Gå til innhold

NHD - ang. sovemedisiner

Gjest Med mulig feil diagnose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må ha sovemedisiner for å sovne men sliter med dårlig virkning. Hovedmedisinen er Tolvon 90 mg og jeg tar 4 pillefrie dager pr måned som anbefalt. Alikevel virker de bare innimellom. De virker aldri rett etter de pillefrie dagene, men etter et par uker kan de virke godt en periode. Siden Tolvon virker så dårlig må jeg bruke en god del Zopiclone og jeg må opp i alt for høye doser for å få virkning. Dette er jo ikke noen god løsning. Har prøvd Remeron tidligere. Jeg sov veldig godt av dem men hovnet opp i ansiktet. Det oppfattet jeg som en allergisk reaksjon så kuttet de ut.

Av medisiner ellers går jeg på Zeldox, Tegretol (mot epilepsi) og Efexor. Har en psykoselidelse og er ufør men fungerer ellers godt.

Har du forslag til medisiner jeg kan sove på? Vallergan fungerer ikke lengere selv om jeg bare bruker de en sjelden gang. Regelmessig søvn er veldig viktig for meg. Jeg har en søvnforstyrrelse som gjør at døgnets timer ikke stemmer med virkeligheten og jeg får epilepsi anfall hvis jeg ikke sover nok. Det var Efexor som gjorde at jeg sluttet helt å få sove. Er alltid lysvåken. Blir ikke trøtt i det hele tatt.

Håper på svar:-)

Videoannonse
Annonse
Gjest har du forsøkt?
Skrevet

Jeg er ikke NHD men har prøvd en del sovemedisiner oppigjennom årene. Har vært vanskelig å finne noe som har fungert over tid.

Noen forslag:

seroquel

catapresan

atarax

phenergan

nozinan

truxal

apodorm

Skrevet

Jeg er ikke NHD men har prøvd en del sovemedisiner oppigjennom årene. Har vært vanskelig å finne noe som har fungert over tid.

Noen forslag:

seroquel

catapresan

atarax

phenergan

nozinan

truxal

apodorm

Takk for svar. Har brukt Truxal, glemte å skrive det i innlegget mitt. De har funket dårlig. Virker som jeg er immunn mot medisiner:(

Skrevet

Er det en mulighet å bytte ut efexor med noe annet?

Ellers vet jeg det er en del som har hatt nytte av melatonin for søvn, men jeg har ikke prøvd det selv.

Skrevet

Ellers vet jeg det er en del som har hatt nytte av melatonin for søvn, men jeg har ikke prøvd det selv.

Skrevet

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Når du bruker Tegretol (karbamazepin), må du/legen alltid sjekke interaksjoner. Få medisiner interagerer med flere medisiner enn det Tegretol gjør. Bl.a senker den konsentrasjonen av Tolvon med opp til 70%. Muligens er riktig dose for deg 180 - 210 mg.

Dette forklarer også det spesielle virkningsmønsteret som du beskriver. Når du tar pause, går medisinen svært raskt ut, og det tar tid å bygge opp et rimelig serumnivå igjen.

Kan du drøfte å bytte ut Efexor?

Gjest bipp..
Skrevet

Når du bruker Tegretol (karbamazepin), må du/legen alltid sjekke interaksjoner. Få medisiner interagerer med flere medisiner enn det Tegretol gjør. Bl.a senker den konsentrasjonen av Tolvon med opp til 70%. Muligens er riktig dose for deg 180 - 210 mg.

Dette forklarer også det spesielle virkningsmønsteret som du beskriver. Når du tar pause, går medisinen svært raskt ut, og det tar tid å bygge opp et rimelig serumnivå igjen.

¨Takk for svar:-)

Jeg fungerer veldig godt på Efexor i forhold til depresjon og har lite lyst til å erstatte det. Tror jeg heller prøver å øke Tolvon dosen slik du foreslår.

Skrevet

Vil igjen takke for svaret ditt! Nå har jeg økt til 180 mg og det funker helt supert:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...