Gå til innhold

NHD & co: Scizofreni og behandling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette skriver en lege om prioriteringen i forhold til å finne gode behandlingsmåter for schizofreni:

''Det investeres store summer i utviklingen av medikamenter som følge av potensialet for god inntjening, mens det gjøres tilsvarende lite forskning på andre lovende behandlingsmåter. Ikke-kommersielle aktører evner ikke å stille med annet enn småpenger til denne type forskning, og dermed blir mange gode ideer liggende uprøvd, antakelig. Det er synd for dem som er rammet og dem som kommer til å bli rammet av schizofreni.''

Tankevekkende!

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg vet ikke hvilken lege som skriver dette, men uansett er han lite oppdatert.

Det gjøres utrolig mye god forskning på schizofreni som ikke har noe med medisiner å gjøre. Eks. TOPP-prosjektet, all forskning på tidlig intervensjon, forskning på kognitiv psykoterapi osv.

Skrevet

Jeg vet ikke hvilken lege som skriver dette, men uansett er han lite oppdatert.

Det gjøres utrolig mye god forskning på schizofreni som ikke har noe med medisiner å gjøre. Eks. TOPP-prosjektet, all forskning på tidlig intervensjon, forskning på kognitiv psykoterapi osv.

Denne beskrivelsen fant jeg i forbindelse med en anmeldelse av en artikkel i Medisinsk Informasjon. Kjenner ikke til det tidsskriftet selv, men har nå bestilt artikkelen.

Jeg kjenner godt til TOPP-prosjektet. Jeg har vært igjennom hele opplegget der. Senest i dag ringte de meg fordi de trengte mere blod !!! Føler meg som en skikkelig forsøktkanin...men det kjennes meningsfylt å bidra til denne type forskning :o) Jeg var imidlertid ikke klar over at de også fant nye veier innen psykoterapi. Det er bra at de gjør det!

Jeg sitter og lurer på hvor lenge man skal ha vært uten symptomer og tilbakefall før man tenker på å trappe ned medisiner og psykoterapi... dette bare som et lite spørsmål og litt undring sånn på tampen. Det er en stund siden siste innleggelse (ca. 2 år). Jeg har ikke vært psykotisk/nærpsykotisk siden sommeren 2007.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Denne beskrivelsen fant jeg i forbindelse med en anmeldelse av en artikkel i Medisinsk Informasjon. Kjenner ikke til det tidsskriftet selv, men har nå bestilt artikkelen.

Jeg kjenner godt til TOPP-prosjektet. Jeg har vært igjennom hele opplegget der. Senest i dag ringte de meg fordi de trengte mere blod !!! Føler meg som en skikkelig forsøktkanin...men det kjennes meningsfylt å bidra til denne type forskning :o) Jeg var imidlertid ikke klar over at de også fant nye veier innen psykoterapi. Det er bra at de gjør det!

Jeg sitter og lurer på hvor lenge man skal ha vært uten symptomer og tilbakefall før man tenker på å trappe ned medisiner og psykoterapi... dette bare som et lite spørsmål og litt undring sånn på tampen. Det er en stund siden siste innleggelse (ca. 2 år). Jeg har ikke vært psykotisk/nærpsykotisk siden sommeren 2007.

Psykoterapi. Jeg antar at dere evaluerer psykoterapien en gang hver 6-12 mnd. Evalueringen må danne grunnlag for om og, hvor hyppig og hvor lenge en skal fortsette.

Medisiner: Etter min mening skal en aldri ta de bort/seponere. Om en kan redusere fra dagens nivå, avhenger av hva nårværende dose er.

Skrevet

Psykoterapi. Jeg antar at dere evaluerer psykoterapien en gang hver 6-12 mnd. Evalueringen må danne grunnlag for om og, hvor hyppig og hvor lenge en skal fortsette.

Medisiner: Etter min mening skal en aldri ta de bort/seponere. Om en kan redusere fra dagens nivå, avhenger av hva nårværende dose er.

Tusen takk for svaret ditt :o)

Ha en fin torsdag.

Skrevet

Jeg har tenkt over hva jeg skrev i går, og er lei meg for at jeg skrev dette med at jeg har vært symptomfri i to år.

Det stemmer ikke. Det var ønsketenkning og et utslag av at jeg ønsker å få en ny start.

Jeg er lei for det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...