Gå til innhold

Medisinsk termonologi, hjelp please!!!!

Anbefalte innlegg

Gjest Spl.studinen :-)
Skrevet

Jeg leser til eksamen og da dukker det det opp diverse uttrykk som faller meg vanskelig for brystet...

Kan noen forklare meg med enklere ord hva: "Tegn på infeksjon i primærfokus", og " Bakteriologiske prøver fra primærfokus" betyr? Sykdommen er blodforgiftning. Dette kommer under symptomer og diagnostikk.

Skrevet

"Tegn på infeksjon i primærfokus" betyr at det er tegn til betennelse der man antar at blodforgiftningen har sitt utgangspunkt. Dette kan for eksempel være i et sår.

"Bakteriologiske prøver fra primærfokus" betyr at man har tatt prøve fra utgangsstedet for infeksjonen/betennelsen som man har send til bakteriologisk dyrkning. Da ønsker man å finne ut hva slags bakterier det er som forårsaker infeksjonen. Dette gjør at man kan finne det antibiotikum som best kan gjøre pasienten frisk.

Håper dette hjalp deg litt.

Hilsen også spl.studine -

Skrevet

"Tegn på infeksjon i primærfokus" betyr at det er tegn til betennelse der man antar at blodforgiftningen har sitt utgangspunkt. Dette kan for eksempel være i et sår.

"Bakteriologiske prøver fra primærfokus" betyr at man har tatt prøve fra utgangsstedet for infeksjonen/betennelsen som man har send til bakteriologisk dyrkning. Da ønsker man å finne ut hva slags bakterier det er som forårsaker infeksjonen. Dette gjør at man kan finne det antibiotikum som best kan gjøre pasienten frisk.

Håper dette hjalp deg litt.

Hilsen også spl.studine -

Gode greier. Tusen takk.

Jeg går 1.året, så det er mye å sette seg inn i ;-) Selv om jeg har jobbet i mange år i gemet er det mye nytt!!

Gjest me et moi
Skrevet

Gode greier. Tusen takk.

Jeg går 1.året, så det er mye å sette seg inn i ;-) Selv om jeg har jobbet i mange år i gemet er det mye nytt!!

pssst .... Det heter terminologi. ;))

Skrevet

pssst .... Det heter terminologi. ;))

Gir meg:))))

Skrevet

Gode greier. Tusen takk.

Det er utrolig mye å sette seg inn i, og det er kjempefint at du ikke bare leser og tror du forstår, men faktisk finner ut hva de forskjellige ordene betyr. Da står du mye bedre rustet videre i studiet, og ikke minst når du er ferdig utdannet :)

Jeg går andre året, og storkoser meg :)

Gratulerer med godt valg av utdannelse og masse lykke til videre :D

Skrevet

Det er utrolig mye å sette seg inn i, og det er kjempefint at du ikke bare leser og tror du forstår, men faktisk finner ut hva de forskjellige ordene betyr. Da står du mye bedre rustet videre i studiet, og ikke minst når du er ferdig utdannet :)

Jeg går andre året, og storkoser meg :)

Gratulerer med godt valg av utdannelse og masse lykke til videre :D

Takk:-) Og det samme til deg!!

Føler meg veldig heldig som i voksen alder får lov og sette meg på skolebenken igjen. Stritt med hus unger og litt jobb ved siden av, men det går. Jeg nyter spennende dager med forelesninger og prosjekter(ikke alle prosjekter er like spennende....)

Noen sier at "...nå har du snart bare 2 år igjen", for meg blir det motsatt, kunne godt vært 4 år til:)))))

Skrevet

Takk:-) Og det samme til deg!!

Føler meg veldig heldig som i voksen alder får lov og sette meg på skolebenken igjen. Stritt med hus unger og litt jobb ved siden av, men det går. Jeg nyter spennende dager med forelesninger og prosjekter(ikke alle prosjekter er like spennende....)

Noen sier at "...nå har du snart bare 2 år igjen", for meg blir det motsatt, kunne godt vært 4 år til:)))))

Så herlig å høre at vi er flere godt voksne som tar det store steget :)

Ja, det er stritt til tider, med hus og barn, men vi klarer det jo :)

Jeg har bevisst valgt å ikke jobbe noe under studiet, siden mannen min pendler og er borte mandag tom torsdag hver uke, og vi har 3 barn. Har blitt så gammel at jeg vet at jeg har begrensninger for hva jeg klarer, uansett hvor mye jeg vil.

Jeg synes også at tiden går utrolig fort. Jeg har planer om å videreutdanne meg, så vi får se hva som skjer etterhvert. Ser absolutt ikke mørkt på å fortsette å studere et par år :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...