Gå til innhold

Får man ikke lønn ved ferie på avklaringspenger?

Anbefalte innlegg

Gjest ingen ferie
Skrevet

Får jeg ingen lønn hvis jeg tar ferie npr jeg går på avklaringspenger? Det er jo helt horibelt, vi som er syke, vi skal ikke kunne ta ferie vi da eller??

jeg kunne godt tenkt meg noen uker hos besteforeldre i nord norge i sommer, men da får jeg ikke penger?? Da kan jeg jo iikke det, da må jeg sitte hjemme i hele sommer da... Fy søren, det syns jeg var dårlig gjort...

Gjest harikkenickfortiden
Skrevet

Ingen har lønn ved ferie. Jeg skjønner din frustrasjon. men hvis du ikke er i et tiltak om sommeren, og ingen behandling du skal til, så kan du reise bort. skal du til utland, så må du søke nav om lov. det som er cluet, er at du ikke må krysse på at du har hatt ferie på meldekortet. DA får du ingen penger, men hvis du alltid krysser nei om du har hatt ferie, så får du penger. skjønner?

Gjest skrukklemark
Skrevet

''Det er jo helt horibelt, vi som er syke, vi skal ikke kunne ta ferie vi da eller??''

Nei, selvfølgelig skal man ikke kunne ta ferie når man er syk.

Gjest ingen ferie
Skrevet

Ingen har lønn ved ferie. Jeg skjønner din frustrasjon. men hvis du ikke er i et tiltak om sommeren, og ingen behandling du skal til, så kan du reise bort. skal du til utland, så må du søke nav om lov. det som er cluet, er at du ikke må krysse på at du har hatt ferie på meldekortet. DA får du ingen penger, men hvis du alltid krysser nei om du har hatt ferie, så får du penger. skjønner?

ok, jeg skjønner... da tror jeg nesten at jeg krysser av at jeg ikke har hatt ferie... hadde gjort meg så godt og reise litt bort, og det er jo i Norge! Håper ikke de er dustesen og setter opp en plan til meg midt i ferietiden nå da, de på NAV...

Skrevet

ok, jeg skjønner... da tror jeg nesten at jeg krysser av at jeg ikke har hatt ferie... hadde gjort meg så godt og reise litt bort, og det er jo i Norge! Håper ikke de er dustesen og setter opp en plan til meg midt i ferietiden nå da, de på NAV...

Herregud er det mulig?

Du blir no vel glad av å få deg noe å gjør?????????

Det burde du vel fått leeeenge før sommeren da.

Provoserende innlegg.

Skrevet

Herregud er det mulig?

Du blir no vel glad av å få deg noe å gjør?????????

Det burde du vel fått leeeenge før sommeren da.

Provoserende innlegg.

Nei, det er ikke provoserende. Har selv vært under attføring, og da fikk jeg beskjed av nav om å ikke krysse av at jeg hadde hatt ferie, selv om jeg hadde vært på ferie. det er fordi da stopper utbetaling. og når nav oppfordrer til det, så kan det ikke være galt.

Gjest kinelle
Skrevet

''Ingen har lønn ved ferie.''

Blir det helt riktig? Vanlige arbeidstagere får jo feriepenger noe man ikke får på trygd.

Dersom det medfører riktighet at personer på AAP ikke får penger dersom de tar ferie synes jeg dette både er rart og galt. Man trenger da ferie selv om man er på trygd.

Skrevet

''Det er jo helt horibelt, vi som er syke, vi skal ikke kunne ta ferie vi da eller??''

Nei, selvfølgelig skal man ikke kunne ta ferie når man er syk.

Hvorfor ikke?

Skrevet

''Ingen har lønn ved ferie.''

Blir det helt riktig? Vanlige arbeidstagere får jo feriepenger noe man ikke får på trygd.

Dersom det medfører riktighet at personer på AAP ikke får penger dersom de tar ferie synes jeg dette både er rart og galt. Man trenger da ferie selv om man er på trygd.

Ja. de som jobber får feriepenger, ikke lønn. feriepenger er penger som er opparbeidet ved forrige års jobb.

ved trygd opparbeides ikke feriepenger. derfor får en lik trygd hver måned. derfor må en aldri krysse av på meldekort at en har hatt ferie. har selv fått beskjed om dette av saksbehandler på nav.

Gjest lyyyva
Skrevet

bare kryss av meldekortet som du pleier, så lenge du ikke har et tiltak du skal møte opp på, er det ikke noe problem å dra på ferie.

har selv vært på masse sydenturer osv og fylt ut meldekortet som normalt.

jeg hadde attføring og skolen hadde sommerferie, så jeg har ikke gjort noe galt :)

Gjest kinelle
Skrevet

Ja. de som jobber får feriepenger, ikke lønn. feriepenger er penger som er opparbeidet ved forrige års jobb.

ved trygd opparbeides ikke feriepenger. derfor får en lik trygd hver måned. derfor må en aldri krysse av på meldekort at en har hatt ferie. har selv fått beskjed om dette av saksbehandler på nav.

''derfor må en aldri krysse av på meldekort at en har hatt ferie. har selv fått beskjed om dette av saksbehandler på nav.''

Men da lyver man jo. Og kan bli tatt for juks. Man underskriver jo tross alt på at man har gitt korrekte opplysninger. At nav oppfordrer til å ikke melde fra synes jeg er rart. Og hva skjer dersom man blir tatt? Vil da saksbehandleren stå frem å si at h#n oppfordret til ikke å si ifra om ferie?

I stedet for å oppfordre til juks så bør de endre ordningen slik at de på AAP også kan få penger i ferien. Om man er en ærlig sjel får man aldri dratt på ferie. Man opparbeider seg ikke noe feriepengegrunnlag på trygd. Kanskje det er det man burde gjort..

Skrevet

''derfor må en aldri krysse av på meldekort at en har hatt ferie. har selv fått beskjed om dette av saksbehandler på nav.''

Men da lyver man jo. Og kan bli tatt for juks. Man underskriver jo tross alt på at man har gitt korrekte opplysninger. At nav oppfordrer til å ikke melde fra synes jeg er rart. Og hva skjer dersom man blir tatt? Vil da saksbehandleren stå frem å si at h#n oppfordret til ikke å si ifra om ferie?

I stedet for å oppfordre til juks så bør de endre ordningen slik at de på AAP også kan få penger i ferien. Om man er en ærlig sjel får man aldri dratt på ferie. Man opparbeider seg ikke noe feriepengegrunnlag på trygd. Kanskje det er det man burde gjort..

Jeg er enig med deg at de burde forandre det med ferie og avkryssing. Men nå har jeg vært igjennom hele navsystemet, og det er faktisk sant. jeg fikk beskjed om å aldri krysse på at jeg hadde vært på ferie. en venninne av meg visste ikke det, og endte opp med utbetaling på 700 kr på en måned en sommer. ikke nyttet det å klage heller.

det som også blir lyving på de meldekortene, er at vi som har gått fra tidsbegrenset uføre, og har overgangsregler i aap, vi må LYVE og si at vi er arbeidssøkende. Selv om vi absolutt ikke er det. har fått vedtak om tu i tre år, og er da naturligvis ikke arbeidssøkende! Dette har jeg skrevet om på mail til nav, og fått beskjed om at det dessverre ikke er egne meldekort for oss midlertidige uføre, og må derfor lyve. det er helt merkelig, men sant.

Gjest gikk på attføring
Skrevet

Jeg er enig med deg at de burde forandre det med ferie og avkryssing. Men nå har jeg vært igjennom hele navsystemet, og det er faktisk sant. jeg fikk beskjed om å aldri krysse på at jeg hadde vært på ferie. en venninne av meg visste ikke det, og endte opp med utbetaling på 700 kr på en måned en sommer. ikke nyttet det å klage heller.

det som også blir lyving på de meldekortene, er at vi som har gått fra tidsbegrenset uføre, og har overgangsregler i aap, vi må LYVE og si at vi er arbeidssøkende. Selv om vi absolutt ikke er det. har fått vedtak om tu i tre år, og er da naturligvis ikke arbeidssøkende! Dette har jeg skrevet om på mail til nav, og fått beskjed om at det dessverre ikke er egne meldekort for oss midlertidige uføre, og må derfor lyve. det er helt merkelig, men sant.

det er da ikke alle på rehabiliteringspenger og attføringspenger som er arbeidssøkende heller.

er ofte ganske tilfeldig hvilket vedtak du hadde, så like greit med aap.

dessuten syns jeg å huske de har forandret på ordlyden litt på meldekortene ang det å være arbeidssøker. mere det at du krysser her for å være registrert hos nav.

gått på attføring i årevis og har aldri søkt en jobb!

Gjest kinelle
Skrevet

Hva skjer dersom man blir avslørt?

Jeg er ikke på AAP, synes bare det er merkelig at man som syk ikke har lov til ferie uten å få trekk i utbetaling. Det er riktig at man i en vanlig jobb ikke får betalt ferie, men feriepengene blir på en måte lønn for ferien. jeg har ihvertfall i alle år brukt feriepengen på ferie. Ligger litt i navnet :0)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...