Gå til innhold

Tråden "Til Sør"


Gjest segunda

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest solfryd

Det blir helt sikkert slettet. Hadde ikke regnet med selv at det skulle utarte seg slik. Det begynte med en irritasjon ovenfor Sør som jeg hadde lyst til å formidle til _ham_. Og det har jeg fått gjort. Ferdig nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Det blir helt sikkert slettet. Hadde ikke regnet med selv at det skulle utarte seg slik. Det begynte med en irritasjon ovenfor Sør som jeg hadde lyst til å formidle til _ham_. Og det har jeg fått gjort. Ferdig nå.

Må du gjøre det på denne måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Har jo ikke noe telefonnummer eller e-post adresse....

Og da er det greit å angripe en person på denne måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Og da er det greit å angripe en person på denne måten?

Nei, det er det nok ikke. Men du er vel ikke den rette til å belære meg om det? Du lirer jo bl.a. ut av deg at jeg har rasistiske holdninger/er rasist! Det kan jeg faktisk ta meget ille opp. Det kan t.o.m i visse fora kalles "ærekrenkelse". Hørt om det?

Så derfor mener jeg du bør klappe igjen saksa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest segunda

Nei, det er det nok ikke. Men du er vel ikke den rette til å belære meg om det? Du lirer jo bl.a. ut av deg at jeg har rasistiske holdninger/er rasist! Det kan jeg faktisk ta meget ille opp. Det kan t.o.m i visse fora kalles "ærekrenkelse". Hørt om det?

Så derfor mener jeg du bør klappe igjen saksa.

Jeg mener at det du skriver viser rasistiske holdninger til mennesker med en annen hudfarge enn jeg har og den jeg antar at du har. Det rettferdiggjør ikke dine angrep på Sør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Nei, det er det nok ikke. Men du er vel ikke den rette til å belære meg om det? Du lirer jo bl.a. ut av deg at jeg har rasistiske holdninger/er rasist! Det kan jeg faktisk ta meget ille opp. Det kan t.o.m i visse fora kalles "ærekrenkelse". Hørt om det?

Så derfor mener jeg du bør klappe igjen saksa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Jeg mener at det du skriver viser rasistiske holdninger til mennesker med en annen hudfarge enn jeg har og den jeg antar at du har. Det rettferdiggjør ikke dine angrep på Sør.

Du må mene hva du vil, jeg blir aldri enig med deg i den saken.

Det jeg _er_ enig i, er at det var stygt av meg å starte en egen tråd om Sør. Håper den blr slettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er det nok ikke. Men du er vel ikke den rette til å belære meg om det? Du lirer jo bl.a. ut av deg at jeg har rasistiske holdninger/er rasist! Det kan jeg faktisk ta meget ille opp. Det kan t.o.m i visse fora kalles "ærekrenkelse". Hørt om det?

Så derfor mener jeg du bør klappe igjen saksa.

Du mener at folk med svart hud ikke kan være nordmenn (?), men blir irritert når noen påpeker at dette er rasisme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Du må mene hva du vil, jeg blir aldri enig med deg i den saken.

Det jeg _er_ enig i, er at det var stygt av meg å starte en egen tråd om Sør. Håper den blr slettet.

Det faller i samme kategori som å se ned på andre mennesker med en annen hudfarge og/eller opprinnelse enn deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Du mener at folk med svart hud ikke kan være nordmenn (?), men blir irritert når noen påpeker at dette er rasisme?

''Du mener at folk med svart hud ikke kan være nordmenn (?), men blir irritert når noen påpeker at dette er rasisme?''

Nei, det er ikke det jeg mener. Aller først i diskusjonene her mente jeg at mennesker med innvandringsbakgrunn ikke var 100% nordmenn fordi deres utseende ville røpe at de ikke var det.

Så ble jeg enig med noen at det å være "norsk" (i tillegg til å ha norsk statsborgerskap) var et definisjonsspøsrsmål som de med innvandringsbakgrunn/adopterte osv. må få lov til å ta stilling til selv.

Til sist mener jeg at _også_ andre uten innvandringsbakgrunn må få lov til å mene noe om det. Ytrings-og meningsfrihet er for alle.

Så det jag da ikke skjønner er hvorfor de med innvandringsbakgrunn får lov til å si : "Nei, jeg er ikke norsk, jeg er 2./3. generasjons innvandrer fra Iran." eller en Koreansk-adoptert person: "Ja, jeg er norsk i sjela/på innsiden, men det er jo åpenbart for alle at jeg opprinnelig kommer fra Korea."

Mens en som ikke har slik bakgrunn IKKE får lov til å si hva han/hun mener om det samme. Det er diskriminering!

Jeg synes det er helt naturlig å lure på hvor en person "egentlig" kommer fra når h*n ikke ser ut som tradisjonell nordmann.

Tro ikke at det ville gått upåaktet hen i f.eks. Iran om jeg flyttet dit. Folk ville spørre hvor jeg kom fra siden jeg ser annerledes ut enn tradisjonelt iransk.

Og om noen eller mange ikke ville ha sett på meg som "iransk" til tross for mitt iranske statsborgerskep, så hadde jeg ikke blitt fornærmet eller anklget dem for å være rasister av den grunn.

Skjønner?

Og kom nå ikke med noe flisespikkeri om at det ikke går an å få statsborgerskap i Iran for utlendinger eller noe. Jeg tok bare staten Iran som eksempel. Jeg har ikke noe særlig kunnskap om hvordan innvandringsreglene er i Iran. Tviler egentlig på at noen vestlige ønsker å flytte dit pga landets hårreisende politikk.

Så for å oppsummere: Jeg er ikke rasist og kan ikke kalles rasist hvis jeg påpeker at andre åpenbart har sine gener "herfra og derfra" (for det er jo synlig), og ikke da er 100% "nordmann. Statsborerskap er greit ja, det definerer et menneske som nordmann. Men hudfarge og utseende forøvrig kan altså røpe opprinnelse/opphav, noe det selvsagt ikke er noe galt i.

Kanskje kommer jeg dit etterhvert, men foreløpig greier jeg ikke å tenke på min muslimske nabofamilie som "norske". De har et annet utseende enn tradisjonelt norsk, en annen religion, et annet språk, andre klær, osv. Så nei, _for meg_ (jfr. min rett til selv å definere) er ikke de "helnorske"/100% norske selv om de skulle hatt norsk statsborgerskap aldri så mye.

Vær vennlig og respekter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Det faller i samme kategori som å se ned på andre mennesker med en annen hudfarge og/eller opprinnelse enn deg selv.

''Det faller i samme kategori som å se ned på andre mennesker med en annen hudfarge og/eller opprinnelse enn deg selv.''

Vet ikke om du har rett i det. Da må isåfall dine meninger om at jeg ikke får lov til å ytre meg i en slik sak også havne der. Du har ingen rett til å kreve munnkurv på noen. Iallefall ikke når det ikke er rasistiske utsagn.

Du mener jeg er rasist. Jeg mener (og vet) at jeg ikke er det. Har du eller jeg mest rett til å bli forbannet og slenge dritt slik du og andre gjør ovenfor dem som mener noe annet enn dere selv?

Jeg mener at ingen av oss bør ha akkurat den "retten".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest segunda

''Det faller i samme kategori som å se ned på andre mennesker med en annen hudfarge og/eller opprinnelse enn deg selv.''

Vet ikke om du har rett i det. Da må isåfall dine meninger om at jeg ikke får lov til å ytre meg i en slik sak også havne der. Du har ingen rett til å kreve munnkurv på noen. Iallefall ikke når det ikke er rasistiske utsagn.

Du mener jeg er rasist. Jeg mener (og vet) at jeg ikke er det. Har du eller jeg mest rett til å bli forbannet og slenge dritt slik du og andre gjør ovenfor dem som mener noe annet enn dere selv?

Jeg mener at ingen av oss bør ha akkurat den "retten".

De meningene du ytrer faller i samme kategori som å starte tråden om Sør. Dvs. at det er stygt. Du innrømmer det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Det faller i samme kategori som å se ned på andre mennesker med en annen hudfarge og/eller opprinnelse enn deg selv.

''Det faller i samme kategori som å se ned på andre mennesker med en annen hudfarge og/eller opprinnelse enn deg selv.''

Dessuten ser jeg overhodet ikke ned på andre kun fordi de har en annen hudfarge/opprinnelse enn meg selv.

Du ser jo tydeligvis ned på andre som har en annen mening enn deg selv. Da synes jeg du også tilhører den kategorien. Mener du at jeg skal opp i den boksen, så skal jammen du også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Det faller i samme kategori som å se ned på andre mennesker med en annen hudfarge og/eller opprinnelse enn deg selv.''

Dessuten ser jeg overhodet ikke ned på andre kun fordi de har en annen hudfarge/opprinnelse enn meg selv.

Du ser jo tydeligvis ned på andre som har en annen mening enn deg selv. Da synes jeg du også tilhører den kategorien. Mener du at jeg skal opp i den boksen, så skal jammen du også.

Du ser ikke ned på dem, men synes bare ikke at de er gode nok til å være norske. Er det hva du mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Du ser ikke ned på dem, men synes bare ikke at de er gode nok til å være norske. Er det hva du mener?

Jeg har mange ganger nå forsøkt å forklare hva jeg mener.

Men nå gidder jeg ikke mer. Sorry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Jeg har mange ganger nå forsøkt å forklare hva jeg mener.

Men nå gidder jeg ikke mer. Sorry.

Det er helt greit. Jeg har for lengst forstått at du hevder deg over andre mennsker på det ene og det andre viset. For min del gjør det ingenting, men på grunn av mine venner av andre raser opprører det meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Det er helt greit. Jeg har for lengst forstått at du hevder deg over andre mennsker på det ene og det andre viset. For min del gjør det ingenting, men på grunn av mine venner av andre raser opprører det meg.

''Det er helt greit. Jeg har for lengst forstått at du hevder deg over andre mennsker på det ene og det andre viset. For min del gjør det ingenting, men på grunn av mine venner av andre raser opprører det meg.''

???

Det er jo nettopp det inntrykket jeg har fått av deg, at du hever deg over andre som ikke mener det samme som deg, er hoverende og arrogant.

Og tror du ikke jeg også har bekjente og venner av andre nasjonaliteter og raser? Er en rimelig sosial av seg i dag er ikke det til å unngå. Barna mine har også det, og det gjøres ikke forskjell på dem og tradisjonelt norske barn. De kommer hjem hit med barna mine og får brødskiver, middag, blir med til svømmehallen, osv, osv akkurat som de barna som har tradisjonelt norsk utseende. Skulle da bare mangle. For meg er ingen mennesker mindreverdige.

Tenkte jeg bare ville nevne det, siden du mener jeg er rasist.

Hadde jeg vært rasist hadde jeg vel sagt at kun de med hvit hud og blondt hår får is, være med til lekeland, osv. og eksludere de barna som ser annerledes ut. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er helt greit. Jeg har for lengst forstått at du hevder deg over andre mennsker på det ene og det andre viset. For min del gjør det ingenting, men på grunn av mine venner av andre raser opprører det meg.''

???

Det er jo nettopp det inntrykket jeg har fått av deg, at du hever deg over andre som ikke mener det samme som deg, er hoverende og arrogant.

Og tror du ikke jeg også har bekjente og venner av andre nasjonaliteter og raser? Er en rimelig sosial av seg i dag er ikke det til å unngå. Barna mine har også det, og det gjøres ikke forskjell på dem og tradisjonelt norske barn. De kommer hjem hit med barna mine og får brødskiver, middag, blir med til svømmehallen, osv, osv akkurat som de barna som har tradisjonelt norsk utseende. Skulle da bare mangle. For meg er ingen mennesker mindreverdige.

Tenkte jeg bare ville nevne det, siden du mener jeg er rasist.

Hadde jeg vært rasist hadde jeg vel sagt at kun de med hvit hud og blondt hår får is, være med til lekeland, osv. og eksludere de barna som ser annerledes ut. ?

''Hadde jeg vært rasist hadde jeg vel sagt at kun de med hvit hud og blondt hår får is, være med til lekeland, osv. og eksludere de barna som ser annerledes ut. ?''

Ikke nødvendigvis. Det holder at du anser dem som mindre verdt enn deg selv på en eller annen måte, som en følge av hudfarge, nasjonalitet eller opprinnelse.

For eksempel når du anser noen mennesker for ikke å være fullgode nordmenn pga. ovenfor nevnte faktorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...