Gå til innhold

Mødre som ikke ser sine barn for det de er.

Anbefalte innlegg

Gjest Stadigung
Skrevet

Da jeg var mindre (delvis også nå) prøvde min mor ofte å bruke meg som en slags person som skulle være for andre fordi hun ikke gadd eller orket selv.

Da min morfar døde, ble plutselig min mormor helt alene i et stort hus, og hun taklet ikke dette særlig bra. Min mor sendte ofte meg ned til henne for å sove der, jeg var vel en 17- 18 år. Jeg hadde sjelden lyst, elsker min bestemor, men jeg synes ikke det føltes riktig. Særlig ikke når min mor alltid skulle si noe sånt som "kan du ikke det, ellers blir hun så skuffet".

I tillegg presterte min mor å si til meg at noen hadde sagt til henne at jeg så helt uanfektet ut i begravelsen til morfar, og at jeg ikke brydde meg om noe. Hvordan kan hun si noe sånn etter å sendt meg ned til min bestemor fordi hun selv ikke gadd.

Ok, jeg er på en måte glad jeg var der for bestemor nå, men jeg har ofte tenkt på hvordan jeg følte min mor styrte meg rundt og ikke tok hensyn til hva jeg følte og mine behov.

Også i dag kan hun finne på å si til meg at jeg må rette meg opp i ryggen når jeg går, eller at jeg ikke må se så sur ut (istedet for¨å spørre hvorfor jeg er lei meg). Hun gjorde alt sosialt vanskelig for meg lenge, fordi jeg følte jeg ikke klarte å være naturlig med tanke på alle de bemaninger hun gav meg.

Det virker som hun er uhelbredelig, selv om jeg har inntrykk av at hun nå prøver å bli kjent med meg på et annet plan. Dette syns jeg er sårt, fordi jeg vet at vi som venniner ikke kan fungere. Og det vet hun også. Det er bare for mange følelsesmessige spærrer mellom oss.

Hva mener dere om mødre som behandler barna sine som "brikker i et spill"?

Jeg tror aldri jeg kommer til å kjenne min mor "på ordentlig", og jeg tror aldri hun kommer til å kjenne meg "på ordentlig". Dette er litt vondt. Noen med lignende erfaringer?

Gjest Stadigung
Skrevet

Takk for bra artikkel, visste ikke at det fantes noe stoff om akkuratt dette.

Ser det står det ofte gjelder umodne foreldre..har aldri tenkt på mine foreldre som umodne, men jeg tror de begge har fått en spesiell barndom som nok har preget deres foreldrerolle negativt. Så kanskje de var litt umodne. Eller de er det nok fortsatt så;)

Skrevet

Takk for bra artikkel, visste ikke at det fantes noe stoff om akkuratt dette.

Ser det står det ofte gjelder umodne foreldre..har aldri tenkt på mine foreldre som umodne, men jeg tror de begge har fått en spesiell barndom som nok har preget deres foreldrerolle negativt. Så kanskje de var litt umodne. Eller de er det nok fortsatt så;)

Så lenge man som forelder ser på sine egne behov som viktigere enn barnas, og til og med bruker barna for å leve ut egne behov, så er man nok pr. def. "temmlig umoden". Uansett hvor mye annet som skulle tilsi det motsatte.

Men det er ofte vanskelig å se sine foreldre som "umodne".

Gjest Stadigung
Skrevet

Passer i alle fall veldig godt i beskrivelsen av mine foreldre, skremmende godt faktisk. Noe ser jeg mer at de har pålagt mine søsken enn meg, jeg var nok "omsorgspersonen".

De var jo (og er) ekstremt overbeskyttende og strenge og min mor kunne fremstå som maktsyk i forhold til dette.

Glad jeg har rivd meg løs, håper på det beste for mine søsken.

Skrevet

Passer i alle fall veldig godt i beskrivelsen av mine foreldre, skremmende godt faktisk. Noe ser jeg mer at de har pålagt mine søsken enn meg, jeg var nok "omsorgspersonen".

De var jo (og er) ekstremt overbeskyttende og strenge og min mor kunne fremstå som maktsyk i forhold til dette.

Glad jeg har rivd meg løs, håper på det beste for mine søsken.

Dette er ikke regnet for enkle forhold å vokse opp i, så jeg skjønner at du sliter. Det er ikke så mye man får gjort med det, annet enn å prøve å se det som det er, og innrette seg deretter. Jeg kjenner en del mennesker som lever i en slik situasjon, men som nekter å ta innover seg at foreldrene kan være manipulerende og umodne. Med påfølgende psykiske problemer for de det gjelder, dessverre.

Ofte er denne situasjonen lett å se for andre, men ikke for de som er involvert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...