Gå til innhold

Sunn livsstil - i påsken?

Anbefalte innlegg

Gjest overvektig/bmi 40+
Skrevet

Hjemme fra påskeferie. Har hatt det kjempefint. Det som ikke har vært så bra er kostholdet. Jeg hadde tenkt å spise "bare litt" av påskegodt, desserter etc. Det gikk greit i starten, men så kom det flere gjester og ting skled mer og mer ut. (Men skal jeg sammenligne med tidligere har jeg faktisk spist mindre søtsaker i påsken enn jeg gjorde på vanlige hverdager før.) Gruer meg til å gå på vekta i morgen. Og jeg må nok i gang med en ny "avvenning", kommer nok til å savne søtsakene noen dager fremover. Jeg har klart det før, og jeg klarer det igjen.

Bortsett fra kostholdet har påsken på alle måter vært en stor suksess. Ikke minst når det gjelder motivasjon og troen på at det nytter med en ny livsstil. Jeg var sammen med noen barn i påsken, og hadde det kjempegøy. Krabbet rundt på gulvet og kjørte biler, opp og ned som ingenting, jeg som før har vært nødt til å lete etter noe å støtte meg til både på vei ned og på vei opp. Kondisjonen er mye bedre, løp rundt og lekte lenge, før har jeg ikke orket mange minuttene før jeg har tatt en pause med en kopp kaffe (og en sjokolade) i sofaen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

''(Men skal jeg sammenligne med tidligere har jeg faktisk spist mindre søtsaker i påsken enn jeg gjorde på vanlige hverdager før.) ''

Dette burde ikke stå i parentes, men med MANGE utropstegn! :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hyggelig lesning. Du har funnet en utmerket balanse hvor du har unnet deg litt ekstra i høytiden, men ikke sprukket.

I morgen går vi tilbake til hverdagssunnheten igjen :-)

Skrevet

Hei!

Jeg bestemte meg for å trappe kraftig ned på kjeks og godteri her noen uker før påske og fant ut at jeg skulle ha det ungene kaller "godtestopp" - altså ikke noe sukkerholdig i en periode. Samtidig halverte jeg mengden mat jeg spiser i lunsjen på jobb.

Jeg innførte "godtestopp" midt i mars og skulle holde ut til påske. Ble kvitt søtsuget etter 2-3 dager og hadde egentlig ikke så veldig lyst på godteri i påsken. Spiste litt, nok til at jeg har sukkerabstinenser igjen. Har nå bestemt meg for å fortsette godtestoppen fram til 17. mai i første omgang.

Det er jo hverdagene som er viktigst og som det er flest av! LITT må man unne seg, problemet er å klare og slutte igjen etter høytidene.

Vi klarer det nok begge to tror jeg.

Skrevet

Synes du er kjempeflink jeg! :o)))

Vi har spist veldig lite godis i påska merkelig nok, en pose mandelegg, en pose bassets lakriskonfekt og en kvikk lunsj på deling. :o) Men vi har spist sjokoladekake hver dag... *host*

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Jeg synes du er flink! Og at det er inspirerende å lese dine innlegg.

Jeg har også spist endel usunt i påska. Men som deg faktisk ikke like mye som i fjor påske. :-)

Jeg er også fornøyd. Og er samtidig glad for at det i morgen er tilbake til sunt og godt kosthold igjen. :-)

Morsomt også det du skrev om det å leke med barn, og at du kjente at kondisjonen er bedre. Så utrolig inspirerende! Din nye sunne livsstil fører jommen til resultater! Lykke til videre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...