Gjest kahloli Skrevet 7. april 2010 Skrevet 7. april 2010 Var på apoteket i dag og kjøpte ginseng med tilsatt vitaminer. Har vært trøtt og deppa i det siste, så har et lite håp om at det funker. Her prøver vi alt før legebesøk. Noen som har vært deprimert (ikke nødvendigvis "klinisk" deprimert, men nedfor er kanskje en mer korrekt beskrivelse), og som har fått hjelp av ginseng/vitamintilskudd? Jeg har et håp om at det skal funke da. Om ikke annet at det gir meg mer energi så jeg klarer mer, og selvfølelsen stiger igjen. Da kan jeg kanskje også bli kvitt angsten. Hva tror dere? Er dette et håpløst prosjekt? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 7. april 2010 Skrevet 7. april 2010 Bortkastede penger. Sorry. 0 Siter
Gjest kahloli Skrevet 7. april 2010 Skrevet 7. april 2010 Bortkastede penger. Sorry. Au. Fordi de ikke motvirker nedstemthet/depresjon? Eller hjelper de heller ikke mot allminnelig tretthet? Er selv skeptisk til om det virker, men tenkte jeg skulle prøve. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 7. april 2010 Skrevet 7. april 2010 Au. Fordi de ikke motvirker nedstemthet/depresjon? Eller hjelper de heller ikke mot allminnelig tretthet? Er selv skeptisk til om det virker, men tenkte jeg skulle prøve. Verken eller :-( 0 Siter
Gjest verinoca Skrevet 7. april 2010 Skrevet 7. april 2010 Angst og selvfølelse kan det nok ikke hjelpe mot. Men da jeg i en lang periode hadde ekstremt lite energi syntes jeg Ginseng Gerimax hjalp. At psykiateren vifter det bort får så være, jeg hadde veldig god effekt. Men - nå som jeg er i en god periode merker jeg ingenting til ginseng-effekten, så den virker nok bare til en viss grad. men det skader ikke å prøve når du først har kjpt det :-) 0 Siter
Gjest kahloli Skrevet 7. april 2010 Skrevet 7. april 2010 Verken eller :-( æsj da. Juks og fanteri med andre ord. 0 Siter
Gjest verinoca Skrevet 7. april 2010 Skrevet 7. april 2010 Verken eller :-( Når en lider av sterk energimangel kan Ginseng ha en effekt. Men jeg tror en må erfare det selv for å tro på det. 0 Siter
Gjest kahloli Skrevet 7. april 2010 Skrevet 7. april 2010 Angst og selvfølelse kan det nok ikke hjelpe mot. Men da jeg i en lang periode hadde ekstremt lite energi syntes jeg Ginseng Gerimax hjalp. At psykiateren vifter det bort får så være, jeg hadde veldig god effekt. Men - nå som jeg er i en god periode merker jeg ingenting til ginseng-effekten, så den virker nok bare til en viss grad. men det skader ikke å prøve når du først har kjpt det :-) Nei verinoca, det gjør det ikke:) Om ikke annet er den tilsatt vitaminer som jeg sikkert ikke tar skade av å få litt mer av. Kanskje ginsengen ikke har effekt, men men. De koster heldigvis kun 50 kroner. 0 Siter
Gjest verinoca Skrevet 7. april 2010 Skrevet 7. april 2010 Nei verinoca, det gjør det ikke:) Om ikke annet er den tilsatt vitaminer som jeg sikkert ikke tar skade av å få litt mer av. Kanskje ginsengen ikke har effekt, men men. De koster heldigvis kun 50 kroner. Å, da er det ikke Gerimax du har kjøpt tror jeg. Usikker på om noe til 50 kr har noe som helst nytte, det koster jo mer å produsere dem.. 0 Siter
EnolaGay Skrevet 7. april 2010 Skrevet 7. april 2010 Jeg ble rabiat av ginseng. Aner ikke hva som var i dem, men bra var det ikke. Jeg slutta å sove og da ble alt som var galt før ti ganger verre enn verst. Grøss. Trening derimot, har jeg særdeles god erfaring med. Både for slapphet, lite energi og til dels dype depresjoner. FInn deg et lite fjell og løp til toppen! Når du er oppe er du blid som en lerke for at du er oppe, at du klarte det, at utsikten er fantastisk. Og når du kommer ned er du deilig sliten av en liten meritt, og ikke sliten sliten. 0 Siter
Gjest Vageroen Skrevet 7. april 2010 Skrevet 7. april 2010 Au. Fordi de ikke motvirker nedstemthet/depresjon? Eller hjelper de heller ikke mot allminnelig tretthet? Er selv skeptisk til om det virker, men tenkte jeg skulle prøve. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9034759 Denne undersøkelsen viser lovende resultater i forhold til Ginseng som kosttilskudd. Det kan også interagere med en rekke legemiddlel Så en bør være forsiktig. Så utelukkende kategorisk til naturlegemiddler i form av at det er humbug etc som NHD mener er jeg ikke. 0 Siter
Gjest kahloli Skrevet 7. april 2010 Skrevet 7. april 2010 Å, da er det ikke Gerimax du har kjøpt tror jeg. Usikker på om noe til 50 kr har noe som helst nytte, det koster jo mer å produsere dem.. Vet ikke, men dama på apoteket anbefalte dem fremfor en annen ginseng tilsatt vitaminer. Vet ikke om det var tilbud eller noe. Den heter Gerimax faktisk. 0 Siter
Gjest verinoca Skrevet 7. april 2010 Skrevet 7. april 2010 Vet ikke, men dama på apoteket anbefalte dem fremfor en annen ginseng tilsatt vitaminer. Vet ikke om det var tilbud eller noe. Den heter Gerimax faktisk. Da må den ha vært skikkelig på tilbud :-)) 0 Siter
Gjest verinoca Skrevet 7. april 2010 Skrevet 7. april 2010 Vet ikke, men dama på apoteket anbefalte dem fremfor en annen ginseng tilsatt vitaminer. Vet ikke om det var tilbud eller noe. Den heter Gerimax faktisk. Om du er ute etter noe som kan lette på små deppa perioder kan du prøve Johannesurt. Også fra apoteket (får ikke lenger selges fra helsekost fordi den nå går under betegnelsen legemiddel.) 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 7. april 2010 Skrevet 7. april 2010 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9034759 Denne undersøkelsen viser lovende resultater i forhold til Ginseng som kosttilskudd. Det kan også interagere med en rekke legemiddlel Så en bør være forsiktig. Så utelukkende kategorisk til naturlegemiddler i form av at det er humbug etc som NHD mener er jeg ikke. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12605613 Denne sammendragsartikkelen fra flere studier er noe mer nøktern i konklusjonene. 0 Siter
Gjest kahloli Skrevet 7. april 2010 Skrevet 7. april 2010 Når en lider av sterk energimangel kan Ginseng ha en effekt. Men jeg tror en må erfare det selv for å tro på det. Men kan det være at naturlegemiddel kan hjelpe psyken i den forstand at man innbiller seg å få mer energi. Og feks følelsen av at man tar noen grep? Jeg går litt, trener yoga en gang i uken, og sykler til jobb en til to dager i uken, tilsvarende 1-2 timer. Om det hjelper vet jeg ikke. Dette er jo mine faste rutiner uavhengig om jeg er i en dårlig periode eller ei. Kanskje det går litt på "autopilot" nå. Syns bare det er vanskelig med solen jeg. Får angst av den. Ironisk egentlig. Hadde jo gledet meg så til sol og vår, og så blir jeg bare nedfor. Tror egentlig jeg er på bedringens vei da. Trøtt ja, men ikke så nedfor mer. 0 Siter
Gjest verinoca Skrevet 7. april 2010 Skrevet 7. april 2010 Men kan det være at naturlegemiddel kan hjelpe psyken i den forstand at man innbiller seg å få mer energi. Og feks følelsen av at man tar noen grep? Jeg går litt, trener yoga en gang i uken, og sykler til jobb en til to dager i uken, tilsvarende 1-2 timer. Om det hjelper vet jeg ikke. Dette er jo mine faste rutiner uavhengig om jeg er i en dårlig periode eller ei. Kanskje det går litt på "autopilot" nå. Syns bare det er vanskelig med solen jeg. Får angst av den. Ironisk egentlig. Hadde jo gledet meg så til sol og vår, og så blir jeg bare nedfor. Tror egentlig jeg er på bedringens vei da. Trøtt ja, men ikke så nedfor mer. ''Men kan det være at naturlegemiddel kan hjelpe psyken i den forstand at man innbiller seg å få mer energi. Og feks følelsen av at man tar noen grep?'' Placebo er ikke undervurdert innen vitenskapen. Og ingenting er vel bedre enn om noe virker fordi en tror det. :-) ''Jeg går litt, trener yoga en gang i uken, og sykler til jobb en til to dager i uken, tilsvarende 1-2 timer. Om det hjelper vet jeg ikke. Dette er jo mine faste rutiner uavhengig om jeg er i en dårlig periode eller ei. Kanskje det går litt på "autopilot" nå.'' Kanskje. Prøv å endre litt på rutinene? Kjøp nye, kule treningsklær, last ned noe gammel favorittmusikk til å ha på øret? ''Syns bare det er vanskelig med solen jeg. Får angst av den. Ironisk egentlig. Hadde jo gledet meg så til sol og vår, og så blir jeg bare nedfor. Tror egentlig jeg er på bedringens vei da. Trøtt ja, men ikke så nedfor mer.'' Kanskje du legger "ansvaret" for å bli bedre over på noe annet, og tenker - bare sola kommer så blir alt bra? Det er skummelt å glede seg til noe, fordi forventningene våre skaper illusjoner som ikke alltid har så mye med virkeligheten å gjøre. Så blir vi tilsvarende skuffet. Vanskelig det der. 0 Siter
Gjest efexora Skrevet 7. april 2010 Skrevet 7. april 2010 Angst og selvfølelse kan det nok ikke hjelpe mot. Men da jeg i en lang periode hadde ekstremt lite energi syntes jeg Ginseng Gerimax hjalp. At psykiateren vifter det bort får så være, jeg hadde veldig god effekt. Men - nå som jeg er i en god periode merker jeg ingenting til ginseng-effekten, så den virker nok bare til en viss grad. men det skader ikke å prøve når du først har kjpt det :-) Det kan jo også være snakk om Placeboeffekt, men alle monner drar:) Hvis det fungerer på en eller annen måte er jo det det viktigste. 0 Siter
Gjest segunda Skrevet 7. april 2010 Skrevet 7. april 2010 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12605613 Denne sammendragsartikkelen fra flere studier er noe mer nøktern i konklusjonene. Det er bare abstraktene som kan leses, konklusjonene får vi ikke. 0 Siter
Gjest verinoca Skrevet 7. april 2010 Skrevet 7. april 2010 Det kan jo også være snakk om Placeboeffekt, men alle monner drar:) Hvis det fungerer på en eller annen måte er jo det det viktigste. Ikke sant. Ingenting er bedre enn placebo ;-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.