Gå til innhold

Hvorfor føler jeg ansvar for barna i Afrika?

Anbefalte innlegg

Gjest deppa idealist
Skrevet

Vet ikke om dette er tegn på depresjon eller om jeg bare er en skikkelig idealist. Jeg får så sterk skyldfølelse av å leve i et land hvor vi slipper å dø av sult, hvor vi tross alt har tak over hodet og slipper å fryse i hjel om vinteren. Det gir meg så sterk skyldfølelse at det eneste jeg tenker på er at jeg bør dra ut av Norge og bidra med noe, ikke bare sitte i Norge med min egen velstand. Jeg får også dårlig samvittighet for forurensingen vi bedriver, hva skjer om vi bare kaster ting som vi ikke klarer å gjenvinne?`Hva skjer når jorda sier stopp for alvor?

Er dette tegn på at jeg først og fremst er en idealistisk person, eller kan dette være tegn på depresjon også? Jeg er bipolar 2, men mener at jeg har vært stabil en stund uten noen hypomane perioder. Mulig jeg er nedstemt, men vil ikke si at jeg har en depresjon. Vanskelig dette her....

Bør jeg føle skyld og ansvar for barna i Afrika og barnehjemsbarna i Russland og alle andre som ikke har det bra?

Videoannonse
Annonse
Gjest litt idealisme og litt depresjon?
Skrevet

Du kan gjerne tenke på det i blant og gjøre visse ting for å bedre situasjonen for noen. Men du skal ikke gå rundt og plages med dette hele tida... Barna i Afrika får det ikke bedre av at du syns synd på dem, liksom. Det er uhensiktsmessig å gå rundt og plages med det. Skaff deg et fadderbarn og lev miljøvennlig så godt du kan og fokuser på ditt eget liv.:)

Gjest deppa idealist.
Skrevet

Du kan gjerne tenke på det i blant og gjøre visse ting for å bedre situasjonen for noen. Men du skal ikke gå rundt og plages med dette hele tida... Barna i Afrika får det ikke bedre av at du syns synd på dem, liksom. Det er uhensiktsmessig å gå rundt og plages med det. Skaff deg et fadderbarn og lev miljøvennlig så godt du kan og fokuser på ditt eget liv.:)

jeg hadde et fadderbarn men som student hadde jeg rett og slett ikke råd til å fø henne lenger enn ett år.

Jeg får bare så skyldfølelse over at verden er så urettferdig fordelt.

Gjest verinoca
Skrevet

Bra du spør, jeg lurer også. Får daglig "dårlig samvittighet" for hvor godt jeg har det. Bidrar med penger til Unicef hver måned og gir alltid mye til innsamlingsaksjoner, og tror ikke jeg kunne gjort så mye mer..... men tenker at om jeg kunne valgt på nytt skulle jeg blitt lege og jobbet for leger uten grenser.

Dette er innom hjernen min hver bidige dag.

hidi, the scorpion
Skrevet

''Bør jeg føle skyld og ansvar for barna i Afrika og barnehjemsbarna i Russland og alle andre som ikke har det bra?''

Nei, du bør ikke føle skyld! Og ja, du er deprimert...

Vi kan gi litt av vår overflod, men skal ikke ha dårlig samvittighet fordi vi ikke gir alt!

Hold deg unna negative nyheter for en stund, og ta ekstra vare på familie eller venner;)

Stor klem til deg;)

Gjest deprimert idealist
Skrevet

''Bør jeg føle skyld og ansvar for barna i Afrika og barnehjemsbarna i Russland og alle andre som ikke har det bra?''

Nei, du bør ikke føle skyld! Og ja, du er deprimert...

Vi kan gi litt av vår overflod, men skal ikke ha dårlig samvittighet fordi vi ikke gir alt!

Hold deg unna negative nyheter for en stund, og ta ekstra vare på familie eller venner;)

Stor klem til deg;)

''Hold deg unna negative nyheter for en stund, og ta ekstra vare på familie eller venner;)''

Vel, det som gir meg verst skyldfølelse er programmer som "ja vi elsker Hollywood" hvor rikfolk velter seg i overflod. Jeg føler avsky og tenker på hva de kunne brukt en god del av pengene sine til istedenfor sine dyre klær og tjenere. Jeg blir helt oppgitt av "luksusfellen" over folk som bruker penger over evne for så å sutre over at de får problemer med å betale tilbake. Hva tenker folk med egentlig?

hidi, the scorpion
Skrevet

''Hold deg unna negative nyheter for en stund, og ta ekstra vare på familie eller venner;)''

Vel, det som gir meg verst skyldfølelse er programmer som "ja vi elsker Hollywood" hvor rikfolk velter seg i overflod. Jeg føler avsky og tenker på hva de kunne brukt en god del av pengene sine til istedenfor sine dyre klær og tjenere. Jeg blir helt oppgitt av "luksusfellen" over folk som bruker penger over evne for så å sutre over at de får problemer med å betale tilbake. Hva tenker folk med egentlig?

''Hva tenker folk med egentlig?''

Tror mange ikke gidder å tenke på andre enn seg selv, men de om seg...

Vi som faktisk tenker på de som lider, har en tendens til å tenke for mye... Det blir òg feil. Vi kan gi det vi evner, og så tenke på våre egne;)

Vi kan ikke forandre verden, men en liten dråpe i havet, er tross alt en dråpe som kan gjøre havet stort;)

Klem til deg;

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Om det er normalt eller ikke, avhenger vel bla av hvor sterkt dette opptar deg og om det går ut over din funksjon.

Min favorittforfatter skriver i diktet Loven (Brød og Vin 1919):

Du skal ikke elske alle, det volder besvær. men tenke så langt du rekker på dem du står nær. Og for din egen skyld skal du holde en annen kjær!

hidi, the scorpion
Skrevet

Om det er normalt eller ikke, avhenger vel bla av hvor sterkt dette opptar deg og om det går ut over din funksjon.

Du skal ikke elske alle, det volder besvær. men tenke så langt du rekker på dem du står nær. Og for din egen skyld skal du holde en annen kjær!

Egoisme, kalles det:(

Gjest deppa idealist
Skrevet

Hva mente han med siste linja? Hvem skal jeg holde kjær? Et fadderbarn i Afrika?

Skrevet

Jeg ble ganske oppslukt en periode av miljøproblemene jorda står ovenfor. F.eks at jordas største problem er overbefolkning. Kom da frem til at det beste jeg kan gjøre er egentlig å dø, det er det mest miljøvennlige. Så det ble litt ekstremt. Men så har man jo en viss egoistisk overlevelsesdrift som slo inn etter hvert, og kom fram til at jeg klarer ikke å være så miljøvennlig, desverre.

Gjest kongen dy.
Skrevet

Hva mente han med siste linja? Hvem skal jeg holde kjær? Et fadderbarn i Afrika?

''Hvem skal jeg holde kjær?''

Din utkårede?

Gjest deppa idealist
Skrevet

''Hvem skal jeg holde kjær?''

Din utkårede?

Det har jeg ikke skaffet meg, er det noen andre som kan være aktuelle?

Kanskje jeg bare skal dra til Afrika? Hvis det kurerer skyldfølelsen....

Gjest kongen dy.
Skrevet

Egoisme, kalles det:(

Hva er alternativet da?

Gjest tenker jeg
Skrevet

Nei, en partner.

Gjest ellers
Skrevet

Jeg tror ikke du har så stor grad av skyldfølelse som du hevder, da hadde du gjort langt mer enn å bare sitte der og føle. Utover det er det medmenneskelig å skjenke tanker til de som har det dårligere enn seg selv og det har trolig ingenting med en depresjon å gjøre. Antagelig mistrives du i livet og tror at lykken ligger i å redde verden. En passiv idealist.

Gjest peanøtt
Skrevet

jeg hadde et fadderbarn men som student hadde jeg rett og slett ikke råd til å fø henne lenger enn ett år.

Jeg får bare så skyldfølelse over at verden er så urettferdig fordelt.

Skyldfølelse for noe som ikke er din skyld...

Gjest deppa idealist
Skrevet

Jeg tror ikke du har så stor grad av skyldfølelse som du hevder, da hadde du gjort langt mer enn å bare sitte der og føle. Utover det er det medmenneskelig å skjenke tanker til de som har det dårligere enn seg selv og det har trolig ingenting med en depresjon å gjøre. Antagelig mistrives du i livet og tror at lykken ligger i å redde verden. En passiv idealist.

Ja for å komme seg ned til Afrika eller Sør-amerika er jo veldig lett. Spesielt når en er fattig student på avklaringspenger. Hvis NAV godtar det og støtter meg med flyreisen skal jeg gjerne dra.

Gjest ellers
Skrevet

Ja for å komme seg ned til Afrika eller Sør-amerika er jo veldig lett. Spesielt når en er fattig student på avklaringspenger. Hvis NAV godtar det og støtter meg med flyreisen skal jeg gjerne dra.

Man klarer det man vil klare, hvis man ønsker det inderlig nok :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...