Gå til innhold

Lovlig å legge gjenstander i kista til avdødd?

Anbefalte innlegg

Gjest Nerda
Skrevet

Litt keitete overskrift, og sikkert et passe teit spørsmål. Jeg lurer på om det er lov eller regler på det punktet. Dette fordi det ble meg fortalt at min beste venninne (rip) fikk et par gjenstander hun hadde vært spesielt glad i lagt oppi kista.

Jeg lurer på om det er lov? Ikke fordi jeg har noe i mot det (heller tvert om). Jeg fikk en kommentar på at det ikke er lov, så derfor stusser jeg på om min venninne hviler med de gjenstandene eller ikke liksom...

Skrevet

Ja det tror jeg er lov innen rimelighetens grenser. Som gammel traver i bikermiljøet vet jeg at en biker får med seg vesten/merker etc når han avspaserer for godt.

Skrevet

En nær venninne tok livet sitt like etter jul. Hun var en fantastisk person men klarte ikke finne håpet til å fortsette. Livet ble uutholdelig for henne. Hun hadde en datter. Datteren la yndlingsdukken sin og tegninger i kisten til mamman sin. Så vidt jeg vet så ble hun gravlagt med dukken og tegningene i kisten.

Gjest togli
Skrevet

Fetteren min fikk iallefall med seg tegninger og en kosebamse fra minstejenta si i kista når han døde for snart tre år siden. Tror det er lov, ja.

Skrevet

Jeg har vært i begravelser der presten har nevnt at avdøde har med seg barnetegninger etc., i kista. Så det er nok lov innen rimelighetens grenser.

Skrevet

Da onkelen min døde, la kusinen min favorittbamsen sin oppi kista, fordi den skulle passe på pappan hennes. Det ble også lagt oppi tegninger som barna hadde laget.

Vet ikke hvordan reglene er for sånt lenger jeg?

Skrevet

Sidespor: Så vidt jeg vet så er mobiltelefonen en sak som mange ønsker å ha med seg når de vandrer.

Gjest Elextra
Skrevet

En nær venninne tok livet sitt like etter jul. Hun var en fantastisk person men klarte ikke finne håpet til å fortsette. Livet ble uutholdelig for henne. Hun hadde en datter. Datteren la yndlingsdukken sin og tegninger i kisten til mamman sin. Så vidt jeg vet så ble hun gravlagt med dukken og tegningene i kisten.

Så tragisk historie, fikk helt tårer i øynene over datteren :/

Skrevet

Så tragisk historie, fikk helt tårer i øynene over datteren :/

Det var en trist og grusom begravelse. Pappan er heldigvis veldig flink med henne og snakker om mamma. Alle vi rundt er veldig bevisste på at hun ikke skal bli et ikke-tema for datteren. Hun snakker uoppfordret om mamman sin. Hun og jeg laget snøengler for noen uker siden - da spurte hun "er mamma en engel nå?" Kjente halsen tykne og gråten sprenge på, men klarte å ta meg inn. Det ble en prat om engler og at mamma er borte. Hun begynner å forstå at det er for alltid stakkar.

Gjest Nerda
Skrevet

Ja det tror jeg er lov innen rimelighetens grenser. Som gammel traver i bikermiljøet vet jeg at en biker får med seg vesten/merker etc når han avspaserer for godt.

Takker for mange svar! Reglene nå er nok ikke forskjellige fra hvordan de var i 2005. Da vet jeg at min kjæreste venninne hviler med et par gjenstander som var viktige og sentrale i livet hennes.

Vondt å lese den historien om selvmord. Det er veldig sterkt, noe jeg ikke kan sette meg inn i hvordan det oppleves. Venninna mi døde brått og uventa over natta, men det var naturlig. Så jeg vet hvor jævlig det er å miste noen som står en veldig nær, men om hun hadde begått selvmord... Det vet jeg ville vært dobbelt så hardt å takle. Det er godt at datteren får leve på sin mors minne. Tror sånt er kjempeviktig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...