Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Dolores77

''Du mener at folk med svart hud ikke kan være nordmenn (?), men blir irritert når noen påpeker at dette er rasisme?''

Nei, det er ikke det jeg mener. Aller først i diskusjonene her mente jeg at mennesker med innvandringsbakgrunn ikke var 100% nordmenn fordi deres utseende ville røpe at de ikke var det.

Så ble jeg enig med noen at det å være "norsk" (i tillegg til å ha norsk statsborgerskap) var et definisjonsspøsrsmål som de med innvandringsbakgrunn/adopterte osv. må få lov til å ta stilling til selv.

Til sist mener jeg at _også_ andre uten innvandringsbakgrunn må få lov til å mene noe om det. Ytrings-og meningsfrihet er for alle.

Så det jag da ikke skjønner er hvorfor de med innvandringsbakgrunn får lov til å si : "Nei, jeg er ikke norsk, jeg er 2./3. generasjons innvandrer fra Iran." eller en Koreansk-adoptert person: "Ja, jeg er norsk i sjela/på innsiden, men det er jo åpenbart for alle at jeg opprinnelig kommer fra Korea."

Mens en som ikke har slik bakgrunn IKKE får lov til å si hva han/hun mener om det samme. Det er diskriminering!

Jeg synes det er helt naturlig å lure på hvor en person "egentlig" kommer fra når h*n ikke ser ut som tradisjonell nordmann.

Tro ikke at det ville gått upåaktet hen i f.eks. Iran om jeg flyttet dit. Folk ville spørre hvor jeg kom fra siden jeg ser annerledes ut enn tradisjonelt iransk.

Og om noen eller mange ikke ville ha sett på meg som "iransk" til tross for mitt iranske statsborgerskep, så hadde jeg ikke blitt fornærmet eller anklget dem for å være rasister av den grunn.

Skjønner?

Og kom nå ikke med noe flisespikkeri om at det ikke går an å få statsborgerskap i Iran for utlendinger eller noe. Jeg tok bare staten Iran som eksempel. Jeg har ikke noe særlig kunnskap om hvordan innvandringsreglene er i Iran. Tviler egentlig på at noen vestlige ønsker å flytte dit pga landets hårreisende politikk.

Så for å oppsummere: Jeg er ikke rasist og kan ikke kalles rasist hvis jeg påpeker at andre åpenbart har sine gener "herfra og derfra" (for det er jo synlig), og ikke da er 100% "nordmann. Statsborerskap er greit ja, det definerer et menneske som nordmann. Men hudfarge og utseende forøvrig kan altså røpe opprinnelse/opphav, noe det selvsagt ikke er noe galt i.

Kanskje kommer jeg dit etterhvert, men foreløpig greier jeg ikke å tenke på min muslimske nabofamilie som "norske". De har et annet utseende enn tradisjonelt norsk, en annen religion, et annet språk, andre klær, osv. Så nei, _for meg_ (jfr. min rett til selv å definere) er ikke de "helnorske"/100% norske selv om de skulle hatt norsk statsborgerskap aldri så mye.

Vær vennlig og respekter det.

Jeg blir nesten redd for å spørre folk hvor de er fra i frykt for å virke rasistisk, men på samme måte som noen har en annen dialekt er det normalt å spørre hvor de kommer fra, det er å vise normal sunn interesse og de fleste blir glade for at folk viser interesse. F.eks. hvis jeg bodde i Etiopia med min lyse hud og ingen spurte hvor jeg kom fra, enda jeg åpenbart ikke så etiopisk ut, så hadde jeg faktisk blitt litt fornærmet, jeg hadde ikke tenkt at de tror jeg er fra Etiopia...

Fortsetter under...

Jeg blir nesten redd for å spørre folk hvor de er fra i frykt for å virke rasistisk, men på samme måte som noen har en annen dialekt er det normalt å spørre hvor de kommer fra, det er å vise normal sunn interesse og de fleste blir glade for at folk viser interesse. F.eks. hvis jeg bodde i Etiopia med min lyse hud og ingen spurte hvor jeg kom fra, enda jeg åpenbart ikke så etiopisk ut, så hadde jeg faktisk blitt litt fornærmet, jeg hadde ikke tenkt at de tror jeg er fra Etiopia...

Joda, men la oss nå si at du er født, oppvokst i Norge, kun snakker norsk (og skole-engelsk), og det mest eksotiske stedet du har vært er Legoland i Danmark.

Men fordi du tilfeldigvis har mørk hud er det 1000 mennesker som skal ha livshistorien din, og som insisterer at du egentlig ikke kan være fra Norge når du har mørk hud. De insisterer hele tiden på at du er forskjellig, siden de spør. Du blir en hudfarge.

Hvis du treffer noen som har hvit hudfarge, hva snakker du med dem om?

Med vennlig hilsen

''F.eks. hvis jeg bodde i Etiopia med min lyse hud og ingen spurte hvor jeg kom fra, enda jeg åpenbart ikke så etiopisk ut, så hadde jeg faktisk blitt litt fornærmet, jeg hadde ikke tenkt at de tror jeg er fra Etiopia...''

Men det behøver jo ikke være slik. Dette er f eks et bilde av en som er født og oppvokst i Kenya:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/46/Roger-Whittaker-live.jpg

Gjest solfryd

Godt sagt! :-)

Gjest Dolores77

Joda, men la oss nå si at du er født, oppvokst i Norge, kun snakker norsk (og skole-engelsk), og det mest eksotiske stedet du har vært er Legoland i Danmark.

Men fordi du tilfeldigvis har mørk hud er det 1000 mennesker som skal ha livshistorien din, og som insisterer at du egentlig ikke kan være fra Norge når du har mørk hud. De insisterer hele tiden på at du er forskjellig, siden de spør. Du blir en hudfarge.

Hvis du treffer noen som har hvit hudfarge, hva snakker du med dem om?

Med vennlig hilsen

Det spørs hva slags dialekt de har :) Er du mørkhudet og snakker gebrokkent, evnt. også lyshudet, men snakker gebrokkent, vil jeg med en gang bli nysgjerrig på hvor du er fra. Kanskje har jeg vært på ferie der? Jeg kjenner en amerikansk dame, hun ser norsk ut, hun har faktisk besteforeldre fra Norge, men er født og oppvokst i amerika og kom til Norge i voksen alder, så jeg ser på henne som amerikansk. Det gjør jo henne litt mer spennende enn andre... ikke sant?

men hvis du snakker veldig godt norsk og har mørk hudfarge antar jeg at du er født og oppvokst her eller evnt adoptert og derfor "norsk", men av ren nysgjerrighet ville jeg lurt på hvor du stammet fra.. for å vise normal interesse. Jeg kjenner flere som er adopterte, de er veldig norsk i sin levemåte osv, hun ene kom til Norge som 3 åring og husker ingenting fra hjemlandet, men er veldig stolt av at hun egentlig er fra det landet. Hun har i voksen alder fått kontakt med sin egentlige mor, moren var veldig fattig og måtte adoptere bort flesteparten av barna sine og var så glad når hun så at barna hennes hadde det bra nå, at hun hadde tatt det rette valget. Samtidig var det kjekt for hun jeg kjenner å se hvor hun hadde røttene sine fra. Selv om hun er norsk så har hun det litt i blodet, temperamentet osv.... Hun føler seg fortsatt norsk, vennene ser på henne som norsk - men med etnisk opphav noe som rett og slett gjør henne mer spennende enn andre kjedelige nordmenn.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...