Gå til innhold

NHD - Tvangsmedisinering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er kommet i en situasjon der overlegen på posten jeg er innlagt på har fattet vedtak om tvangsmedisinering på grunnlag av depressiv psykose og at jeg nekter å ta medisiner. Jeg har selvfølgelig klaget vedtaket inn for fylkeslegen og håper å få medhold. Hvor stor andel får medhold på klager angående tvangsmedisinering?

Jeg har også fått høre at det er zyprexa de vil gi meg, men finnes den som depot? Og i tilfelle, hvordan er den i forhold til vektøkning?

Takknemlig for svar :)

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Sannsynligheten for å få medhold kan jeg ikke utale meg om. Alvorlig depresjon med psykose er en svært alvorlig sykdom, så du må være forberedt på ikke å få medhold.

Zyprexa finnes som depot. Det er for lite brukt til at jeg kan si noe om faren for vektoppgang. Sannsynligvis litt mindre enn for Zyprexa. Om denne bivirkningen slår inn, er det mulig å velge en annen f. eks Risperdal Consta.

Gjest solfryd
Skrevet

Hm... Trodde ikke en med depressiv psykose klarte å skrive et slikt klart og fornuftig innlegg?

Skrevet

Hm... Trodde ikke en med depressiv psykose klarte å skrive et slikt klart og fornuftig innlegg?

En kan tenke fornuftig å rasjonellt om en er psykotisk også. Det gjorde iallefall jeg innimellom. Men tror ikke jeg hadde hatt konsetrasjon til å logge meg inn og skrevet ting her....

Gjest Asbergers
Skrevet

Vil bare si at Zyprexa er en fin medisin. Ingen bivirkninger som er plagsomme, og hos meg har det fungert meget bra, men da mot angst. Vektøkning? Ja, det må du regne med men er ikke det bedre enn å være syk? Synes det er rart at så mange heller vil være syke enn å ta medisin som du kan legge på deg LITT av.

Du kan også bli trøtt, men det er ikke noe problem når du tar den på kvelden, sove skal du jo uansett.

Så skjønner ikke helt hvorfor du ikke vil ta Zyprexa frivillig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...