''

Selvfølgelig! Og da er naturlig nok de som nyter rusopplevelsen (alkolen)som tilbehør til en bedre middag eller i festlig lag 3 ganger i året ekskludert.

De som trenger rusopplevelsen for ofte / daglig har et alkoholproblem, og da kan man spørre seg hvorfor, mener jeg. Har det bare utarta seg? Er det underliggende årsaker som f.eks traumatiske opplevelser man ikke takler / virkelighetsflukt / behov for "avstressing" / angst / selvdestruktiv adferd av ulik grunn / dårlig miljø osv, osv.

Mener ikke å generalisere eller unnskylde et alkoholproblem, men tenker at årsakene er svært varierte og muligens viktige å gripe fatt i ift behandling og avvenning.

Konstruktivt svar var til trådstarter har jeg ikke, da dette er en problemstilling som er vanskelig nok for hjelpeapparatet som skal behandle vedkommende.

Gjest Ikkje no
Skrevet

Du kan si nøyaktig hva du selv tenker om situasjonen, og så må det være opp til vedkommende hvordan han forholder seg til det du sier.

Dvs at om vedkommende reagerer som tidligere, med å bagatellisere og normalisere det, så er det ikke stort man kan gjøre som en av de nærmeste pårørende?

Gjest Ikkje no
Skrevet

''Det er totalt meningsløst i å spørre hvorfor rusmisbrukeren ruser seg. Nesten alle gjør det fordi de ønsker rusopplevelsen.''

Selvfølgelig! Og da er naturlig nok de som nyter rusopplevelsen (alkolen)som tilbehør til en bedre middag eller i festlig lag 3 ganger i året ekskludert.

De som trenger rusopplevelsen for ofte / daglig har et alkoholproblem, og da kan man spørre seg hvorfor, mener jeg. Har det bare utarta seg? Er det underliggende årsaker som f.eks traumatiske opplevelser man ikke takler / virkelighetsflukt / behov for "avstressing" / angst / selvdestruktiv adferd av ulik grunn / dårlig miljø osv, osv.

Mener ikke å generalisere eller unnskylde et alkoholproblem, men tenker at årsakene er svært varierte og muligens viktige å gripe fatt i ift behandling og avvenning.

Konstruktivt svar var til trådstarter har jeg ikke, da dette er en problemstilling som er vanskelig nok for hjelpeapparatet som skal behandle vedkommende.

Hvor mye skal til for å få rusfølelse? Holder det med 2-3 øl? Jeg har virkelig ikke peiling her, og i vedkommendes forsøk på å normalisere trenger jeg motargumenter.

Skrevet

Hvor mye skal til for å få rusfølelse? Holder det med 2-3 øl? Jeg har virkelig ikke peiling her, og i vedkommendes forsøk på å normalisere trenger jeg motargumenter.

''Hvor mye skal til for å få rusfølelse? Holder det med 2-3 øl?''

Vel, det kommer an på.. Er det flaskeøl eller halvlitere, er det snakk om en hel kveld eller kort tid, er vedkommende mett eller sulten, opplagt eller sliten, mann eller kvinne, stor eller liten BMI, drikker h*n regelmessig, osv, osv.

For de fleste som ikke er alkoholkere antar jeg at 2-3 øl i løpet av en kveld vil gi en god rusfølelse.

''Jeg har virkelig ikke peiling her, og i vedkommendes forsøk på å normalisere trenger jeg motargumenter.''

Dette er det essensielle; hvordan få vedkommende til å innse et alkoholproblem og ikke minst hjelpe h*n.

Aner ikke, dessverre.... Har selv levd med en alkoholiker gjennom hele oppveksten; prøvd sammen med andre faliliemedlemmer å hjelpe, true, støtte osv uten hell :-(

Det bertyr ikke at du / dere ikke kan lykkes, men antakelig trengs profesjonell hjelp. LYKKE TIL :-)

Gjest Ikkje no
Skrevet

''Hvor mye skal til for å få rusfølelse? Holder det med 2-3 øl?''

Vel, det kommer an på.. Er det flaskeøl eller halvlitere, er det snakk om en hel kveld eller kort tid, er vedkommende mett eller sulten, opplagt eller sliten, mann eller kvinne, stor eller liten BMI, drikker h*n regelmessig, osv, osv.

For de fleste som ikke er alkoholkere antar jeg at 2-3 øl i løpet av en kveld vil gi en god rusfølelse.

''Jeg har virkelig ikke peiling her, og i vedkommendes forsøk på å normalisere trenger jeg motargumenter.''

Dette er det essensielle; hvordan få vedkommende til å innse et alkoholproblem og ikke minst hjelpe h*n.

Aner ikke, dessverre.... Har selv levd med en alkoholiker gjennom hele oppveksten; prøvd sammen med andre faliliemedlemmer å hjelpe, true, støtte osv uten hell :-(

Det bertyr ikke at du / dere ikke kan lykkes, men antakelig trengs profesjonell hjelp. LYKKE TIL :-)

Takk tror det trengs, og takk informasjonen.

Skrevet

Dvs at om vedkommende reagerer som tidligere, med å bagatellisere og normalisere det, så er det ikke stort man kan gjøre som en av de nærmeste pårørende?

Du kan gjentatte ganger ta opp temaet, eller rettere sagt ta det opp på tidspunkter hvor det kan være grunn til å tro at vedkommende er lydhør.

Noe mer kan du neppe få gjort.

Kanskje kan du få noen gode råd ved lese på f.eks. http://www.vangseter.no/ - de har også en telefontjeneste du kan benytte deg av for å drøfte dette nærmere. (Jeg har imidlertid ikke kjennskap til hvor gode resultater denne formen for behandling har sammenlignet med andre opplegg. )

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Takk for svar.

Jeg har skrevet om dette før (søkbart), men gjentar noe av det.

Begrepet alkoholiker er ikke definert og brukes ikke lenger inne dette faget.

Vi snakker om skadelig bruk av alkohol. Skaldelig bruk kan vise seg på mange områder:

Fysisk - f. eks leverskade

Psykisk - f.eks økt angst og depresjon

Økonomisk - en bruker så mye penger at en selv og familien må unnvære viktige matrielle varer og tjenester.

Samlivsmessig - en gjør dumme ting mot partneren, en får en mer utrivelig personlighet, menn får potensproblemer

Lov og orden - en kommer i krangel, slåsskamp, kjører i fylla, er beruset når en har ansvar for farlige maskiner.

Arbeidsliv - en er beruset/bakfull på jobb, økt sykefravær, dårligere prestasjoner/manglende forfremmelse

osv osv

Her har en områder hvor en kan sette inn argumentene.

Gjest Ikkje no
Skrevet

Du kan gjentatte ganger ta opp temaet, eller rettere sagt ta det opp på tidspunkter hvor det kan være grunn til å tro at vedkommende er lydhør.

Kanskje kan du få noen gode råd ved lese på f.eks. http://www.vangseter.no/ - de har også en telefontjeneste du kan benytte deg av for å drøfte dette nærmere. (Jeg har imidlertid ikke kjennskap til hvor gode resultater denne formen for behandling har sammenlignet med andre opplegg. )

Tusen takk for informasjon og råd :-)

Skrevet

Det at omgivelsene reagerer (du) er et mulig tegn på alkoholmisbruk

Skrevet

Det at omgivelsene reagerer (du) er et mulig tegn på alkoholmisbruk

''Det at omgivelsene reagerer (du) er et mulig tegn på alkoholmisbruk''

Kjempeviktig!

En tidligere kollega av meg hadde i alle år et alkoholproblem - drakk hver kveld og hele helga , men klarte utrolig nok å opprettholde jobben til h*n tok ut AFP.

Etter dette drakk h*n fra morgen til kveld og fikk kort tid etter sitt første barnebarn. Dattera til vedkommende gav da streng beskjed om at h*n ikke kunne møte barnebarnet eller tilbringe tid med barnet om h*n ikke var 100% edru.

Mot alle odds klarte h*n dette etter så mange års misbruk / avhengighet! Bare ett eksempel på at det kan nytte å si klart fra på en tydelig og konstruktiv måte.

Det er dessverre ikke alltid tilfelle, men jeg tror det er verdt et forsøk å gjenta bekymringer og sette ultimater - og selvfølgelig støtte vedkommende om h*n makter å gjøre de endringer som trengs.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...