Gondor Skrevet 31. mars 2010 Skrevet 31. mars 2010 Jeg har gitt opp å komme til psykolog og bestemte meg for å gå til en prest i stede. Det er faktisk veldig fint! Vi snakker om livets dypere mening og han provoserer meg hele tiden. Jeg må virkelig tenke så det knaker. Jeg har bestemt meg for å være dønn ærlig og kommer med alt. Han blir overhode ikke sjokkert. Sist jeg var der spurte han om hvordan fyllekula mi hadde vært. Han spør meg om hvordan jeg føler meg når jeg har snakket med psykiateren min. Føler jeg fred da? Ja det gjør jeg. (jeg har vært VELDIG heldig med psykiater). Vi snakker om hvordan det er å være menneske på godt og vondt. Jeg kommer med tro og tvil og med min lengsel etter indre hvile. Nei, dette er ikke noen reklame for gud. Dette er bare en konstatering av at det er andre enn psykologer man kan snakke med. Tenk dere før i tiden hvor man henvendte seg til den kloke mannen eller kvinnen i stammen. Hva hvis man kunne snakke med en filosof? Poenget mitt er at det finnes flere der ute som har formeninger om hvordan et menneske fungerer. En psykolog eller psykiater for den saks skyld har ikke monopol på sannheten. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 31. mars 2010 Skrevet 31. mars 2010 Takk, Gondor, for et flott innlegg;) I riktig gamle dager, var det presten man gikk til, og man kunne håpe at det var en forståelsesfull prest man kom til, men det var ikke alltid slik;( Men i dag tror jeg at det kan ha samme virkning. Hva er en psykolog, jo en som lytter og gir råd, det samme kan en god prest gi;) 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 31. mars 2010 Skrevet 31. mars 2010 Takk, Gondor, for et flott innlegg;) I riktig gamle dager, var det presten man gikk til, og man kunne håpe at det var en forståelsesfull prest man kom til, men det var ikke alltid slik;( Men i dag tror jeg at det kan ha samme virkning. Hva er en psykolog, jo en som lytter og gir råd, det samme kan en god prest gi;) ''Hva er en psykolog, jo en som lytter og gir råd, det samme kan en god prest gi'' Du fremstiller det som om psykologer driver koseprat med pasienter. De har faktisk 5-6 års utdannelse, og ofte mer, til å arbeide klinisk. Prester kan sikkert være ok samtalepartnere, men kan aldri erstatte en psykolog. 0 Siter
Gjest CableDrop Skrevet 31. mars 2010 Skrevet 31. mars 2010 ''Hva er en psykolog, jo en som lytter og gir råd, det samme kan en god prest gi'' Du fremstiller det som om psykologer driver koseprat med pasienter. De har faktisk 5-6 års utdannelse, og ofte mer, til å arbeide klinisk. Prester kan sikkert være ok samtalepartnere, men kan aldri erstatte en psykolog. Jeg tror det har stor betydning hva den enkelte sliter med. og også hvordan samtalepartneren er som person. Om man er ute etter en diagnostisering, så er en psykolog helt klart å foretrekke. Om man bare er ute etter en god samtalepartner så kan en prest også oppfylle det. Prester er ikke psykologer, men de vet også mye om kommunikasjon og hvordan styre den gode samtalen, samt at de har stor kunnskap om ekstensielle spørsmål. Jeg vet forresten om en prest som også er utdannet psykolog. Kanskje det kan være lurt å gå til henne? 0 Siter
Gondor Skrevet 31. mars 2010 Forfatter Skrevet 31. mars 2010 Jeg tror det har stor betydning hva den enkelte sliter med. og også hvordan samtalepartneren er som person. Om man er ute etter en diagnostisering, så er en psykolog helt klart å foretrekke. Om man bare er ute etter en god samtalepartner så kan en prest også oppfylle det. Prester er ikke psykologer, men de vet også mye om kommunikasjon og hvordan styre den gode samtalen, samt at de har stor kunnskap om ekstensielle spørsmål. Jeg vet forresten om en prest som også er utdannet psykolog. Kanskje det kan være lurt å gå til henne? Jeg tror du har rett i det du sier om diagnostisering. Den dagen jeg fikk diagnosen av psykiateren min falt mye på plass. Hver til sin tid. 0 Siter
Gjest stemmer det da tru Skrevet 31. mars 2010 Skrevet 31. mars 2010 Fins en del forskning som sier at det er kvaliteten på relasjonen og kjemi som har mest å si for om en får noe ut av samtaleterapi. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 31. mars 2010 Skrevet 31. mars 2010 ''Hva er en psykolog, jo en som lytter og gir råd, det samme kan en god prest gi'' Du fremstiller det som om psykologer driver koseprat med pasienter. De har faktisk 5-6 års utdannelse, og ofte mer, til å arbeide klinisk. Prester kan sikkert være ok samtalepartnere, men kan aldri erstatte en psykolog. Prester har syvårig utdannelse... 0 Siter
Helmi Skrevet 1. april 2010 Skrevet 1. april 2010 Jeg har hatt mange gode og givende samtaler med prester. De har mye kunnskap og er gode samtalepartnere. (Så klart personavhengig som så mye annet). Han jeg har snakket mest med, har vært veldig klar på sine begrensninger og har satt klar grense hvis vi har beveget oss over til psykiatriske ting han ikke har kompetanse til å ta stilling til. 0 Siter
Helmi Skrevet 1. april 2010 Skrevet 1. april 2010 Takk, Gondor, for et flott innlegg;) I riktig gamle dager, var det presten man gikk til, og man kunne håpe at det var en forståelsesfull prest man kom til, men det var ikke alltid slik;( Men i dag tror jeg at det kan ha samme virkning. Hva er en psykolog, jo en som lytter og gir råd, det samme kan en god prest gi;) Jeg har hatt mange samtaler med både prest og psykolog. Og en ting er sikkert: det er ikke den samme typen hjelp en får hos disse to yrkesgruppene. Min erfaring er at presten først og fremst er en god samtalepartner - og en veileder i forhold til trosspørsmål, om en har ønske om det. Hos psykologen har jeg gått til terapi. Som har bestått av gode samtaler, ja, men også av mye annet. En prest vil aldri hevde at han/hun gjør den samme jobben som en psykolog. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 1. april 2010 Skrevet 1. april 2010 Prester har syvårig utdannelse... Javisst. I bl.a. teologi og hebraisk. Det er fortsatt ikke det samme. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 1. april 2010 Skrevet 1. april 2010 Javisst. I bl.a. teologi og hebraisk. Det er fortsatt ikke det samme. Det er mer i presteutdannelsen enn det;) "Sjelesorg", har du hørt om det? 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 1. april 2010 Skrevet 1. april 2010 Det er mer i presteutdannelsen enn det;) "Sjelesorg", har du hørt om det? Selvfølgelig. Poenget mitt er bare at prester ikke kan erstatte psykologer. De lærer f.eks ikke om hvordan hjernen fungerer. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 1. april 2010 Skrevet 1. april 2010 Selvfølgelig. Poenget mitt er bare at prester ikke kan erstatte psykologer. De lærer f.eks ikke om hvordan hjernen fungerer. Nei, det kan de ikke;) Men jeg tror de gjør mye viktig arbeid i samfunnet, Kanskje de "proffe" hadde hatt enda mer å gjøre, uten prestenes hjelp:) 0 Siter
frosken Skrevet 1. april 2010 Skrevet 1. april 2010 ''Hva er en psykolog, jo en som lytter og gir råd, det samme kan en god prest gi'' Du fremstiller det som om psykologer driver koseprat med pasienter. De har faktisk 5-6 års utdannelse, og ofte mer, til å arbeide klinisk. Prester kan sikkert være ok samtalepartnere, men kan aldri erstatte en psykolog. ''Prester kan sikkert være ok samtalepartnere, men kan aldri erstatte en psykolog.'' Jeg er ikke helt enig med deg. I en del situasjoner så kan en prest gjøre en bedre jobb enn en psykolog. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 1. april 2010 Skrevet 1. april 2010 ''Prester kan sikkert være ok samtalepartnere, men kan aldri erstatte en psykolog.'' Jeg er ikke helt enig med deg. I en del situasjoner så kan en prest gjøre en bedre jobb enn en psykolog. Helt enig med deg, frosken;) 0 Siter
Sør Skrevet 1. april 2010 Skrevet 1. april 2010 Javisst. I bl.a. teologi og hebraisk. Det er fortsatt ikke det samme. Det er *veldig nyttig* hvis pasienten kun snakker hebraisk, for eksempel! :nemlig: Med vennlig hilsen 0 Siter
Sør Skrevet 1. april 2010 Skrevet 1. april 2010 Nei, det kan de ikke;) Men jeg tror de gjør mye viktig arbeid i samfunnet, Kanskje de "proffe" hadde hatt enda mer å gjøre, uten prestenes hjelp:) Jeg tror du skal være veldig forsiktig med slike påstander, etter hva som har kommet frem om enkelte presters "virke" i media i det siste. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 1. april 2010 Skrevet 1. april 2010 Jeg tror du skal være veldig forsiktig med slike påstander, etter hva som har kommet frem om enkelte presters "virke" i media i det siste. Jeg tror du bare skal la være å svare meg, for jeg har annet å gjøre enn å være uenig med deg. Siste svar fra meg til deg. 0 Siter
Sør Skrevet 1. april 2010 Skrevet 1. april 2010 Jeg tror du bare skal la være å svare meg, for jeg har annet å gjøre enn å være uenig med deg. Siste svar fra meg til deg. I så fall er det vel egentlig mer passende at du lar være å svare meg? Jeg står fritt til å svare hvem som helst. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.