Gå til innhold

Må man ha dødsannonse når noen dør?

Anbefalte innlegg

Gjest verinoca
Skrevet

jeg lurer også på om de vil at det skal foregå i stillhet fordi de har angst for at nettopp deres begravelse vil bli nedprioritert foran andre ting. Nå vil de jo ikke selv oppleve begravelsen, men kanskje de skjemmes ved tanken på at kanskje bare fem personer dukker opp, og da er det bedre å safe og la begravelsen foregå i stillhet.

Ja, du sier noe der.

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Axcia

6

• Helmi

4

• Lillemus

3

• morsan

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest verinoca
Skrevet

Ingen er pliktig til å sette dødsannonse i avisen. Det er tross alt en kostnad på ca 4000 kr.

oi, det trodde jeg faktisk ikke kostet noe?

Skrevet

jøss,koster det så mye altså? hva er det som koster? det er jo ikke store plassen en slik annonse tar?

Men vet du om det er mange som dropper det?

og koster en fødsels og bryllupsannonse det samme?

Det er spalteplassen som koster, samt at avisene vet å utnytte folk som har mistet sine (kjære, for det meste ;-)) Langt de fleste sette inn annonse = masse penger i kassen.

Her ser jeg at prisen er satt til knappe 1500 kr for 71 millimeter, så det er mulig at prisen jeg kom over tidligere var for større annonse/annonse i to dager:

http://www.svanholm.no/praksis-ved-dodsfall/priser

En fødsels- og vi-gifter-oss- annonse koster under 200 kr i dag.

Skrevet

oi, det trodde jeg faktisk ikke kostet noe?

Finnes det noe som er gratis? ;-)

Gjest verinoca
Skrevet

Finnes det noe som er gratis? ;-)

Jeg er visst for naiv. kan ikke huske at vi betalte for fødselsannonsene vi hadde i avisa, men vi gjorde kanskje det.

Gjest i dødens tid
Skrevet

Det er spalteplassen som koster, samt at avisene vet å utnytte folk som har mistet sine (kjære, for det meste ;-)) Langt de fleste sette inn annonse = masse penger i kassen.

Her ser jeg at prisen er satt til knappe 1500 kr for 71 millimeter, så det er mulig at prisen jeg kom over tidligere var for større annonse/annonse i to dager:

http://www.svanholm.no/praksis-ved-dodsfall/priser

En fødsels- og vi-gifter-oss- annonse koster under 200 kr i dag.

Kan man be om mindre skrift til annonsen? eller at hele annonsen blir forminsket?

Jeg har også noen ganger sett en fødsels eller dødsannonse flere dager på rad. Er det noe de har betalt for? Kan de også bestemme hvor på siden annonsen skal stå hvis de vil at flest mulig skal se den?

Gjest høstløv
Skrevet

jøss,koster det så mye altså? hva er det som koster? det er jo ikke store plassen en slik annonse tar?

Men vet du om det er mange som dropper det?

og koster en fødsels og bryllupsannonse det samme?

I en lokalavis på Vestlandet kostet en dødsannonse på 110 mm kr. 1.200,-. Den sto i 1 dag.

Gjest Synes jeg i denne saken
Skrevet

Min egen dødsannonse så vil jeg at de skal skrive: etter avdødes ønske så blir det en stor fest! Vær velkommen til gravøl

hvorfor kan ikke en begravelse være en fest? En hyllest til et liv som har tatt slutt

Det er det opprinnelig vet du :)

Når mennesker tror på himmelrike så feirer de døden med en begynnelse i himmelrike. Det er en fest for da endelig kommer den avdøde til der vi alle egentlig skal være

Se før i tiden så var en begravelse mye mer festartet enn den er i dag :)

Skrevet

XX født 0000 er død. Nesten ny sofa og tv til salgs.

:-)

Gjest i dødens tid
Skrevet

Jeg er visst for naiv. kan ikke huske at vi betalte for fødselsannonsene vi hadde i avisa, men vi gjorde kanskje det.

Kanskje dere ikke betalte direkte for det, men at de la på prisen på det andre? Eller at det var inkludert i "pakken"

Skrevet

Kan man be om mindre skrift til annonsen? eller at hele annonsen blir forminsket?

Jeg har også noen ganger sett en fødsels eller dødsannonse flere dager på rad. Er det noe de har betalt for? Kan de også bestemme hvor på siden annonsen skal stå hvis de vil at flest mulig skal se den?

I adressa koster det rundt 3000,-.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.7038734

Skrevet

Innbakt i begravelsesbyråets pris?

Skrevet

Jeg synes det med å skrive vår far, bestefar... og hvil i fred hørtes ok ut. Det er også helt ok å sette inn annonsen etter begravelsen.

Skrevet

XX født 0000 er død. Nesten ny sofa og tv til salgs.

:-)

Huff, det er nok ikke lenge til at folk kombinerer hva som helst i annonser ;-)

Skrevet

Innbakt i begravelsesbyråets pris?

_Litt_ makabert svar på verinocas kommentar...;-)

Skrevet

_Litt_ makabert svar på verinocas kommentar...;-)

Å herreguuud. Dårlig valg av ord :-( Unnskyld om noen føler seg støtt!

typisk meg...

Skrevet

Jeg antar at de har standard størrelse på fontene, men dere kan jo spare plass ved å kutte ut kors eller annet symbol, samt kutte ned teksten, f eks:

Ola Nordmann

født x - død y

Begravelsen har foregått i stillhet

Familien

Skrevet

typisk meg...

Du leste bare ikke godt nok - fort gjort og en feil de aller fleste av oss her inne har begått! :-)

Gjest gravferdskonsulent
Skrevet

Det finnes ingen regel som sier at man MÅ sette inn en dødsannonse. De fleste ønsker det og gjør det, men det er opp til hver enkelt.

Jeg har jobbet i begravelsesbyrå i mange år, og vært borti tilfeller der det ble satt inn to ulike annonser (f.eks. en for biologisk familie og en for samboer/kjæreste) og også tilfeller der dødsfallet ikke ble annonsert i det hele tatt.

Begravelser kan foregå i stillhet i ulik grad. Man kan faktisk velge å legge avdøde i kiste som gravlegges uten noen form for seremoni, om man skulle ønske det.

Gjest verinoca
Skrevet

typisk meg...

Burde forsåvidt stått "kan ikke huske at vi betalte for fødselsannonsene _heller_".. og jeg tenkte at slike fødsel- og dødsannonser er to sider av samme sak, og gratis.. ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...