Gå til innhold

Skatten :-(

Anbefalte innlegg

Gjest høstløv
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1269771137' post='4330229]

Du, kan jeg spørre deg om noe med skatten?

For jeg mener du sa at du likte dette, og det gjør ikke jeg, he he. Jeg fikk ung ufør etterbetaling, og beskjed om at det skulle fordeles utover flere år skattemessig. Har fått brev fra nav med hvilke summer som gjelder for hvert år. Eks: 2004 -20 tusen, 2005 -23 tusen.

For jeg bad NAV om å trekke mer skatt, men der stod dem på sitt at dette skulle deles utover flere år og dermed ble ikke skatten så høy.

På selvangivelsen er alt sett opp på en inntekt, og jeg fant ikke noe som tilsa at de hadde regnet det ut over flere år. Dermed ble jo inntekten min dette året ganske høy, og stor restskatt.

Blir det reelt når jeg har hatt lav inntekt disse årene etterbetalingen gjaldt?

Vet du hvor jeg kan finne info om reglene? For jeg fikk jo et en stor skatteprosent jeg i 2009.

Klarte jeg å forklare hva jeg mener? Jeg kan så lite om dette her. Skal få hjelp til å fylle selvangivelsen ut, men skulle gjerne ha funnet det jeg kan av skatteregler rundt dette først.

Restskatt blir det uansett, og det har jeg satt vekk penger til, men den ble jo svært høy nå når jeg plutselig stod med mye mer i inntekt.

Du kan kreve omberegning av skatten for de årene, du har fått etterbetaling for.

Gjest høstløv
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1269771137' post='4330229]

Du, kan jeg spørre deg om noe med skatten?

For jeg mener du sa at du likte dette, og det gjør ikke jeg, he he. Jeg fikk ung ufør etterbetaling, og beskjed om at det skulle fordeles utover flere år skattemessig. Har fått brev fra nav med hvilke summer som gjelder for hvert år. Eks: 2004 -20 tusen, 2005 -23 tusen.

For jeg bad NAV om å trekke mer skatt, men der stod dem på sitt at dette skulle deles utover flere år og dermed ble ikke skatten så høy.

På selvangivelsen er alt sett opp på en inntekt, og jeg fant ikke noe som tilsa at de hadde regnet det ut over flere år. Dermed ble jo inntekten min dette året ganske høy, og stor restskatt.

Blir det reelt når jeg har hatt lav inntekt disse årene etterbetalingen gjaldt?

Vet du hvor jeg kan finne info om reglene? For jeg fikk jo et en stor skatteprosent jeg i 2009.

Klarte jeg å forklare hva jeg mener? Jeg kan så lite om dette her. Skal få hjelp til å fylle selvangivelsen ut, men skulle gjerne ha funnet det jeg kan av skatteregler rundt dette først.

Restskatt blir det uansett, og det har jeg satt vekk penger til, men den ble jo svært høy nå når jeg plutselig stod med mye mer i inntekt.

http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek/Publikasjoner/Handboker/Lignings-ABC/Kapitler/E/?mainchapter=107232&chapter=107251#x107234

'' 2 Etterbetaling av offentlige eller private pensjoner og trygdeytelser

Til toppen 2.1 Generelt

Skatt og trygdeavgift på etterbetalte offentlige eller private pensjoner og på trygdeytelser utbetalt gjennom NAV i henhold til lov, herunder tidsbegrenset uførestønad, sykepenger, rehabiliteringspenger, attføringspenger og dagpenger under arbeidsledighet, skal ved ligningen for utbetalingsåret beregnes til det beløp som skatten og trygdeavgiften ville ha utgjort om beløpene var blitt skattlagt i opptjeningsårene, jf. FSFIN § 14-3-1. Dette gjelder likevel bare når skattyteren har skattemessig fordel av det alle årene sett under ett.''

Husk at du skal ha fullt særfradrag for de årene etterbetalingen gjelder for.

Du endrer tallene i selvangivelsen for 2009 og skriver i merknadsfeltet at x kroner gjelder etterbetaling for årene xxx-yyy, vedlagt kopi av brev til Ligningskontoret.

Samtidig sender du brev til ligningskontoret, hvor du krever omberegning av skatten for de årene som du har fått etterbetaling for. Helst spesifiser så grundig som mulig.

Mary Poppins
Skrevet
  morsan skrev (På 28.3.2010 den 10.32):

Vi ga til noen 'nye', og fikk da brev med sp om å oppgi personnummer slik at fradraget kunne oppgis til skattemyndighetene. Så det går fint an å få 'engangsgaver' på den forhåndsutfylte selvangivelsen også.

Og dersom du IKKE oppgir personnummer til disse organisasjonene, kan du likevel føre opp fradraget i selvangivelsen, men da må du legge ved dokumentasjon.

(og uansett gjelder 500-kronersgrensa som høstløv skrev om)

Jeg fikk et brev fra PLAN for litt siden om akkurat dette, og jeg ble bedt om å oppgi personnummer, signere og sende brevet tilbake innen en viss frist. Desverre var jeg ute og reiste på det tidspunktet så jeg fikk aldri sendt brevet tilbake innen fristen.

Kan jeg fortsatt få noe fradrag for dette eller har toget gått nå? Jeg har dokumentasjon på at jeg har betalt ca 4000kr til PLAN i 2009 men det hjelper kanskje ikke?

Gjest høstløv
Skrevet
  Mary Poppins skrev (På 28.3.2010 den 12.47):

Jeg fikk et brev fra PLAN for litt siden om akkurat dette, og jeg ble bedt om å oppgi personnummer, signere og sende brevet tilbake innen en viss frist. Desverre var jeg ute og reiste på det tidspunktet så jeg fikk aldri sendt brevet tilbake innen fristen.

Kan jeg fortsatt få noe fradrag for dette eller har toget gått nå? Jeg har dokumentasjon på at jeg har betalt ca 4000kr til PLAN i 2009 men det hjelper kanskje ikke?

Du kan jo prøve å sette det opp som fradrag på selvangivelsen under post 3.3.7 og sende med dokumentasjon.

Dokumentasjon kan du skanne inn og vedlegge som fil, hvis du sender inn selvangivelsen via altinn.no altså via Internett.

Gjest Shira :o)
Skrevet
  høstløv skrev (På 28.3.2010 den 12.46):

http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek/Publikasjoner/Handboker/Lignings-ABC/Kapitler/E/?mainchapter=107232&chapter=107251#x107234

'' 2 Etterbetaling av offentlige eller private pensjoner og trygdeytelser

Til toppen 2.1 Generelt

Skatt og trygdeavgift på etterbetalte offentlige eller private pensjoner og på trygdeytelser utbetalt gjennom NAV i henhold til lov, herunder tidsbegrenset uførestønad, sykepenger, rehabiliteringspenger, attføringspenger og dagpenger under arbeidsledighet, skal ved ligningen for utbetalingsåret beregnes til det beløp som skatten og trygdeavgiften ville ha utgjort om beløpene var blitt skattlagt i opptjeningsårene, jf. FSFIN § 14-3-1. Dette gjelder likevel bare når skattyteren har skattemessig fordel av det alle årene sett under ett.''

Husk at du skal ha fullt særfradrag for de årene etterbetalingen gjelder for.

Du endrer tallene i selvangivelsen for 2009 og skriver i merknadsfeltet at x kroner gjelder etterbetaling for årene xxx-yyy, vedlagt kopi av brev til Ligningskontoret.

Samtidig sender du brev til ligningskontoret, hvor du krever omberegning av skatten for de årene som du har fått etterbetaling for. Helst spesifiser så grundig som mulig.

Tusen takk!

Jeg må innrømme at jeg fikk lettere panikk da jeg så restskatten min. Den tilsvarer flere måneders inntekt for meg. Så oppdaget jeg jo at det ikke var omberegnet slik det skulle, men jeg kan så lite om akkurat dette. Så tusen takk igjen. :o)

Mrs. Wallace
Skrevet
  prust skrev (På 27.3.2010 den 23.47):

Så da er det en fordel for min personlige økonomi at jeg holder meg til noen få faste organisasjoner som jeg gir mer jevnte til (og da oppgir personnummer til), enn at jeg gir gaver tilfeldig her og der...?

''Så da er det en fordel for min personlige økonomi at jeg holder meg til noen få faste organisasjoner som jeg gir mer jevnt til ''

Ja, jeg har et par-tre organisasjoner jeg gir fast til, og de får jeg "årsoppgave" fra, for føring i selvangivelse. Det er ikke derfor jeg har valgt det sånn, altså, men når det først er blitt sånn, er det jo ryddig. Og så gir jeg litt her og der til andre, men det er altså "uregistrert".

Skrevet

De par gangene vi har fått en liten bonus, har arbeidsgiver trukket skatt av det som de gjør på vanlig lønn. Men de bruker den % vi har på ekstrainntekter, og den pleier være for lav hos meg.

Jeg får som regel en restskatt omtrent som deg; trekker jeg noen tusen ekstra i siste del av året, får jeg bare en liten restskatt.

Jeg blir %-trukket av overtid, mens det ville ha blitt høyere trekk om de hadde brukt tabell. Noen mener tabelltrekk er korrekt, men min arbeidsgiver gikk over til %-trekk for lenge siden.

Skrevet
  Mary Poppins skrev (På 28.3.2010 den 12.47):

Det er ikke for sent:-) Fristen var bare for å få det trykket på den forhåndsutfylte selvangivelsen, hvilket jo også innebærer at det ikke er nødvendig å legge ved dokumentasjon. Det er fortsatt lov å foreta manuelle korrigeringer/tilleggsoppføringer på selvangiveøsen, men da må du legge ved dokumentasjon.

Mary Poppins
Skrevet
  morsan skrev (På 28.3.2010 den 15.04):

Det er ikke for sent:-) Fristen var bare for å få det trykket på den forhåndsutfylte selvangivelsen, hvilket jo også innebærer at det ikke er nødvendig å legge ved dokumentasjon. Det er fortsatt lov å foreta manuelle korrigeringer/tilleggsoppføringer på selvangiveøsen, men da må du legge ved dokumentasjon.

Å så flott da!! Hva man ikke lærer på dol :-)

Mary Poppins
Skrevet
  høstløv skrev (På 28.3.2010 den 12.55):

Du kan jo prøve å sette det opp som fradrag på selvangivelsen under post 3.3.7 og sende med dokumentasjon.

Dokumentasjon kan du skanne inn og vedlegge som fil, hvis du sender inn selvangivelsen via altinn.no altså via Internett.

Takk for svar :)

Gjest prust
Skrevet
  EvyM skrev (På 28.3.2010 den 11.20):

Der har du nok svaret - at det ble mindre renter i fjor enn forventet... Det er fradragene som har betydning for skattekortet, ikke inntekten (stort sett da).

Ang bonusen så ble det vel trukket skatt av den også så den skal ikke ha stort å si.

Det var dessverre ikke lavere rente på lånet som gav utslaget, fordi lånet står oppført på mannen min og ikke på meg.

Det var nok i sin helhet den bonusen som gjorde det, selv om det, som du sa, ble trukket skatt av den. Jeg kommer ikke opp i toppskatt.

Men når jeg kommer på jobb igjen etter påske, skal jeg sjekke hvordan skattekortet for 2009 så ut - om det er jeg som ikke har fått meldt inn 100% stilling og litt lønnsøkning... Men jeg er 98% sikker på at jeg fikk nytt skattekort i fjor, og da burde jeg jo ha fått med korrekte opplysninger...

Nå har jeg vært dritsur i går og i dag - så nå får det være nok. Vi klarer oss gjennom denne skattesmellen (mannen min fikk nesten tilsvarende), men det er klart det svir når en tror at en betaler korrekt i skatt, og ikke legger av ekstra for å betale restskatt :-((((

Gjest kinelle
Skrevet
  prust skrev (På 28.3.2010 den 22.12):

Det var dessverre ikke lavere rente på lånet som gav utslaget, fordi lånet står oppført på mannen min og ikke på meg.

Det var nok i sin helhet den bonusen som gjorde det, selv om det, som du sa, ble trukket skatt av den. Jeg kommer ikke opp i toppskatt.

Men når jeg kommer på jobb igjen etter påske, skal jeg sjekke hvordan skattekortet for 2009 så ut - om det er jeg som ikke har fått meldt inn 100% stilling og litt lønnsøkning... Men jeg er 98% sikker på at jeg fikk nytt skattekort i fjor, og da burde jeg jo ha fått med korrekte opplysninger...

Nå har jeg vært dritsur i går og i dag - så nå får det være nok. Vi klarer oss gjennom denne skattesmellen (mannen min fikk nesten tilsvarende), men det er klart det svir når en tror at en betaler korrekt i skatt, og ikke legger av ekstra for å betale restskatt :-((((

Utrolig surt med så stor baksmell. Surt med restskatt generelt.

Du vet sikkert dette, men jeg vil bare si ifra i tilfelle. Du kan be arbeidsgiver trekke mer skatt enn det som står på skattekortet.

Jeg visste ikke dette, fikk tilsendt et skattekort for noen år siden med altfor lav prosent, sa ifra, fikk tilsendt nytt - med samme prosent... Etter flere måneder fikk jeg riktig skattekort tilsendt - det medførte mye restskatt påfølgende år. Hadde jeg visst at jeg ikke måtte vente med skattekortet for øke skatteprosenten hadde jeg unngått den baksmellen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...