Gå til innhold

den desperate

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

hei, jeg har hatt hår tap i siste 2 år, jeg mister håret i flere måneder også slutter det i noen måneder. Nå ser jeg at jeg er blitt tynnere på toppen. Når jeg mister håret det er uavnlig mye hår som faller av ,hadde før fårtap men det kan ikke sammenlignes. Har hatt problemer med stoffsfite det har jeg forsatt men hårtap begynte da disse er normale. Forstår ikke hvorfor det roer seg men begynner snart igjen? hilsen den desperate kvinnen håper på svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/345395-den-desperate/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Du skriver ikke hvor gammel du er, men jeg tenker at du kanskje er en ung voksen kvinne 25-35 (?). Håravfallet du beskriver høres ut til være periodisk med diffus uttynning som en type "røyting" som varer noen mnd for så å gi seg. Det er dette vi kaller synkronisert hårtap ("telogent effluvium") som kan komme av at alle hårene slutter å vokse samtidig og gir en betydelig uttynning over noen mnd før det kommer seg igjen. I "røytefasen" vil den det gjelder ofte finne mye hår på hodeputen, ved hårvask osv. Prosessen kan settes igang av forskjellige "begivenheter" som påvirker kroppen f eks stoffskiftesvgninger, slanking, stans i p piller , blodgivning, febersykdom , operasjoner eller annet og håravfallet starter 2-3 mnd i etterkant. Det er ingen spesiell behandling, bare stole på at dette ordner seg. Kvinner kan også ha hårvfall tilsv det menn har, såkalt androgenetisk håravfall, men da som oftest etter 35 års alder. Da blir det en gradvis uttynning over hele issen. Man kan evt bruke et stoff som heter minoxil for å motvirke håravfallet. Mvh fra Hudlegen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/345395-den-desperate/#findComment-2932189
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...