Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen av dere som har noen gode råd om hvordan man skal slutte å hele tiden utsette ting? Jeg tenker på noe så enkelt som å brette og legge på plass tøy til å skrive søknader for ny jobb.

Jeg skjønner såpass at det ikke er noe vits å vente på inspirasjon, men allikevel må det da dreie seg om state of mind?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror jeg venter til senere med å svare deg på det du spør om...

Gjest prust
Skrevet

Uff, jeg har det på samme måte - og det er et eget ord for det - prokastinering, tror jeg det heter...

Har vel ikke andre råd, enn å ta seg sev i nakken og få unna én og én ting.

Kanskje kunne det hjelpe å ha ei liste der du skriver opp oppgavene, og så stryker du fysisk ut hver ting du er ferdig med?

Gjest togli
Skrevet

Jeg tror nesten man kan dele mennesker inn i to ulike grupper (grovt sett)- de som tenker i nuet og de som tenker lengre fram?

Mannen min og jeg er helt ulike der.

Hvis vi har noe som må gjøres - f.eks. å rydde av middagsbordet . så vil han som regel sette seg i sofaen for å hvile i ti minutter før vi tar av bordet. Det orker ikke jeg! Jeg ser lengre fram og gleder meg til å bli ferdig med det jeg skal gjøre før jeg kan sette meg for å slappe av leeenge ;)

Kanskje du bare må bestemme deg for å velge å fokusere på målet - ikke på prosessen? Når du har en haug med klær å legge sammen, så ikke tenk: "Å, nei..kjedelig!!", men velg å tenke: "Åh, tenk så deilig det skal bli å få unna denne haugen med klær!" Jeg tror kanskje man vil lære seg å få unna ting kjappere ved å bruke tankens kraft :)

Skrevet

Jeg tror jeg venter til senere med å svare deg på det du spør om...

Ha ha.! Du er morsom.

Men takk for gode råd litt lenger oppe her. Det er blitt en inngrodd uvane. Skrive lister ja. Det er jeg egentlig god til.Kanskje jeg skal skrive opp en realistisk gjøreliste for hver dag.? Men så er det problem nummer to. Jeg er dårlig til å være selvgratulerende. Synes aldri det er bra nok. Jeg burde ha gjort mer. Vært flinkere.

Skrevet

Ha ha.! Du er morsom.

Men takk for gode råd litt lenger oppe her. Det er blitt en inngrodd uvane. Skrive lister ja. Det er jeg egentlig god til.Kanskje jeg skal skrive opp en realistisk gjøreliste for hver dag.? Men så er det problem nummer to. Jeg er dårlig til å være selvgratulerende. Synes aldri det er bra nok. Jeg burde ha gjort mer. Vært flinkere.

Og da er du vel også inne på sakens kjerne, kanskje? Men gode råd har jeg ikke....følger tråden med spenning ;)

Skrevet

Ikke utsett ting som kan gjøres på mindre enn tre minutter.

Skriv lister, og unn deg gleden av å stryke ut etter hvert som oppgaver blir fullført. Ha ei bok til listene. Det gjør godt å se alt man har utrettet med strek over.

Ha forskjellige dager til faste rutineoppgaver, feks klesvask, bortrydding av reine klær, husvask, reparasjoner og vedlikehold osv. Kanskje ikke helt egnet for oppgaver som oppvask og sånt, men det passer inn i treminuttsregelen.

Prokrastinering er ellers en edel kunst, og jeg vil tro at jeg ikke er den eneste som er tilhenger av den kunsten her på DOL. Men det går faktisk an å gjøre noe med det - og ønsket om å få det til er første skritt på veien. Så! Der har du noe å øve på i påska ;)

Gjest hi hi3333
Skrevet

Et velkjent problem. Lo godt av Birger (Otto Jespersen) på tv2 forrige uke. Han hadde grudd seg i tre uker til å riste dørmatta, men den dagen skulle han gjennomføre det. Den store jobben utførte han ved å denge matten i veggen en gang :-)

Netsen slik føler jeg meg også av og til :-)

Skrevet

Et velkjent problem. Lo godt av Birger (Otto Jespersen) på tv2 forrige uke. Han hadde grudd seg i tre uker til å riste dørmatta, men den dagen skulle han gjennomføre det. Den store jobben utførte han ved å denge matten i veggen en gang :-)

Netsen slik føler jeg meg også av og til :-)

Hmmm.... Ta det hele med godt humør. Litt humor inn i alt dette. Kanskje ingen dårlig ide.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...