Gå til innhold

EUPF eller dystymi hvordan vet man forskjellen?

Anbefalte innlegg

Gjest EUPF58 eller dystymi.
Skrevet

Trodde lenge jeg var bipolar eller manisk-depressiv.Men nå merker jeg at 2 uker med seruquelle at depresjonen mildner.Jeg har stor sett fungert god med denne sykdommen og har jobbet 50% i 2008 i 3 mnd.Jeg kommer meg opp selv om det er i 12 tiden og jeg får i meg mat,men hygiene er det dårlig med.Jeg ser at det i Dystymi også kan være sosial fobi,noe jeg er 100% sikker på at jeg har.Jeg er veldig klønete i sosiale samenhenger og liker ikke å dra til Oslo ofte.Jeg klarer å reise inn men reiser hjem igjen etter ca 4 timer,da støy fra mennesker,biler og slikt gjør meg sliten.Jeg klarer maks å reise inn 1 dag per uke,og må da sove eller slappe av i 2 dager for å komme meg.Kvinner har jeg sluttet å snakke seriøst med,bare de på rimi og naboer.De 2 i banken kan jeg snakke med fordi de er på min egen alder.

Videoannonse
Annonse
Gjest måtte tidlig opp
Skrevet

Hvordan skille mellom eupf og dystymi? Du kan jo ta et søk på nettet, så kanskje du blir litt klokere...?

Gjest EUPF58
Skrevet

Hvordan skille mellom eupf og dystymi? Du kan jo ta et søk på nettet, så kanskje du blir litt klokere...?

Nå hadde jeg vel håpet på ett svar fra en som vet det.nemlig en lege eller en psykiatrisk sykepleier,ikke en DOL.Intelligensen er det ikke noe i veien med,så det hadde jeg fint klart å finne ut av selv.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Eupf svinger opp og ned - ofte flere ganger om dagen.

Dystymi er en kronisk/vedvarende lett depresjon hvor en er nede over svært lang tid: > 2 år.

Gjest DYSTYMI58
Skrevet

Nå hadde jeg vel håpet på ett svar fra en som vet det.nemlig en lege eller en psykiatrisk sykepleier,ikke en DOL.Intelligensen er det ikke noe i veien med,så det hadde jeg fint klart å finne ut av selv.

Takk til NHD.Da har jeg faktisk DYSTYMI.

Gjest måtte tidlig opp
Skrevet

Har aldri trodd det har vært noe i veien med intelligensen din. Hvorfor tolker du det sånn?

Jeg har selv eupf og dystymi, så jeg vet godt forskjellen. Men istedet for at du skulle få en kanskje utilstrekkelig forklaring av meg, tenkte jeg at det var bedre for deg å google det.

Ikke noe vondt ment med det. Kjære tid. Jeg kan da selvsagt også bli sår på at DU tydeligvis tror det er noe i veien med intelligensen min siden du svarte meg så hoverende. Men akkurat her og nå gidder jeg ikke. :-(

Gjest måtte tidlig opp
Skrevet

Det ene utelukker ikke det andre, vet du. Som NHD skrev, er det vel best å overlate til legen å stille diagnoser.

Gjest måtte tidlig opp
Skrevet

''så det hadde jeg fint klart å finne ut av selv.''

Men hvorfor spør du da, mann? Hvis du kunne finne det ut selv?

Beklager, men jeg ble litt "pissed" på deg likevel. :-(

Gjest men det er nå min mening da
Skrevet

Det kan godt hende du har dystymi, men det utelukker jo ikke at du har eupf. Jeg tror ikke det er to diagnoser som ofte blir forvekslet.

Skrevet

Du store bokstavene du kom med her peker mer i retning av EUPF ;)

Gjest EUPF58
Skrevet

Du store bokstavene du kom med her peker mer i retning av EUPF ;)

Hva mener du? har jeg dystymi eller eupf? Hva mener du?

Gjest emosjonell ustabil
Skrevet

Hva mener du? har jeg dystymi eller eupf? Hva mener du?

det er stooor forskjell på dystymi og EUPF

Gjest EUPF58
Skrevet

det er stooor forskjell på dystymi og EUPF

Jeg er stort sett deprimert,men kan få mye energi utover kvelden etter middag og en lur.Har store problemer om morgenen,og kommer meg aldri ut av huset før ved 13-14 tida.Må ha minst 2 kopper kaffe form å fungere.Sitter gjerne oppe til 2 og 3 og sover til 11-12 tida.Er dette noe du kjenner igjen? Har fått diagnosen EUPF.

Gjest lslsls
Skrevet

Jeg er stort sett deprimert,men kan få mye energi utover kvelden etter middag og en lur.Har store problemer om morgenen,og kommer meg aldri ut av huset før ved 13-14 tida.Må ha minst 2 kopper kaffe form å fungere.Sitter gjerne oppe til 2 og 3 og sover til 11-12 tida.Er dette noe du kjenner igjen? Har fått diagnosen EUPF.

Man kan kjenne seg igjen i mye. Et mennesker -er- ikke bare på den ene eller den andre måten. Det er handlinger, og handlinger kan forandres på.

Jeg vil utfordre deg med følgende,

Du _er_ ikke slik, men du _gjør_ slik.

Mange av de mønstrene du beskriver, kan du bestemme deg for å forandre på om du da ikke er veldig fornøyd meg dem.

Gjest EUPF58
Skrevet

Man kan kjenne seg igjen i mye. Et mennesker -er- ikke bare på den ene eller den andre måten. Det er handlinger, og handlinger kan forandres på.

Jeg vil utfordre deg med følgende,

Du _er_ ikke slik, men du _gjør_ slik.

Mange av de mønstrene du beskriver, kan du bestemme deg for å forandre på om du da ikke er veldig fornøyd meg dem.

Jeg vet ikke helt hva du mener med mønstre.Snakker du om handlingsmønstre?Føler vel bare at jeg var deprimert og ble gjort narr av der og da.Føler at det er stor forskjell på hvordan man føler seg og hva man gjør.Jeg har jo ikke gjort noe galt,bare reagert på noe jeg oppfattet som støtende siden jeg er mye deprimert og har forsøkt "å slukke lyset".Jeg har bare reagert på noe jeg oppfattet som negativt.Så får andre mene hva de vil om det.Jeg forbeholder meg retten til å føle hva jeg vil og mene hva jeg vil om jeg er frisk elelr syk,med eller uten medisiner.

Når det er sagt,har dette vært "fjæra som ble til 5 høns"

Jeg har bacon,nå venter jeg bare på at de skal verpe ferdig så jeg får en god frokost!

"Det som ikke dreper deg gjør deg sterkere".Må snart bli supersterk da,eller?

Skjønner ikke hva folk mener når de snakker om at man "forstår at noen kan ha eupf når de snakker med STORE bokstaver"?

Og_hva_betyr_denne_bruk_av _understrek?

Det kan tyde på at også de "psyke" er som folk flest og veldig forskjellige.Ikke dermed sagt at jeg forstår slik språkbruk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...