Gå til innhold

Ginseng

Anbefalte innlegg

Gjest placeboeffekt
Skrevet

Når en lider av sterk energimangel kan Ginseng ha en effekt. Men jeg tror en må erfare det selv for å tro på det.

Eller en må tro det for å erfare det?

Placebo er virksomt nok.

Gjest Ellipse
Skrevet

Bortkastede penger. Sorry.

Er det ikke litt rart at de selger sånne "tullegreier" på apoteket? Eller kanskje bare meg som reagerer på det..?

Gjest verinoca
Skrevet

Eller en må tro det for å erfare det?

Placebo er virksomt nok.

Jeg avviser ikke placebo. Men siden jeg har så god erfaring med Ginseng, hvorfor virker den ikke nå? Jeg hadde jo så stor tro fordi det fungerte da jeg var syk ;-)

Gjest verinoca
Skrevet

Er det ikke litt rart at de selger sånne "tullegreier" på apoteket? Eller kanskje bare meg som reagerer på det..?

Må jeg minne deg om at penicillin kommer fra naturen? Hvis det er opprinnelsen du er skeptisk til. De fleste legemidler kommer fra naturen rundt oss.. :-)

Gjest placeboeffekten
Skrevet

Jeg avviser ikke placebo. Men siden jeg har så god erfaring med Ginseng, hvorfor virker den ikke nå? Jeg hadde jo så stor tro fordi det fungerte da jeg var syk ;-)

Jeg tror godt at den effekten kan være kortvarig.

Gjest verinoca
Skrevet

Jeg tror godt at den effekten kan være kortvarig.

Det fungerte da jeg var på felgen energimessig. Om det ville vedvart vet jeg ikke. Gikk på et tidspunkt tom, og glemte å kjøpe nye. I mellomtiden er jeg blitt tilnærmet frisk. Kjøpte Ginseng på nytt etter over et år, og ventet spent på en tilleggseffekten fra sist.. som ikke kom.

Gjest kahloli
Skrevet

''Men kan det være at naturlegemiddel kan hjelpe psyken i den forstand at man innbiller seg å få mer energi. Og feks følelsen av at man tar noen grep?''

Placebo er ikke undervurdert innen vitenskapen. Og ingenting er vel bedre enn om noe virker fordi en tror det. :-)

''Jeg går litt, trener yoga en gang i uken, og sykler til jobb en til to dager i uken, tilsvarende 1-2 timer. Om det hjelper vet jeg ikke. Dette er jo mine faste rutiner uavhengig om jeg er i en dårlig periode eller ei. Kanskje det går litt på "autopilot" nå.''

Kanskje. Prøv å endre litt på rutinene? Kjøp nye, kule treningsklær, last ned noe gammel favorittmusikk til å ha på øret?

''Syns bare det er vanskelig med solen jeg. Får angst av den. Ironisk egentlig. Hadde jo gledet meg så til sol og vår, og så blir jeg bare nedfor. Tror egentlig jeg er på bedringens vei da. Trøtt ja, men ikke så nedfor mer.''

Kanskje du legger "ansvaret" for å bli bedre over på noe annet, og tenker - bare sola kommer så blir alt bra? Det er skummelt å glede seg til noe, fordi forventningene våre skaper illusjoner som ikke alltid har så mye med virkeligheten å gjøre. Så blir vi tilsvarende skuffet. Vanskelig det der.

Takk for utfyllende svar Verinoca, du har noen gode poenger her. "Bare solen kommer". Så er det lettere å gjemme seg vekk i vintermørket, nesten så man gjemmer bort det vonde litt.

Pacebo effekten er interessant og god nok ja. Glemt at det het det;)

Gjest Ellipse
Skrevet

Må jeg minne deg om at penicillin kommer fra naturen? Hvis det er opprinnelsen du er skeptisk til. De fleste legemidler kommer fra naturen rundt oss.. :-)

Jeg er klar over det. Jeg er ikke skeptisk til alt fra naturen, men mye av det som selges på helsekost (og som ofte lover gull og grønne skoger) er jeg skeptisk til. Trodde at det var et krav om dokumentert virkning for produkter som selges på apoteket. Eller at produktene holder det de lover. Men det finnes vel ymse på apoteket også:-)

Gjest profile
Skrevet

''Men kan det være at naturlegemiddel kan hjelpe psyken i den forstand at man innbiller seg å få mer energi. Og feks følelsen av at man tar noen grep?''

Placebo er ikke undervurdert innen vitenskapen. Og ingenting er vel bedre enn om noe virker fordi en tror det. :-)

''Jeg går litt, trener yoga en gang i uken, og sykler til jobb en til to dager i uken, tilsvarende 1-2 timer. Om det hjelper vet jeg ikke. Dette er jo mine faste rutiner uavhengig om jeg er i en dårlig periode eller ei. Kanskje det går litt på "autopilot" nå.''

Kanskje. Prøv å endre litt på rutinene? Kjøp nye, kule treningsklær, last ned noe gammel favorittmusikk til å ha på øret?

''Syns bare det er vanskelig med solen jeg. Får angst av den. Ironisk egentlig. Hadde jo gledet meg så til sol og vår, og så blir jeg bare nedfor. Tror egentlig jeg er på bedringens vei da. Trøtt ja, men ikke så nedfor mer.''

Kanskje du legger "ansvaret" for å bli bedre over på noe annet, og tenker - bare sola kommer så blir alt bra? Det er skummelt å glede seg til noe, fordi forventningene våre skaper illusjoner som ikke alltid har så mye med virkeligheten å gjøre. Så blir vi tilsvarende skuffet. Vanskelig det der.

Men er trist å ikke glede seg da. Om du gleder deg så er det jo bra fram til det du gleder deg til eventuellt oppfyller eller ikke oppfyller forventningene. Om det oppfyller forventningene er det jo topp, men om det ikke oppfyller dem har du ihvertfall hatt tid til å glede deg på forhånd:)

Gjest verinoca
Skrevet

Men er trist å ikke glede seg da. Om du gleder deg så er det jo bra fram til det du gleder deg til eventuellt oppfyller eller ikke oppfyller forventningene. Om det oppfyller forventningene er det jo topp, men om det ikke oppfyller dem har du ihvertfall hatt tid til å glede deg på forhånd:)

Den var kanskje til kahloli? :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...