Gjest profile Skrevet 1. april 2010 Skrevet 1. april 2010 Hei, Etter å vært ganske bra fra OCD noen år har jeg det siste halve året begynnt å slite mye med tvangstanker igjen. Trodde ikke at det skulle komme så voldsomt tilbake. Det går mye ut på engstelse for at ting skal bli skitne og smitte, og magisk tenkning. Har hatt oppfølgning av psykolog hele tiden, men lurer på om jeg må forsøke noe medisin igjen. Det går greit å prate om det, og han kommer med råd som virker fornuftige der og da, men jeg har ikke klart å ta kontrollen når det står på som værst. Det er bare det at jeg har forsøkt mange forskjellige medisiner enten så har de ikke fungert eller så har bivirkningene vært såpass leie at de ikke frister til bruk. De medisinene jeg har forsøkt (har forsøkt dem lenge, ikke bare et par dager og gitt meg): Anafranil: Den som har fungert best mot OCD, men sliter med hard mage og vansker med å tisse når jeg bruker den. Fevarin: Usikker, muligens litt virkning, lenge siden jeg brukte den. Likegyldighetsfølelse. Zoloft: Ikke eller svært liten virkning, bivirkning hard mage. Paroxetin: Ikke virkning, hard mage. Aurorix: Ikke virkning, (ikke bivirkninger heller) Efexor: Fæle bivirkninger: Vansker med å slappe av, føle seg uopplagt, løs mage. Cipralex: Denne ble jeg merkelig nok mer engstelig av å bruke. Wellbutrin: Ingen virkning. Sleit med å slappe av, løs mage, svak sykdomsfølelse (som å være kjenne seg litt forkjølet). Ellers: Buspar: Ingen virkning Flunaxol: Usikker, husker ikke. Lyrica: Fungerte bra på angst. Problemer med fordøyelsessystemet. Sliter i tillegg med GAD og frykt for mennesker, men der har jeg ikke funnet noen fungerende medisin. Legen sier at siden jeg har forsøkt så mange forskjellige og ikke funnet noen tilfredstillende så tror han ikke at det fins noe som kan hjelpe bedre. Noen som har noen forslag? Er det f.eks. noe vits i å forsøke Fontex? Har lite lyst til å begynne på Anafranil igjen. Angående bivirkninger: På meg så virker det som om SSRI gir hard mage, og SNRI gir løs mage? 0 Siter
Gjest Avaria Skrevet 1. april 2010 Skrevet 1. april 2010 Lest på noen utenlandske nettsteder at folk har gode erfaringer med noe som heter "memantine", memantin/Ebixa på norsk. Vet ikke om man får dette får OCD i Norge men... Ellers er disse absurde bivirkningene ikke enkle, og min erfaring er at jeg kan holde medisiner på et minimum om jeg lever et regelmessig liv med tilstrekkelig søvn, mosjon og får i meg sunn og riktig mat. Jeg har kanskje ikke veldig alvorlig OCD men.. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 2. april 2010 Skrevet 2. april 2010 Førstevalg er SSRI. Dosene må være store. Jeg gir gjerne Seroxat/Paroxetin 80 mg. Om det ikke gir fullgod effekt, legger jeg til Risperdal 2 mg. 0 Siter
Gjest profile Skrevet 2. april 2010 Skrevet 2. april 2010 Førstevalg er SSRI. Dosene må være store. Jeg gir gjerne Seroxat/Paroxetin 80 mg. Om det ikke gir fullgod effekt, legger jeg til Risperdal 2 mg. Det blir vel mye bivirkninger da:( Er Risperdal bedre enn Flunaxol? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.