Gå til innhold

hvorfor finner ingen ut av meg??

Anbefalte innlegg

Gjest granat
Skrevet

jeg er ei jente på 27 år og har i lengre tid lurt på om jeg kan ha add.

for å nevne noe:

fra jeg var lita var jeg veldig ukonsentrert, urolig, kjedet meg lett,blir fort lei,utålmodig,misforstod lett,klarte ikke konsentrere meg om skolen,kunne ikke rekkefølgen av månedene eller alfabetet før jeg begynte på ungdomskolen, hadde problemer med å lære klokka,faller ut av samtaler,problemer med å finne rette ord når jeg har samtaler, har slitt med selvskading, tvangshandlinger/tvangstanker,alkoholproblemer.

selv når jeg skal høre på når noen forteller om noe jeg virkelig interesserer meg for, så får jeg ikke med meg ting.

på ungdomsskolen var jeg stille og isolerte meg.

som spedbarn gråt jeg i ett sett, lærte meg aldri å krabbe, hoppet i stedet rundt visstnok.

jeg har vært hos forskjellige spesialister, han ene kom frem til at jeg hadde en personlighetsforstyrrelse( på mellommennesklig nivå eller noe)

har også vært hos nevropsykolog, som ikke mente jeg hadde add, men han skjønte seg fortsatt ikke på meg. fikk kun høre at det og det var merkelig. testene viste at jeg hadde stor logisk sans og skulle være flink med tall(aldri vært, gått i spesialklasse i matte)

testene viste også at jeg skulle ha dårlig motorikk, stemmer heller ikke, jeg har stor kroppsbeherskelse.

var ett par av testene jeg ikke fikk til også.

har vært igjennom flere andre tester også, men de viser at jeg spriker veldig i alle retninger, og ingen forstår noe som helst.

jeg tar nå høyere utdannelse, og sliter utrolig, sitter i mange timer hver dag uten å skjønne essensen av hva jeg leser, så jeg prøver å lære ting utenat.

jeg føler også at jeg ikke har noe bånd til mennesker(vanskelig å forklare) og at jeg av og til er andre personer, har andres minner, at jeg er død og føler meg alltid tom og ensom(selv om jeg er sammen med andre mennesker)

jeg har også et voldsomt temperament.

noen som kjenner seg igjen, eller som har tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette kan være typisk for noen ,det du har gått igjennom. I hvertsfall for meg, som lenge fikk diagnosen, blandet personlighetsforstyrrelse, men den forsvant når de fant ut at jeg hadde Asperger syndrom.

Skrevet

Du nevner også logisk sans, og det forsterker litt mer det inntrykket jeg kan ha av deg. Jeg var gjennom alle det tester som var tilgjengelig i fjor, i forbindelse med min utredelse som vatre i to og en halv mnd.

ADD og ADHD kan også forveksles med Asperger syndrom ( AS ) men ADHD kan hjelpe med medisiner men ikke AS, hvis det ikke medfølger en depressiv tilstand. Da kan det hjelpe litt med en liten dose AD medisin for akkurat det da.

Gjest peanøtt
Skrevet

Dette kan være typisk for noen ,det du har gått igjennom. I hvertsfall for meg, som lenge fikk diagnosen, blandet personlighetsforstyrrelse, men den forsvant når de fant ut at jeg hadde Asperger syndrom.

Jeg kan ikke skjønne at det er så vanskelig å skille add/adhd/personlighetsforstyrrelser fra asperger syndrom. Når personer har asperger syndrom er det som regel det første som slår utenforstående, uansett i hvor sterk grad det kommer til uttrykk. At psykologer bruker lang tid til utredning før de tenker på at det kan være asperger er for meg uforståelig (i alle fall hvis det er kompetente behandlere med antenner). Håper NHD kan si noe mer om dette.

Gjest Istapp
Skrevet

Jeg kan ikke skjønne at det er så vanskelig å skille add/adhd/personlighetsforstyrrelser fra asperger syndrom. Når personer har asperger syndrom er det som regel det første som slår utenforstående, uansett i hvor sterk grad det kommer til uttrykk. At psykologer bruker lang tid til utredning før de tenker på at det kan være asperger er for meg uforståelig (i alle fall hvis det er kompetente behandlere med antenner). Håper NHD kan si noe mer om dette.

Lett?

Mitt intrykk er at en for mange diagnoser, før en får den rikitige, og på den tiden har man rukket å bli voksen. Det må være en forferdelig vanskelig jobb! Men kan sikkert være lett om en person har kun en diagnose,og symptomene som passer til. Men ofte har man svært sammensatte problemer/symptomer,da spriker det i alle retninger...men man kan ikke ha alt.

Skrevet

Lett?

Mitt intrykk er at en for mange diagnoser, før en får den rikitige, og på den tiden har man rukket å bli voksen. Det må være en forferdelig vanskelig jobb! Men kan sikkert være lett om en person har kun en diagnose,og symptomene som passer til. Men ofte har man svært sammensatte problemer/symptomer,da spriker det i alle retninger...men man kan ikke ha alt.

Ja det er riktig. Har en bare en diagnose, så er det mye enklere. Men som oftes så er det ikke bare en.

Skrevet

Det er ikke så enkelt, spesielt hvis en er kommet opp i årene. En går seg til som det heter, mer eller mindre etter som. Som barn er det mye enklere å skille dette, men selv da er det ikke alltid like lett.

Skrevet

I 2006, så gikk jeg til flere samtaler igjen hos psykolog, for jeg ville finne ut om det kunne være "bi polar lidelse" eller ADHD som kunne være inn i bildet, men det ble fortsatt "blandet personlighetsforstyrrelse" som ble min diagnose, og som jeg hadde hatt i over 12 år til da. I fjor ba jeg komme inn til en skikkelig utredning, da først fikk jeg diagnosen AS. Enten var hun dårlig oppdatert om Asperger eller var det vanskelig å se ? Jeg viste ingen ting om AS på det tidspunkt.

Gjest granat
Skrevet

Du nevner også logisk sans, og det forsterker litt mer det inntrykket jeg kan ha av deg. Jeg var gjennom alle det tester som var tilgjengelig i fjor, i forbindelse med min utredelse som vatre i to og en halv mnd.

ADD og ADHD kan også forveksles med Asperger syndrom ( AS ) men ADHD kan hjelpe med medisiner men ikke AS, hvis det ikke medfølger en depressiv tilstand. Da kan det hjelpe litt med en liten dose AD medisin for akkurat det da.

så du mener jeg kan ha asbergers?

ei venninne av meg er gift med en som har asbergers og mener jeg ikke har det...

Gjest solfryd
Skrevet

ei venninne av meg er gift med en som har asbergers og mener jeg ikke har det...

Det er flere kombinasjonsmuligheter av symptomer som kan gi diagnosen Asperger syndrom.

En grundig utredning fra folk som har greie på det vil gi deg et svar.

Skrevet

Vet ikke. Har du møtt en Asperger, så har du bare møtt en.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...